۷ شهریور ۱۳۹۳، ۱۰:۳۱

در همایش تازه های پزشکی و اخلاق حرفه ای در اراک:

آغاز روشهای نوین جراحی در دوران جنینی /اجرای2 طرح بزرگ پژوهش اخلاق حرفه ای در ایران

آغاز روشهای نوین جراحی در دوران جنینی /اجرای2 طرح بزرگ پژوهش اخلاق حرفه ای در ایران

اراک – خبرگزاری مهر: یکی از جراحان کودکان و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز از آغاز روشهای نوین جراحی در دوران جنینی در ایران خبر داد و گفت: با شروع بکارگیری روش های نوین جراحی با هدف مداخله زودهنگام در مهار نارسایی های مادرزادی طی یک دهه اخیر در جهان تحولی شگرفت در حوزه پزشکی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر ، دکتر حمیدرضا فروتن شامگاه پنجشنبه در سمینار تازه های پزشکی و اخلاق حرفه ای در اراک با بیان این که اعمال جراحی فوق هم اکنون در کانونهای محدود علمی آمریکا و اروپا دنبال می شود افزود: در منطقه خاورمیانه  ایران تنها کشوریست که به این دانش دست یافته است.

وی یادآور شد: این کار هم اکنون  به صورت تخصصی توسط یک تیم 20 نفره در بیمارستان مادر و کودک شیراز شروع شده و این تیم توانسته درمدت دو سال فعالیت مستمر خود 4 عمل جراحی را در کارنامه خود به ثبت برساند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز تشخیص به موقع و سریع را رمز درمان در روشهای نوین جراحی جنین دانست و گفت: به شرط آنکه مشکل جنین در هفته های 24 تا 28 هفتگی تشخیص داده شود امکان انجام عمل جراحی وجود د ارد.

بیش از نیمی از جنین های مبتلا به نارسایی های مادرزادی پس از تولد فوت می شوند

دکتر فروتن با بیان این که  بیش از نیمی از جنین های مبتلا به نارسایی های مادرزادی پس از تولد فوت شده و مابقی نیز درمانی با هزینه های بالا را تجربه می کنند که د رنهاین منجر به عقب افتادگی شدید می شود گفت: این در حالیست که در صورت تشخیص به موقع و بهره گیری از  روش نوین جراحی جنینی  80 درصد این نارسایی ها با هزینه بسیار کمتر قابل درمان است.

وی یادآور شد: اعمال جراحی موفق صورت گرفته در ایران در  هفته بیست و پنجم حاملگی  بوده که طی آن با رفع مشکلات کیست شکمی، نارسایی قلبی ، ترمیم سوراخ بین شکم و سینه و توده در ریه امروز شاهد زندگی کودکای سالم و زیبا هستیم.

این استاد دانشگاه با بیان این که یکی از مشکلات جدی مادرزادی جنین نارسایی در مغز و نخاع مننگوسل است گفت: اگر این مشکل توسط فوق تخصص زنان در زمان مناسب جنینی تشخیص داده شود از عقب افتادگی و فلج حتمی حرکتی جلوگیری  می شود.

وی یادآور شد:  تیم ویژه جراحی جنین دانشگاه شیراز که متشکل از متخصصان بیهوشی، جراح مغز و اعصاب ، ارتوپد، اطفال، قلب کودکان و ژنتیک است در ارتباطی تنگاتنگ با گروه های پزشکی آمریکا و بروکسل ضمن بهره گیری از دانش زیاد آنها در درمان بیماران به انجام تحقیقات علمی  در این حوزه نیز همت می گمارند.
 
عضو ستاد ترویج اخلاق سازمان نظام پزشکی کشور در این همایش گفت: ایران یکی از کشورهای برجسته در حوزه پژوهش های اخلاق پزشکی است.

دکتر محسن فدوی افزود: دستورالعمل های 31 گانه اخلاق پزشکی و 12گانه راهنمای پژوهش های پزشکی تدوین شده بیانگر این مهم است.

اجرای2 طرح بزرگ پژوهش اخلاق حرفه ای در ایران

وی در ادامه از اجرای دو طرح بزرگ پژوهش اخلاق حرفه ای در ایران خبر داد و گفت: پژوهش های پیوند اعضا، پژوهش بر حیوانات و ایدز از دستورالعملهای تدوینی در این حوزه است.

عضو ستاد تریج اخلاق سازمان نظام پزشکی در ادامه به 2 طرح در دست اجرای این حوزه اشاره کرد و گفت: بررسی ملاحظات اخلاق حرفه ای در ارائه خدمات سلامت به مهاجران و آموزش پزشکی اخلاق مدار دو طرح بزرگ در دست انجام است.

دکتر فدوی افزود: برای سنجش اخلاق و داوری در علوم تجربی تحلیل و ارزشیابی هر پزشک باید مبتنی بر چهار اصل اساسی شامل احترام به اختیار فرد، سودمندی، عدم ضرررسانی و عدالت استوار باشد.
وی ادامه داد: عدالت در سلامت از اصول مهم است و باید با توجه به آن پزشک زمینه برخوداری از خدمات درمانی را برای همه مردم براساس نیازشان نه ثروتشان فراهم کند.

عضو ستاد ترویج اخلاق سازمان نظام پزشکی یادآور شد: درمان نابجاداخل مطب، بی توجهی به گروههای آسیب پذیر جامعه از جمل زندانیان، سالمندان، پردان همسر از دست داده و..از مشکلات موجود د رحوزه اخلاق حرفه ای است که متاسفانه گاها در کشور رعایت نمی شود.

دبیر سمینار تازه های پزشکی و اخلاق حرفه ای نیز گفت: در این همایش 250 پزشک عمومی و متخصص استان با آخرین دستاوردهای حوزه پزشکی جهان که امکان بکارگیری آنها در ایران فراهم شده آشنا شدند.

دکتر علیرضا محمدی ادامه داد: در این همایش یک روزه اساتید علم پزشکی ایران از دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شیراز و اراک آخرین دستاوردهای علم پزشکی ایران و جهان در حوزه آلودگی هوا تهدید جدی سلامتی، درمان های نوین استئوآرتریت زانو (آرتروز زانو)، فلو شیپ جراحی فانکشنال مغز به روش تحریک عمیق مغز با کاشت الکترود برای درمان بیماریهای بیستونی، پارکینسون و کره، لاپاروسکوپی نوین، تازه های جراحی جنین و اخلاق پزشکی را به بحث و تبادل نظر گذاشتند.

همایش یک روزه تازه های پزشکی و اخلاق حرفه ای با هدف آشنایی جامعه پزشکان استان مرکزی با آخرین دستاوردهای حوزه پزشکی کشور  ر دانشگاه علوم پزشکی اراک برگزار شد.

کد خبر 2359633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha