۲۹ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۰۶

مهر گزارش می دهد/

محرومیت زدایی فرهنگی در روستاهای مرزی/ دانشجویان در گرمای کویر جهادگری می کنند

محرومیت زدایی فرهنگی در روستاهای مرزی/ دانشجویان در گرمای کویر جهادگری می کنند

بیرجند - خبرگزاری مهر: گروه جهادی فاطمیون از گروه های جهادی فعال در استان خراسان جنوبی است که حركت جهادی خود را تنها در بعد اقتصادی خلاصه نکرده و در روستاهای دور افتاده و محروم کویری در راستای توسعه فرهنگی و ترویج ارزشهای اسلامی گام برمی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، یک روز گرم تابستان همراه جهادگرانی شدیم که فعاليت فرهنگي منسجم و سازمان يافته خود را در محروم ترین مناطق خراسان جنوبی آغاز کرده اند چرا که چنین پتانسیل ارزشمندی و بهره‌مندی و مدیریت چنین اردوهایی می‌تواند موجب رفع محرومیت و تحقق شعار سال شود.

روستای مرک یکی از روستاهای شهرستان بیرجند در استان خراسان جنوبی است که گروه جهادی فاطمیون از یک هفته گذشته فعالیت خود را در این روستا آغاز کرده است.

نزدیک ظهر و در هوای گرم تابستان راهی روستای مرک در فاصله 20 کیلومتری بیرجند شدیم تا با همراهی مسئولان سازمان بسیج دانشجویی استان از نزدیک در جریان روند فعالیت های گروه جهادی فاطمیون قرار بگیریم بعد از طی مسیر شهر تا روستای مرک به دبستان روستا که محل اسکان و استقرار گروه جهادی فاطمیون بود رسیدیم.

این گروه با سفر به نقاط محروم در قالب طرح هجرت، سعی بر آن داشتند که با اقدامات هرچند کوچک خود گوشه ای از محرومیت های موجود در این مناطق را رفع کنند. آن ها با هجرت از زندگی شهری دراین مناطق بدون هیچ چشم داشتی تمام تلاش خود را در راستای ترویج اندیشه های دینی در مناطق محروم بکار گرفته بودند.

در حال حاضر اين باور به‌وجود آمده كه بسياري از مناطق كم برخوردار كشور به لحاظ قرار گرفتن در شرايط جغرافيايي خاص، متأسفانه بيشتر از آنكه از فقر مادي رنج ببرند، دچار فقر فرهنگي هستند.

 براي پاسخگويي به نياز فرهنگي اين قشر، جهادگران خواهر گروه فاطمیون هريك با توجه به تخصص خود گوشه‌اي از رسيدگي به وضعيت فرهنگ در این روستای محروم را برعهده گرفته بودند به همین دلیل پاي صحبت تعدادي از همين جهادگران نشستیم.

استقبال بی نظیر دانش آموزان از برنامه های جهادگران

مسئول گروه جهادی فاطمیون مستقر در روستای مرک بیرجند در گفتگو با مهر در راستای فعالیت های گروه های جهادی اظهارکرد: تعداد 25 نفر از خواهران دانشجوی فارغ التحصیل دانشگاه های سطح استان و دانشجویان حوزه علمیه در این گروه جهادی حضور دارند.

صغری اسدالهی ادامه داد: برگزاری کلاس های قرآنی در همه سطوح، احکام، خیاطی، گلدوزی، کار با سفال، کامپیوتر، قالی بافی، زبان خارجی، ورزش، رنگ آمیزی، نقاشی و زیباسازی مدارس از جمله کلاس هایی است که توسط این گروه جهادی در این روستا در دستور کارگروه جهادی فاطمیون قرار گرفته است.

مسئول گروه جهادی فاطمیون با اشاره به حضور گسترده دانش آموزان در کلاس ها و برنامه های گروه جهادی افزود: حدود 90 نفر از دانش آموزان اعم از پسران و دختران این روستا از دبستان تا دبیرستان و بالاتر دراین کلاس ها شرکت می کنند.

اسدالهی ادامه داد: از این تعداد شرکت کننده در برنامه های گروه جهادی 50 نفر خواهران و 40 نفر برادران هستند.

وی با بیان اینکه این اردو 10 روزه است، گفت: برگزاری نماز جماعت و کلاس های آموزشی برای دانش آموزان، تشکیل حلقه های معرفتی، سرکشی به خانواده معظم شهدا، کمک به نیازمندان و فقرا از جمله برنامه های فرهنگی این اردوی جهادی است.

استقرار روحانی مهمترین نیاز روستا است

 مسئول گروه جهادی فاطمیون با اشاره به اینکه این روستا هزار و 200 نفر جمعیت دارد، افزود: تاکنون بیش از 150 طرح هجرت در این روستا انجام شده اما همچنان بسیاری از مشکلات فرهنگی روستا به دلیل عدم وجود روحانی در روستا باقی مانده است.

وی استقرار روحانی را یکی از مهمترین نیازهای این روستا دانست و ادامه داد: باید در راستای حل مشکلات و معضلات فرهنگی یک روحانی در این روستا استقرار یابد.

اسدالهی به توزیع 450 بسته فرهنگی بین مردم روستا اشاره کرد و گفت: در این بسته ها ختم 14 هزار صلوات برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج) و تعدادی از حادیث و روایات گنجانده شده است.

وی با اشاره به برگزاری جشن تکلیف دانش آموزان روستا ادامه داد: برای حدود 100 نفر از دانش آموزان روستا توسط گروه جهادی فاطمیون جشن تکلیف برگزار شد که این امر باعث خوشحالی این دانش آموزان شده است.

وی به شناسایی دانش آموزان نیازمندان و کم بضاعت روستا اشاره کرد و افزود: در این راستا تعداد 20 دست لباس و 10 جفت کفش بین دانش آموزان فقیر و کم بضاعت روستا توزیع شده است.

اسدالهی مهم ترین مشكل اهالی مرک را از بین رفتن روحیه كار و اشتغال به دلیل خشكسالی چند سال گذشته در این منطقه دانست و اظهارداشت: این امر باعث شده است مردم حتی از حداقل های زندگی هم به درستی استفاده نكنند.

وی در زمینه چگونگی تامین مالی اقدام های جهادی این گروه ها گفت: هزینه های مورد نظر توسط سازمان بسیج سازندگی پرداخت می شود و تاكنون مسئولان استان هم اقدام های خیلی خوبی در این منطقه روستایی انجام داده اند ولی باید بدانند كه با حضور در این گونه مناطق باید درد مردم را به خوبی حس كنند تا بتوانند از طریق  پیگیری هایی كه در مركز انجام می دهند تا حدودی از مشكلات آن ها بكاهند.

یکی دیگر از اعضای گروه جهادی فاطمیون در گفتگو با خبرنگار مهر، در رابطه با نحوی آشنایی خود با گروه های جهادی افزود:  آشنایی من با گروه های جهادی از طریق دوستان دانشجویی كه در قالب گروه‌های دانشجویی به مناطق محروم استان سفر ‌كرده بودند آغاز شد.

فاطمه رضایی با بیان اینکه من از سال 90 برای اولین بار به یکی از مناطق محروم شهرستان درمیان خراسان جنوبی اعزام شدم، اظهار کرد: من در بخش آموزش خواهران در گروههای جهادی فعالیت داشتم.

 وی با اشاره به اینکه گروه‌های جهادی در اقتصاد مقاومتی نقش موثری دارند، افزود: وقتی به مفهوم حركت جهادی می‌پردازیم، متوجه می‌شویم كه در واقع اقتصاد مقاومتی را در بطن خود نهفته دارد.

فاطمه رضایی ادامه داد: هدف حركت جهادی فقط در بعد اقتصادی خلاصه نمی‌شود و بسیار فراتر از آن است چرا که هدف اصلی گروه های جهادی ترویج  ارزش های اسلامی است.

وی بیان کرد: همه هدف ما این است كه یك روستا از همه لحاظ مذهبی اطلاعات كافی داشته باشد. ما در شهر همیشه یك روحانی در دسترس داریم و همه چیز را به طور كامل یاد گرفته‌ایم امادر مناطق محروم اینگونه نیست.

وی افزود:ما در مناطق محروم به دنبال تغییر نوع فرهنگ مردم نیستیم بلكه در واقع ما سبك درست زندگی كه بر محور اسلام پایه‌ریزی شده است، ارائه می‌كنیم تا اهالی با دریافت اطلاعات كامل دینی زندگیشان را متناسب با این الگوی عینی بازنگری كنند.

اعزام 60 گروه جهادی به مناطق محروم خراسان جنوبی

مسئول سازمان بسیج دانشجویی خراسان جنوبی نیز در این بازدید اظهارکرد: در سال جاری نزدیک به 60 گروه جهادی متشکل از دانشجویان خواهر و برادر از تمامی دانشگاه های استان به اردوهای جهادی اعزام می شوند.

سید حسین حسینی افزود: تاکنون 600 نفر در قالب 47 گروه جهادی به اردوهای جهادی و مناطق محروم استان اعزام شده اند.

وی مهمترین فعالیت گروه های جهادی را فرهنگی عنوان کرد و افزود: برنامه های فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و ترویجی از دیگر فعالیت های گروه های جهادی است.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی خراسان جنوبی ادامه داد: با توجه به شعار سال و موضوعاتی همچون اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی رویکرد اصلی گروه های جهادی در برنامه های آموزشی و فرهنگی اقتصاد مقاومتی است.

حسینی افزود: گروه جهادی فاطمیون عمده فعالیتشان  آموزشی و ترویجی است که کلاس های متعددی برای دانش آموزان برگزار کرده اند.

وی با بیان اینکه بسیاری از کارگاه ها و کلاس هایی که در این مناطق برگزار می شود در مرکز استان وجود ندارد، افزود: امیدواریم هرساله با تلاش بیشتربتوانیم خدمات ارائه دهنده توسط گروه های جهادی مناطق روستایی را توسعه دهیم.

وی با اشاره به تاثیر این اردوها در روحیه دانشجویان و طلاب افزود: یکی از مهمترین موضوعاتی که دانشجویان در این اردوها و گروه های جهادی دنبال می کنند بحث خودسازی است.

وی تصریح کرد: دانشجویان و جوانان در این اردوها از خیلی از نفسانیات و مادیات دل می کنند و به دنبال خدمت صادقانه به مردم در مناطق محروم است.

مسئول بسیج ناحیه دانشجویی خراسان جنوبی اظهارکرد:حضور دانشجویان در میان اهالی روستاهای محروم یک شور و نشاط را در بین مردم به وجود می آورد و این شور نشاط می تواند در بسیاری از مشکلات گره گشا باشد.

اردوهای جهادی یک الگوی موفق سبک زندگی اسلامی است 

مسئول سازمان بسیج دانشجویی خراسان جنوبی با بیان اینکه اردوی جهادی مقدمه‌ای بر سبک زندگی جهادی و تعمیق و گسترش روحیه‌ جهادی است، بیان کرد: مدل اردوی جهادی یکی از الگوهای موفق سبک زندگی اسلامی است.

 وی افزود: این اردوها  در روستاها و مناطق دورافتاده سبب شده که امکاناتی مانند مدرسه، مسجد، آب و برق و غیره به خصوص مسائل فرهنگی  ... در آنجا فراهم که این موضوعی قابل تقدیر و ارزشمند است.

مسئول بسیج ناحیه دانشجویی خراسان جنوبی بیان کرد: در جامعه امروز که همه مردم به سمت زندگی تجمل‌گرایی و تجملات دنیایی پیش می روند این‌گونه حرکت‌ها می‌تواند نقطه شروع ارزشمندی برای توجه انسان‌ها به دیگر ابعاد روحیات معنوی والای انسانی باشد.

وی با بیان اینکه اردوی جهادی مقدمه‌ای بر سبک زندگی جهادی و تعمیق و گسترش روحیه‌ جهادی است، تصریح کرد: دانشجویان و جهادگران در روزهای مختلف با تلاش و همت مضاعف برای تحقق این امر در اردوهای جهادی از آرامش و رفاه خود می‌گذرند و در محیط‌های محروم برای خدمت‌رسانی حضور می‌یابند که خدمتی بزرگ است.

حسینی گفت: ارزش کار اردوهای جهادی به دلیل خالص بودن عمل دانشجویان در عرصه های سازندگی برای خدمت رسانی به مردم کاری ارزشمند است.

خودسازی از مهم ترین دستاوردهای اردوهای جهادی

حسینی با اشاره به تاثیر این اردوها در روحیه دانشجویان و طلاب افزود: یکی از مهمترین موضوعاتی که دانشجویان در این اردوها و گروه های جهادی دنبال می کنند بحث خودسازی است.

وی ادامه داد: حضور دانشجویان در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته علاوه بر خدماتی که برای محرومین ارائه می‌کنند، باعث خودسازی و شناخت هرچه بیشتر و بهتر نعمت های الهی می شود.

وی با اشاره به خدمات فرهنگی، سازندگی و علمی آموزشی دانشجویان در مناطق محروم در قالب اردوهای جهادی گفت: ایجاد فرهنگ کمک به محرومین، برگزاری کلاس های قرانی و احکام و غنی سازی اوقات فراغت جوانان از اهداف فرهنگی اعزام گروه های جهادی به مناطق محروم است.

در پایان این بازدید نیز با تعدادی از دانش آموزان این روستا در خصوص نحوه برگزاری و رضایت کلاس ها هم سخن شدیم.

 محمدرضا یکی از دانش آموزان روستا که در حین طناب کشی در حیاط دبستان با سایر دوستانش بود در خصوص کلاس های اجرا شده توسط گروه های جهادی گفت: تاکنون برای ما دو کلاس روخوانی قرآن و کامپیوتر توسط گروه های جهادی برگزار شده که از این کلاس ها راضی هستیم و چیزهای خوبی یاد گرفته ایم.

 وی با بیان اینکه در کلاس های قرآن همیشه شرکت می کنم، ادامه داد: در کلاس روخوانی قران که شرکت کرده ام توانسته ام سوره های زیادی را از قرآن یاد بگیرم.

 فاطمه از دیگر دانش آموزان در کلاس گروه های جهادی گفت: من از روزی که گروه های جهادی به روستا آمده اند در کلاس زبان خارجی شرکت کردم و توانستم مطالب خوبی یاد بگیرم.

 زهرا که در کلاس خیاطی گروه های جهادی شرکت کرده بود، افزود: طی چند روزی که خواهران گروه جهادی در این روستا مستقر شده اند من به همراه دیگر دوستان خود در کلاس خیاطی شرکت کردیم و به صورت عملی کار خیاطی را تا حدودی گرفته ام.

.....................................

گزارش : علی حسنی

کد خبر 2353643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha