۲۸ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۱۰

در پاسخ به مهر عنوان شد:

حداقل استانداردها در سیرک کرج رعایت می شود/ تایید سلامت حیوانات

حداقل استانداردها در سیرک کرج رعایت می شود/ تایید سلامت حیوانات

کرج - خبرگزاری مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز درباره فعالیت سیرک شیراز در کرج گفت: مجوز فعالیت این سیرک را پس از سه ماه و تنها پس از تایید کارشناسان مبنی بر رعایت حداقل شرایط نگهداری حیوانات صادر کردیم.

حسین محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص مجوز برپایی سیرک شیراز در کرج با بیان اینکه این مجوز پس از سه ماه داده شد، گفت: متولیان این سیرک اوایل اردیبهشت به کرج آمدند و برای صدور مجوز تقاضا کردند اما به علت اتفاقات پیرامون این سیرک و شرایط بد نگهداری حیوانات که اعتراض دوستداران و حامیان حیات وحش را در پی داشت، مجوز صادر نشد.

وی تاکید کرد: شرط ما برای صدور مجوز، رعایت حداقل استانداردهای لازم نگهداری از حیوانات بود که پس از تایید کارشناسان مجوز اجرا داده شد.

محمدی با تاکید بر بهتر بودن شرایط موجود در مقایسه با عملکرد این سیرک در گذشته تصریح کرد: این را من نمی گویم بلکه گفته کارشناسانی است که پس از چندین نوبت بازدید از سیرک به این جمع بندی رسیده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز در پاسخ به اینکه آیا در زمان اجرا نیز نظارتهای کارشناسی ادامه دارد، یاداور شد: هم کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست کرج و هم کارشناسان دامپزشکی هر روز بدون استثناء بر فعالیت این سیرک نظارت می کنند و در صورت مشاهده تخلف به طور قطع برخورد خواهد شد.

محمدی گفت: اداره کل محیط زیست البرز متولیان سیرک را ملزم کرده حداقل شرایط نگهداری حیوانات را رعایت کنند و اگر کوتاهی صورت گیرد ما برخورد می کنیم.

وی درباره وضعیت سیرکها با بیان اینکه متاسفانه امروزه سیرکها محل حیوان آزاری شده است، اظهار داشت: باید به سمت و سویی حرکت کنیم که حیوانات را در فضاهای دائمی مثل پارک یا باغ حیات وحش نگهداری کنیم و این یک شبه به دست نمی آید؛ باید قدم ها برداشته شود و به تدریج این افراد توجیه شوند که حیوانات را نباید در سیرک به کار گیرند و در شرایط نامناسب نگهداری کنند.

وی گفت: من نیز مانند دوستداران حیات وحش با نفس سیرک مخالفم اما تا زمانیکه مجوز این فعالیت داده می شود ملاک برپایی رعایت ضوابط و استانداردهاست.

محمدی افزود: در طول زمان باید با فرهنگ سازی علاقه مردم به سیرک رفتن را از بین برد و جایگزین های بهتری در نظر گرفت تا بتوان تمام سیرک های کشور را تعطیل کرد.

علیرضا جمالی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان البرز نیز در پاسخ به مهر درباره شایعاتی مبنی بر بیمار بودن شیرهای سیرک با رد این موضوع اظهار داشت: تمام آزمایشات و نمونه برداری های مربوط به حیوانات این سیرک انجام شده و هیچ نوع بیماری گزارش نشده است.

وی گفت: این برای نخستین بار در کشور است که حیوانات سیرک مورد آزمایشات ویروسی، انگلی و باکتریایی که شاخص آنها بیماری مشمشه (نوعی بیماری تنفسی در شیرها)، اچ آی وی و هاری بود، قرار گرفتند تا حیوانات از هر نظر مورد معاینه و آژمایش قرار گیرند.

جمالی با بیان اینکه این کار با مشکلات فراوان و به سختی انجام شد، افزود: گرفتن نمونه خونی از شیرها کار دشواری بود و حدود 34 آزمایش خون از شیرها در شرایط بسیار دشوار گرفته شد که با همکاری خوب موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و بیمارستان دامپزشکی 14 مهر نمونه های خون بررسی و سلامت حیوانات تایید شد. علاوه بر این نمونه های خون میمونها هم از نظر بیماری اچ آی وی  در مرکز انتقال خون استان آزمایش شد و هیچ مشکلی مشاهده نشد.

وی تاکید کرد: برای اطمینان از سلامت حیوانات تمام مراحل واکسیناسیون و استفاده از شربتها و قرص های ضد انگلی صورت گرفت و پس از آن سلامت حیوانات این سیرک را به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کردیم.

جمالی با اشاره به اینکه مجوز برپایی سیرک را دامپزشکی نمی دهد، گفت: ما فقط سلامت حیوانات را تایید کردیم و مجوزها را سازمان حفاظت محیط زیست صادر می کند.

به گفته معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان البرز به منظور افزایش نظارتها، نماینده این ارگان در مدت زمان برپایی سیرک در محل سیرک مستقر است.

به گزارش مهر، سیرک شیراز پیش از اجرا در کرج، در قشم برپا شده بود و به علت شرایط بد نگهداری شیرها واکنش های بسیاری در میان جامعه دوستداران محیط زیست و حتی مراجع تقلید به دنبال داشت. اکنون با رعایت حداقل استانداردها مجوز فعالیت 20 روزه به این سیرک داده شد که از 15 مردادماه آغاز شده است.

کد خبر 2352817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha