۲ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۵۵

عملکرد دولت در استانها؛

پای سرمایه گذاران بخش خصوصی به لرستان باز شد/ حکایت بیکاری همچنان باقیست

پای سرمایه گذاران بخش خصوصی به لرستان باز شد/ حکایت بیکاری همچنان باقیست

خرم آباد - خبرگزاری مهر: ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی به استان لرستان یکی از توفیقات دولت تدبیر و امید در لرستان محسوب می شود، موضوعی که برای تاثیر گذاری آن بر روی اقتصاد، معیشت و اشتغال لرستان باید منتظر ماند به طوریکه هوشنگ بازوند استاندار لرستان وعده می دهد تا پایان سال 93 شاهد اثرگذاری فعالیتهای صورت گرفته خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار مهر، استان لرستان به عنوان قهرمان بیکاری کشور سالهاست از تبعات این عنوان قهرمانی رنج می برد تا این چالش جدی تاثیر منفی خود را بر روی شاخصهای اقتصادی و اجتماعی لرستان بگذارد، شاخصهایی از سرانه درآمدی پایین گرفته تا آسیب های اجتماعی که برخی از آنها به مرز هشدار رسیده است.

در این راستا هوشنگ بازوند استاندار دولت تدبیر و امید در نخستین روزهای حضور در لرستان اولویت اصلی خود را جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی اعلام کرد تا با اتخاذ این رویکرد در مسیر اشتغال و تولید گام بردارد، موضوعی که بازوند از آن به عنوان شاه کلید قفل بیکاری در لرستان یاد می کند.

جلسات متعدد با سرمایه گذاران برای باز کردن قفل بیکاری

در این راستا جلسات متعدد با سرمایه گذاران بخش خصوصی و هلدینگ های سرمایه گذاری در کشور برگزار شد که یکی از مهم ترین و بزرگترین این حرکت ها برنامه ای بود که نزدیک به 70 سرمایه گذار در تهران با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور برای کمک به توسعه سرمایه گذاری در لرستان اعلام آمادگی کردند.

این روند تا سفر رئیس جمهوری به استان لرستان نیز استمرار پیدا کرد تا در جریان سفر دکتر حسن روحانی شاهد گردهمایی بزرگ سرمایه گذاران لرستانی با محوریت توسعه استان لرستان باشیم، جلسه ای که در صورت پیگیری می تواند نقطه عطفی در تاریخ سرمایه گذاری لرستان باشد.

در مدت یکسال گذشته قدم های مثبت و موثری در راستای جذب سرمایه گذار در لرستان صورت گرفته است ولی همچنان به دلیل زمان بر بودن به نتیجه رسیدن این حرکت ها شاهد تاثیر آن بر نرخ بالای بیکاری در استان و همچنین ایجاد اشتغال جدید نبوده ایم.

لرستان پیش از آغاز دولت تدبیر و امید در رتبه نخست جدول بیکاران کشور جای داشت و حالا بعد از گذشت یکسال از آغاز فعالیت این دولت همچنان بر جای خود در صدر این جدول تکیه زده و قصد تکان خوردن ندارد.

قهرمانی که به راحتی دست از سر لرستان بر نمی دارد

استاندار لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر معتقد است که برای کاهش هر یک درصد نرخ بیکاری نیاز به سرمایه گذاری 700 میلیارد تومانی وجود دارد و تغییر دادن جایگاه لرستان در جدول بیکاران با توجه به فاصله ای که با استانهای پایین دست دارد کار سختی است.

هوشنگ بازوند می گوید که استانهای دیگر کشور نیز بیکار ننشسته اند و در مسیر اشتغالزایی گام برمی دارند تا لرستان برای واگذاری عنوان قهرمانی مسیر دشواری در پیش داشته باشد.

وی به تلاشهای صورت گرفته برای جذب سرمایه گذاران به لرستان اشاره و پرونده یکساله دولت تدبیر و امید در استان را مرور می کند و امیدوار است تا پایان سال 93 شاهد اتفاق مثبتی در حوزه اشتغال و سرمایه گذاری استان باشیم.

تلاش برای تحقق وعده رئیس جمهوری در حوزه سدسازی

استاندار لرستان به برخی فعالیتهای زیرساختی صورت گرفته در این مدت در استان اشاره کرده و می گوید: در حال حاضر کارگاه سد مروک و ایوشان لرستان به صورت شبانه روزی فعال بود و تلاش می شود تا نیمه دوم امسال این دو پروژه آماده افتتاح شود.

بازوند به آبگیری دو سد حوضیان و کمندان در نیمه نخست سال 94 هم اشاره کرده و معتقد است که اگر تخصیص اعتبارات به خوبی صورت گیرد می توان امیدوار بود که سد حوضیان تا اواخر سال 93 آماده افتتاح شود.

استاندار لرستان به وعده رئیس جمهوری در جمع مردم خرم آباد اشاره کرده و به مردم اطمینان می دهد که این وعده برای بهره برداری از سدهای استان به طور قطع امسال و نیمه نخست سال 94 محقق می شود.

بازوند همچنین از تامین اعتبار چهار سد استان از محل فاینانس خبر داده و می گوید: سد های آبسرده با ظرفیت 75 میلیون مترمکعب، عالی محمود با ظرفیت 6 میلیون مترمکعل، زیبا محمد با ظرفیت 12 میلیون مترمکعب و تاج امیر با ظرفیت هشت میلیون مترمکعب از جمله این سدها است.

توسعه فرودگاه خرم آباد با مشارکت بخش خصوصی

بازوند به دیگر پروژه های در دست اجرای در استان طی این مدت اشاره کرده و یادآور می شود که بسیاری از این پروژه ها در صورت تکمیل در وضعیت زیرساختهای استان بسیار اثر گذار خواهند بود.

وی با اشاره به روند اجرای طرح توسعه فرودگاه خرم آباد ادامه می دهد: این پروژه با رقم 53 میلیارد تومان و در قالب هشت آیتم به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا واگذار شده و در حال اجرا است.

استاندار لرستان تطویل باند به طول 420 متر را یکی از محورهای اجرای طرح توسعه فرودگاه خرم آباد دانسته و بیان می کند: فرودگاه خرم آباد مجوزهای لازم برای برقراری پرواز خارجی را دارد که دایر شدن این پروازها در گرو تامین زیرساختهای یاد شده است.

چهار پروژه تقاطع غیرهم سطح در خرم آباد کلید زده شد

استاندار لرستان در بخش دیگری از سخنانش به فعالیتهای دولت در حوزه پروژه های شهری نیز گریزی زده و از اجرای چند پروژه تقاطع غیرهم سطح در شهر خرم آباد خبر می دهد.

بازوند به انجام مطالعات مربوط به چهار پروژه تقاطع غیرهم سطح اشاره کرده و می گوید: از تعداد چهار تقاطع غیرهمسطح خرم آباد عملیات اجرایی دو پروژه آغاز شده است.

پروژه پل جهادگران خرم آباد و تقاطع غیرهم سطح گلدشت پروژه های مورد اشاره استاندار لرستان است که به تازگی آغاز شده اند تا بازوند وعده دهد که بلوار 60 متری خرم آباد در محل اتصال به سایت مسکن مهر و انتهای بلوار در محل اتصال به جاده الشتر نیز میزبان دو تقاطع غیرهم سطح خواهند بود.

احیای مجتمع تجاری مسکونی کیو بعد از 10 سال رکود

وی به موضوع سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان نیز پرداخته و نمود این حرکت را در حوزه پروژه های شهری می داند و از احیای پروژه مجتمع تجاری مسکونی کیو بعد از سالها وقفه خبر می دهد.

بازوند می گوید که این پروژه بزرگ بعد از 12 سال تعطیلی در زمینی به زیربنای 17 هزار و 500 مترمربع و با مساحت 150 هزار مترمربع در 30 طبقه عملیاتی شده و برای اجرای آن 330 میلیارد تومان سرمایه گذاری با حضور هلدینگ متعلق به بنیاد شهید و امور ایثارگران صورت خواهد گرفت.

ورودی های خرم آباد ساماندهی شد

استاندار لرستان حرفهایش را با ساماندهی ورودی های شهر خرم آباد ادامه می دهد و از ساماندهی ورودی خرم آباد از سمت بروجرد و جاده کمالوند با احداث پارک، مسجد و پارکینگ خبر می دهد.

بازوند وعده می دهد که بقیه ورودی های شهر خرم آباد نیز طی امسال و سال 94 ساماندهی خواهند شد تا بتواند ضمن کمک به زیباسازی مبلمان شهری مرکز استان به جذب سرمایه گذاران کمک کند.

از کارخانه سیمان و نیروگاه خرم آباد چه خبر؟

پیگیری پروژه های زیرساختی استان لرستان از دیگر فعالیتهای صورت گرفته توسط استاندار لرستان بوده است تا وی به دو پروژه نیروگاه خرم آباد و کارخانه سیمان اشاره کند و بگوید که تعیین تکلیف نیروگاه هزار مگاواتی خرم آباد بعد از سالها بلاتکلیفی به طور جدی در دستور کار قرار دارد.

بازوند می گوید که در این راستا هفته گذشته در جلسه ای با حضور سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان راهکارهای لازم بررسی و پیشنهاد شد که یک واحد 500 مگاواتی نیروگاه را قرارگاه خاتم الانبیا و یک واحد دیگر را بنیاد مستضعفان احداث کند که این موضوع ظرف 20 روز آینده تعیین تکلیف می شود.

استاندار لرستان در مورد کارخانه سیمان هم پیگیری هایی انجام داده تا وعده دهد که به زودی با افزایش سرمایه این پروژه و مشارکت دو هلدینگ سرمایه گذاری شاهد تعیین تکلیف این پروژه نیز خواهیم بود.

تعیین تکلیف معشوره و کشت و صنعت

بازوند به پیگیری هایش در مورد سد معشوره نیز اشاره کرده و از ابلاغ قرارداد این پروژه بعد از کش و قوس فراوان خبر می دهد و این موضوع را رهاوردی از سفر اخیر رئیس جمهوری به استان می داند.

تعیین تکلیف پروژه مجتمع بزرگ کشت و صنعت خرم آباد نیز از دیگر توفیقات دولت تدبیر و امید است تا هوشنگ بازوند استاندار لرستان از آغاز عملیات اجرایی این پروژه طی هفته آینده بعد از سالها رکود خبر دهد.

در حوزه زیرساختی استاندار لرستان گزینه های دیگری را روی میز عملکرد خود می گذارد تا از انعقاد قرارداد و اجرای خط آهن دورود - خرم آباد - اندیمشک به عنوان یکی از برگ های برنده خود یاد کند.

پالایشگاه پلدختر، پتروشیمی کوهدشت، راه آهن دورود - بروجرد، چهارخطه الشتر - خرم آباد، ایستگاههای پمپاژ آب پلدختر و نورآباد و ... دیگر پروژه هایی هستند که استاندار می گوید برای تعیین تکلیف آنها پیگیری هایی صورت گرفته تا امیدوار باشد به زودی گره از کار این پروژه ها نیز باز شود.

به هر روی به نظر می رسد به رغم فعالیتهای موثری که در طول یکسال گذشته در لرستان به لحاظ جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و احیای پروژه های نیمه تمام صورت گرفته هنوز زود است که بتوان ارزیابی دقیقی از توفیقات به دست آمده در این بخش داشت.

مردم لرستان هنوز تاثیر حرکت های ایجاد شده و قدم برداشته شده را روی سفره های خود ندیده اند، هنوز لرستان رتبه نخست بیکاری کشور را دارد و رکود سنگینی بر اقتصاد این استان حاکم است، باید منتظر ماند و دید که آیا این حرکتهای صورت گرفته اقتصاد خفته لرستان را بیدار خواهد کرد.

........................................

گزارش: فاطمه حسینی

کد خبر 2356069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha