۵ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۴۸

میرباقری:

داستان‌پردازی در ایران دچار تقلیدها و کلیشه‌ها شده است/ حوزه داستان کشور به سوی انحطاط می‌رود

داستان‌پردازی در ایران دچار تقلیدها و کلیشه‌ها شده است/ حوزه داستان کشور به سوی انحطاط می‌رود

اراک- خبرگزاری مهر: مدرس کارگاه "فیلمنامه در فیلم کوتاه داستانی و تجربه گرا" با بیان اینکه داستان پردازی در ایران دچار تقلیدها و کلیشه ها شده است، گفت: این کلیشه ها و تقلیدها در غیاب نگاه مستقل هنرمند به جامعه به وجود آمده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بیژن میرباقری کارگردان سینما شامگاه سه شنبه در کارگاه فیلمنامه در فیلم کوتاه داستانی و تجربه گرا با تاکید بر اینکه ما قبل از اینکه در فیلمسازی آموزش تکنیک داشته باشیم باید این نگاه مستقل را در هنرمند پرورش دهیم، ادامه داد: استفاده از کهن الگوها، ادبیات کهن ایران و...می تواند این نگاه مستقل هنرمند را بوجود آورد.

نماینده هیئت داوران در پنجاهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان با اشاره به اینکه تنها با درک رفتار مردم امروز می توانیم در فیلمنامه ها و داستانها از کلیشه ها فرار کنیم گفت: باید با درک رفتارهای آدمهای این دوره؛ مطابق با رفتار انسان امروز فیلم بسازیم و این تنها راهکاری است که می توانیم با آن داستانمان را در جهان متحول کنیم.

وی با اشاره به تفاوت دو دیدگاه ایران و جهان در حوزه داستان گویی خاطرنشان کرد: داستانها برای اینکه زنده بمانند از آیین ها بهره می گیرند و آیین ها نیز برای زنده ماندن از داستانها استفاده می کنند.

میرباقری با تاکید بر اینکه جامعه ای که داستانهای قوی تری داشته باشند از آداب و رسوم بهتری هم برخور دار هستند، گفت: حیطه داستان حیطه ای است که یک سر آن تخیل و سر دیگر آن واقعیت است و هرچه فاصله این دو بیشتر باشد عرصه داستان گویی ما متعالی تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه جوامعی که داستان گویی در آنها ضعیف است آداب اجتماعی هم در آنها ضعیف می شود یادآور شد: انتخاب مضامین باید جهان شمول باشد و مهمترین کلید این جریان اندیشمند خودشناسی است.

انحطاط داستان در ایران در حال اتفاق افتادن است

کارگردان سینما با بیان اینکه انحطاط داستان در ایران در حال اتفاق افتادن است، گفت: در حوزه داستان گویی دست به کپی برداشته اند به طوری که در عرصه فیلم کوتاه یکسری از داستانها کپی از داستانهای خارجی است.

وی ادامه داد: فیلم تجربی یا داستان گویی تجربی این است که جهان جدیدی که تاکنون تجربه نشده است را خلق کند و از دید یک فیلمساز طرز تلقی فیلمساز این است که فیلمساز را متعالی کند.

 

 

کد خبر 2358606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha