۴ شهریور ۱۳۹۳، ۱۳:۴۵

در جلسه نقد «انارهای نارس» مطرح شد:

روحیاتم با سینمای تجاری همخوان نیست/ فیلم نیازی به تشویق ندارد

روحیاتم با سینمای تجاری همخوان نیست/ فیلم نیازی به تشویق ندارد

عصر روز دوشنبه 3 شهريور ماه نمایش و نشست نقد و بررسی فیلم «انارهاي نارس» در قالب شصت و سومين برنامه خانه فیلم فردوس با حضور عوامل این فیلم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در ابتدای این نشست مجیدرضا مصطفوی کارگردان فیلم «انارهای نارس» با ارائه توضیحاتی درباره نخستین فیلمش گفت: قبل از این که این فیلم را بسازم چند سال تدوینگر سینما بودم و تدوین فیلم هایی از همین جنس را در کارنامه کاری خود داشتم. به طور کلی روحیات ام با سینمای تجاری همخوان نیست.

وی درباره نگاهش به فیلمسازی افزود: ساخت فیلم در سینمای تجاری را دوست ندارم و شاید چند سال یکبار بتوانم فیلم بسازم ولی سعی می‌کنم فیلمی را بسازم که مستقل باشد و دغدغه‌های جامعه در آن نشان داده شود. «انارهای نارس» ماحصل پنج سال دوندگی من برای چند فیلمنامه بود که هیچ وقت در دولت قبلي به نتیجه نرسید و تمام آن ها در مرحله آخر مجوز ساخت نگرفتند. گرفتاری های مردم در یک مقطعی متاسفانه آن قدر زیاد بود که منم به عنوان یک شهروند تاثیر گرفتم و سعی کردم این دغدغه ها را بازتاب دهم.

وی در ادامه حرف هایش عنوان کرد: كه اگر بخواهیم خوشبینانه به این موضوع نگاه کنیم 70 درصد آدم های جامعه از جنس ذبیح و انسی هستند، در واقع یک اتفاقاتی  افتاد که ما فراموش کردیم که چرخه های اقتصادی کشور را چه کسانی به حرکت در می‌آورند و در مقطعی شعار دادیم و متاسفانه پس از گذشت زمانی آن شعارها مبنی بر حمایت از قشر اکثریت جامعه که کارگران را تشکیل می دهند نیز فراموش شد. در هشت سال اخیر ما واضح تر دیدیم که این طبقه از طبقه کارگری  به طبقات پایین تر سقوط كردند که واقعا نمی دانم چه اسمی می توان بر آن گذاشت چون کف طبقات اجتماعی طبقه کارگری است و این ها طبقاتشان را از دست دادند ولی چیزی که از دست نداند شرافت شان بود. با شرافت این آدم ها  نمی شود معامله كرد، حتی اگر شرایط اقتصادی، فرهنگی و معیشتی شان دچار مشکل شود.

کارگردانان اول انگیزه بیشتری برای فعالیت در سینما دارند

در ادامه این نشست آنا نعمتی بازیگر این فیلم عنوان کرد: من همیشه دغدغه بازی در نقش های متفاوت را داشتم و جنس این فیلم ها را دوست دارم.  نقشی که در این فیلم بازی کردم شاید واقعا یکی از آرزوهایم بود و فکر می کردم هیچ وقت این اتفاق نیافتد و دلم می خواست یک بار هم که شده این تجربه را داشته باشم.

نعمتی ادامه داد: به خاطر فیزیک، صدا و یا صورت هیچ وقت هیچ یک از کارگردانانی که من با آن ها کار کرده بودم جسارت این که چنین نقشی را به من دهند، نداشتند. من از بازی در این نقش ترس داشتم ولی مجید مصطفوی با آرامش و اعتماد به نفس با من صحبت کرد که جرات بازی در این نقش را پیدا کردم.

بازیگر فیلم «انارهای نارس» یاد آور شد: فیلمنامه اینقدر کامل بود که بار اول که آن را خواندم آنقدر ریز به شرح صحنه، حس و سکانس ها پرداخته شده بود که متوجه نشدم چه فیلم سختی است و تازه در دفعات بعدي دورخوانی به سختی کار پی بردم.

آنا نعمتی یاد آور شد: در چند سال اخیر بیشتر کارهای من با کارگردانان کار اول و دوم بوده است به دلیل این که احساس می‌کنم انگیزه و دغدغه شان برای کار خوب بسیار است. این کارگردانان بیشتر نگاه و دغدغه مردم را می شناسند و اغلب با سرمایه شخصی فیلم می‌سازند.

بازیگر فیلم «پارک وی» تصریح کرد: از نتیجه کار راضی هستم، اما از مطبوعات و بی مهری هايی كه در زمان جشنواره به فيلم شد بسيار گله دارم، نمی گویم که دلم پر است چون اطمینان دارم که این فیلم هنوز موفقیتهای بیشتری خواهد داشت نیازی به تشویق هیچ کس ندارد.

دورنمای ما رسيدن به هدفمان بود

در ادامه اين بحث آرش الياسي مجري طرح و سرمايه گذار فيلم توضيح داد: این پروژه پیشنهاد  مجید مصطفوی بود و ما هیچ دورنمای اقتصادی نداشتیم. دورنمای ما رسيدن به هدفمان بود و این که نشان دهیم در این قشر از جامعه انسانیت و زندگی شرافتمندانه هنوز وجود دارد و از بین نرفته است.

حسن روح پروري طراح صحنه و لباس اين فيلم  طی سخنان کوتاهی گفت: فیلمنامه اين فيلم بسیار دقیق و با تمام جزئیات نوشته شده است و همين نشان می‌دهد كه نويسنده و كارگردان روي تك تك عناصر فكر كرده اند و مي دانند كه چه مي خواهند. اساسا بر اين باورم كه طراح صحنه مانند يك كارگردان كه با بازيگران مختلف قصه و فضا را معرفي مي كند و پيش مي برد، او نيز با لوكيشن هاي مختلف قصه را معرفي مي كند.

 در پايان هم بهروز معاونيان مدير صدابرداري اين فيلم در اين جلسه گفت: يكي از ويژگي هاي اين فيلم اين بود كه طراحي صدا قبل از فيلمبرداري صورت گرفت و اين گونه نبود كه ما تازه سر صحنه برويم و ببينيم كه چه كار مي توانيم انجام بدهيم.

 

کد خبر 2357730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha