۴ شهریور ۱۳۹۳، ۱۳:۵۳

5 شهریور؛

شهرری میزبان بزرگداشت زکریای رازی است

شهرری میزبان بزرگداشت زکریای رازی است

ری - خبرگزاری مهر: همزمان با سالروز تولد، حکیم و شیمیدان بزرگ ایرانی محمدبن زکریای رازی از سوی شهرداری منطقه 20، مراسم بزرگداشتی در شهرری زادگاه این دانشمند بزرگ برپا می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حکیم و شیمیدان بزرگ محمدبن زکریای رازی، در سال 251 ه.ق در شهرری متولد شده است که پنجم شهریور مصادف با این مناسبت، مراسم بزرگداشت این دانشمند بزرگ ایرانی به همت معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري منطقه 20 از ساعت 6 تا 8 عصر در مجموعه فرهنگي حضرت وليعصر (ع) برگزار مي شود.

سخنرانان اين همايش دكتر احمد ابوحمزه استاد تاريخ و  عضو هيئت علمي دانشگاه فرهنگيان و خانم دكتر تاجيك مدیر شبکه بهداشت شهرستان ری پيرامون شخصیت حكيم زكرياي رازي و كشفيات اين دانشمند نامي و همچنين طب سنتي و جديد و اثرات داروها سخنراني خواهند كرد و اجراي موسيقي سنتي از ديگر برنامه هاي اين همايش است.

گفتني است به همين مناسبت سايت جامع ري شناسي به صورت آزمايشي به بهره برداري خواهد رسيد.

سايت ري شناسي به صورت تخصصي شامل بخشهاي مختلف از جمله معرفي آثار باستاني، مذهبي و تاريخي شهرري ، معرفي مراكز فرهنگي ، ارائه مقالات و پايان نامه هاي دانشجويان در خصوص ري ، تالار گفتمان و ... است.

زكرياي رازي در دوران جوانی به زرگری و کیمیاگری می پرداخت که در اثر کار زیاد با مواد شیمیایی از ناحیه چشم آسیب دید؛ به همین دلیل به پزشکی روی آورد. از مهمترین کشفیات اين طبیب، شیمی دان و فیلسوف بزرگ، الکل و جوهر گوگرد (اسید سولفوریک) است.

از آنجا که این دانشمند ایرانی اغلب کتاب های خود را به زبان عربی نوشته است، میان غربی ها به جالینوس عرب، شهرت می یابد. نوشته های رازی را تا ۲۷۱ کتاب، مقاله و رساله برشمرده اند، که از میان آنها پنجاه و شش جلد کتاب تنها در زمینه های مختلف طب می باشد. ابن سینا، رازی را در طب بسیار عالی می دانسته و در تالیف کتاب قانون از «حاوی» رازی استفاده برده است.

رازی از جمله پزشکانی است که از نظریات وی در طب امروزی نیز استفاده می شود. به عنوان مثال وی درمورد سنگ های کلیه و مثانه، کتاب هایی نوشته است و حتی در صورت عدم مداوا جراحی را لازم دانسته است.

در کتاب «منافع الاغذیه و مضارها» رازی به اهمیت تغذیه در درمان بیماریها بسیار تاکید داشته و درمورد ورزش و تاثیر آن بر هضم و گوارش غذاها اشاره نموده است.محمد بن زکریای رازی در سال ۲۵۱ قمری در ری متولد شد و در سال ۳۱۳ دار فانی را وداع گفت.

کد خبر 2357959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha