۴ شهریور ۱۳۹۳، ۱۷:۴۰

صلیب سرخ خبر داد:

نیاز فوری برای ارسال کمکهای بشردوستانه به منطقه لوهانسک در اوکراین

نیاز فوری برای ارسال کمکهای بشردوستانه به منطقه لوهانسک در اوکراین

نمایندگان کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ طی بازدید از لوهانسک با اشاره به قطعی منابع آب و برق به‌علت آسیب‌دیدگی زیرساخت‌های اساسی، خواستار ارسال کمک های بشردوستانه به این منطقه از اوکراین شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در کی یف، درگیری ها در مناطق شرقی اوکراین ادامه دارد و مردم از ترس گیرافتادن در میان درگیری‌های جاری که با حمله‌ متناوب به مناطق مسکونی جان غیرنظامیان را تهدید می‌کند، به‌ندرت از خانه‌های خود خارج می‌شوند.

بر این اساس صدها هزار نفر از مناطق درگیری گریخته‌اند و کمک‌های اندکی به مناطقی که متأثر از درگیری‌های اخیر قرار دارد رسیده‌است. به‌نظر می‌رسد که افراد بسیاری به‌دلیل قطعی تلفن و اینترنت، تماس با اعضای خانواده‌ خود را از دست داده‌اند. در چنین شرایطی تیم سه‌نفره‌ کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ به لوهانسک رفته‌است تا ارسال محموله‌‌های امدادی اوکراین و روسیه را هماهنگ کند.

"لوران کوربا" رئیس عملیات کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در اروپا و آسیای مرکزی که برای گفتگو با مقامات ارشد درباه‌ محموله امدادی و فعالیت‌های بشردوستانه‌ گسترده‌تر کمیته بین‌المللی صلیب در شرق اوکراین در مسکو  به‌سر می‌برد می‌گوید: با تداوم درگیری‌ها به تمامی طرفین درگیری تأکید می‌کنیم که غیرنظامیان و اموال آن‌ها را امان دهند. در لوهانسک و دیگر مناطق متأثر از درگیری، نیاز فوری به بازیابی تماس میان اعضای جداافتاده‌ی خانواده‌ها و نیز به اقلام ضروری همچون غذا و کمک‌های درمانی وجود دارد.

کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ و صلیب سرخ اوکراین بخشی از کمک‌ها را که شامل کالا‌های فاسدشدنی اهدایی از طرف مقامات اوکراینی به شهرهای شرقی اوکراین از جمله استاروبیلسک، لیسیچانسک، سیویر و دونتسک ارسال کرده‌اند. پیش‌تر توزیع اقلامی مانند میوه و سبزی برای بیش از 20 هزار نفر از مردم آواره در پناهگاه‌ها و بیمارستان‌ها انجام شده‌ است.

این کمیته همچنین تمامی اقدامات اداری و آمادگی‌های لازم شامل ارسال کارکنان بیشتر به منطقه و دریافت مجوز لازم از مقامات اوکراینی برای ترخیص این کمک‌ها به‌‌عنوان کالای بشردوستانه را پس از انجام بازرسی‌های گمرکی لازم انجام داده‌است تا محموله‌ امدادی روسیه که کماکان لب مرز و در خاک روسیه در انتظار تکمیل بازرسی‌های گمرکی قرار دارد امکان عبور یابد.

لذا این کمیته آماده‌ ارسال این‌کمک‌ها به لوهانسک است که هر دو کشور روسیه و اوکراین نسبت به ماهیت کاملا بشردوستانه‌ این کالاها توافق داشته و تامین گذرگاه امن برای عبور آن را توسط طرفین درگیری تضمین کرده‌اند. طبق حقوق بین‌المللی بشردوستانه، طرفین درگیری باید کاکنان امدادی بشردوستانه را محترم دانسته و از آنها حمایت کنند، به‌ویژه آن‌هایی را که به‌طور قانونی نشان صلیب سرخ را با خود دارند.

به‌علاوه نباید مستقیما به غیرنظامیان و اموال آن‌ها همچون خانه‌ها، مدارس، مراکز و وسایط درمانی، یا  اموالی که اهمیت حیاتی برای بقای جمعیت غیرنظامی دارند همچون تاسیسات آب آشامیدنی و غذا حمله شود. به همان‌اندازه نیز ضروررت دارد تا هریک از طرفین درگیری تا حد امکان از مستقر نمودن اهداف نظامی در داخل و اطراف مناطق پر جمعیت بپرهیزند.

حملات تفکیک‌نشده و همینطور استفاده از تسلیحاتی که ذاتا قابلیت تفکیک ندارند (تفکیک میان غیرنظامیان و اموال غیرنظامی از یک سو و اهداف نظامی از سوی دیگر) ممنوع است. به دلیل احتمال آسیب‌رسانی بالای تسلیحات انفجاری به جمعیت غیرنظامی و تخریب شدید اموال آن‌ها، کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ قویا به تمامی طرفین تأکید می‌کند تا از استفاده‌ تسلیحات انفجاری با وسعت تخریب بالا در مناطق شهری و محله‌های مسکونی خودداری کنند.

کد خبر 2358233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha