۲۷ مرداد ۱۳۹۳، ۱۵:۰۴

رییس خانه عکاسان ایران:

فرم و معنا از سخت‌ترین ژانرهای عكاسی است

فرم و معنا از سخت‌ترین ژانرهای عكاسی است

رییس خانه عکاسان ایران فرم و معنا را از سخت‌ترین ژانرهای عکاسی دانست و تأکید کرد نهفتن معنا در عکاسی فرم بسیار دشوار است.

به گزارش خبرگزاری مهر، گالری شماره 2 خانه عكاسان ایران، عكس هایی را با موضوع «فرم و معنا» بر دیوار خود دارد. این نمایشگاه كه حاصل كار هنرجویان خانه عكاسان ایران با سرپرستی رسول اولیازاده است، عكس هایی متفاوت و در عین حال هماهنگ دارد كه تفسیر بیننده و حضور آگاهانه مخاطب عكس را می طلبد.

رسول اولیازاده، رئیس خانه عكاسان ایران درباره برگزاری این نمایشگاه گفت: این هنرجویان تنها سه ترم است كه عكاسی می كنند و تجربه و تخصص كار چندانی ندارند، با این حال، تنها با سه دوره كلاس آموزشی این نمایشگاه موفق را برگزار كرده اند.

وی اظهار كرد: یكی از مشكل ترین ژانرهای عكاسی، عكاسی فرم است و این هنرجویان توانسته اند به خوبی از عهده آن برآیند چرا كه عكاسی را درست آموزش دیده اند و شناخت درستی به دست آورده اند.

اولیازاده با تاكید بر این كه كار آسانی نیست كه در عكاسی فرم، معنا هم مستتر شود، گفت: این هنرجویان باید طوری عكاسی فرم را انجام می دادند كه حاوی پیامی باشد و معنایی در آن نهفته باشد. این معنا می توانست معنوی، سوررئالیستی یا معناهای دیگر باشد. از همین رو، به این دلیل كه دیدم این هنرجویان عكس های خوبی با این مضامین خلق كرده اند تصمیم گرفتیم این نمایشگاه را برگزار كنیم.

این عكاس پیشكسوت با بیان این كه اینها تازه شروع كار است و قرار نیست این هنرجوها در این مرحله بمانند، گفت: این شروع خوبی است و باید قدر این شروع موفق را بدانند و به سوی قله های ترقی گام بردارند. این نمایشگاه اگر دیده شود و نقد شود می تواند سكوی خوبی برای پیشرفت این هنرجوها در آینده نزدیك باشد.

وی همچنین تاكید كرد كه گالری شماره 2 به تجربه های جوان اختصاص داده شده و تلاش بر این است که امکانی فراهم شود تا آثار هنرجویان جوانی که قابلیت دیده شدن را دارند،به نمایش گذاشته شود.

از اولین تجربه عکاسی خوشحالم

هانیه محمدی نكو، یكی از هنرجویان عكاسی كه اثرش را در نمایشگاه «فرم و معنا» ارائه کرده است، درباره این نمایشگاه گفت: این اولین تجربه من در برگزاری نمایشگاه است.

وی با بیان این كه مزیت این نمایشگاه گروهی این است كه كارها از نظر استاد تایید شده است، بیان كرد: می توانیم بگوییم كار هنرجوها به هم نزدیك است و می تواند یك نقطه قوت حساب شود؛ چرا كه كسی كه برای دیدن عكس ها می آید، می تواند یك موضوع واحد و در عین حال متفاوت را در این آثار ببیند.

این عكاس با بیان این كه رشته تحصیلی اش متفاوت با عكاسی بوده، گفت: من خودآموخته نقاشی هستم اما از آنجا كه به عكاسی علاقه داشتم، در این دوره ها شركت كردم كه به نظرم دوره های بسیار مفیدی بوده و توانسته ام آموخته های زیادی داشته باشم.

محمدی همچنین گفت: این تازه شروع كار ماست و اگر از ما حمایت كنند تا در ترم های بعدی هم بتوانیم نمایشگاه برگزار كنیم، اتفاق بسیار خوبی است كه می تواند باعث پیشرفت علاقه مندان به عكاسی شود. ضمن این این نمایشگاه موضوع خاصی داشته و تخصصی بود که اگر موضوعات دیگری مانند موضوعات اجتماعی و رئال را هم كار كنیم، مردم بیشتر استقبال می كنند و به دیدن این آثار می آیند.

فعالیت ها به كلاس درس محدود نشود

كامیار مجد، یكی دیگر از هنرجویان شركت كننده در این نمایشگاه با استقبال از چنین اقدامی، گفت: به عكاسی به عنوان یك هنر علاقه داشتم و می خواستم آن را دنبال كنم كه در كلاس های خانه عكاسان ایران شركت كردم چرا كه یكی از مراكز معتبر در این زمینه است. بعد از آن و تنها با گذشت سه ترم توانستیم چنین نمایشگاهی را برگزار كنیم كه حاصل زحمات استادانمان برای انتقال داشته هایشان به ما بوده است.

وی با بیان این كه هنرجویان با اشتیاق كامل در این كار گروهی شركت كرده  اند، گفت: امیدواریم در ادامه با حمایت اساتید بتوانیم كارهای موفق تری هم ارائه دهیم.   

مجد  در ادامه یادآور شد: عكاسی را به صورت تجربی انجام می دادم و علم آن را نداشتم كه در این مركز توانستم مسیر درست را پیدا كنم و در آن مسیر حركت كنم.

این عكاس جوان همچنین با اشاره به مفید بودن پاتوق های هفتگی گفت: به نظرم هرچه فعالیت های جنبی و گروهی بیشتر شود و بتوانیم با اساتید بیشتری در ارتباط باشیم، بهتر می توانیم از تجربه افراد پیشكسوت در این زمینه استفاده كنیم. به این منظور بهتر است كه فعالیت ها به كلاس های درس محدود نشود بلكه اقدامات فرهنگی در كنار آن وجود داشته باشد تا در فضای بحث و نقد، هنرجویان انگیزه بیشتری پیدا كنند.

نمایشگاه گروهی «فرم و معنا» از ۲۵ تا ۲۹ مرداد از ساعت ۹ تا ۱۸ در تهران، انتهای خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، حوزه هنری، خانه عكاسان ایران، گالری شماره ۲ برپاست.

 

کد خبر 2352436

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha