۷ شهریور ۱۳۹۳، ۱۶:۳۹

در جمع خبرنگاران مطرح شد؛

اسراف با مبانی اسلامی مغایرت دارد/ تبلیغ صرفه جویی منحصر به فصل تابستان نشود

اسراف با مبانی اسلامی مغایرت دارد/ تبلیغ صرفه جویی منحصر به فصل تابستان نشود

خرم آباد - خبر گزاری مهر: نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه اسراف کردن با دین و مبانی اسلامی مغایرت دارد، گفت: تبلیغات رادیو و تلویزیون برای صرفه جویی منحصر به فصل تابستان است در صورتیکه صرفه جویی برای تمامی فصول سال بایستی تبلیغ شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید احمد میرعمادی در حاشیه نماز جمعه این هفته خرم آباد در جمع خبرنگاران به برخی جنبه های سبک زندگی از نظر اسلام اشاره کرد و بیان داشت: یکی از اصول مهم در زندگی انسان بهره وری صحیح از مواهب الهی و منابع نعمت است.

وی ادامه داد: خداوند به ما انسان ها نعماتی همچون آب، هوا، دریا، صحرا، گیاهان، جنگل ها، حیوانات و پرندگان و ... عطا کرده است که به استفاده صحیح از این مواهب در روایات اسلامی تاکید فراوانی شده است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان عنوان کرد: باید بدانیم خداوند همه جهان هستی را برای انسان آفریده و در آیات متعددی به این موضوع اشاره شده است بطوریکه خداوند در آیه ای می فرماید: خدای شما کسی است که همه چیزهایی که در زمین وجود دارد را برای شما آفریده است و در جای دیگری می فرماید: هرگز بهره ات را از دنیا فراموش نکن و سهمت را از دنیا بگیر.

حجت الاسلام میرعمادی بر لزوم استفاده صحیح از نعمات پروردگار تاکید کرد و گفت: بایستی از مواهب الهی خوب استفاده کنیم و از مصرف بی رویه پرهیز کنیم همچنان که خداوند در سوره مائده آیه 87 می فرماید: ای کسانیکه ایمان آورده اید آنچه را خداوند برای شما حلال کرده بر خودتان حرام نکنید لکن تجاوز نکنید چرا که خداوند تجاوزکاران را دوست ندارد.

وی با بیان اینکه انسان بایستی در زندگی اعتدال را رعایت کند، به روشهای صحیح مصرف اشاره کرد و اظهار داشت: آیت الله جوادی آملی در درس تفسیر تاکید می کردند که سه نوع مصرف داریم. مورد اول مصرف بخیلانه است یعنی کسانی نسبت به زن و بچه خود و مردم در مصرف کردن سختگیری می کنند مورد دوم مصرف مسرفانه یعنی زیاده روی کردن و مورد سوم مصرف معتدلانه است که در دین اسلام به آن تاکید شده است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان با بیان اینکه سیره معصومین استفاده صحیح از نعمت ها و مبتنی بر صرفه جویی بوده است افزود: کسی که در مصرف نعمت های مختلف اسراف می کند دو گناه را مرتکب شده است هم نعمت خدا را هدر داده و هم زحمت دیگران را نادیده گرفته است.

وی با بیان این مطلب که متاسفانه مفهوم صرفه جویی در جامعه معنایی دیگر پیدا کرده است خاطرنشان کرد: برخی تا صحبت از صرفه جویی می شود گمان می کنند منظور کم مصرف کردن است.

حجت الاسلام میرعمادی یادآور شد: همچنین تبلیغات رادیو و تلویزیون برای صرفه جویی منحصر به فصل تابستان است در صورتیکه صرفه جویی برای تمامی فصول سال بایستی تبلیغ شود نه فقط برای زمانیکه با کمبودی مواجه شدیم.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان با اشاره به اینکه صرفه جویی وظیفه ای برای تمامی سال است اضافه کرد: در هنگام استحمام، مسواک زدن، وضو گرفتن و ... بایستی مراقب باشیم که آب را هدر ندهیم چون اسراف کردن با دین و مبانی اسلامی مغایرت دارد و گمان نکنیم که اگر خداوند نعمت فراوانی به ما عطا کرده به این معنا است که می توانیم آن را هدر دهیم.

حجت الاسلام میرعمادی با اشاره به این آیه قرآن که بخورید و بیاشامید اما در روی زمین فساد نکنید، اسراف کاران را فاسدان در روی زمین خواند و گفت: آنکه نان را هدر می دهد و در مصرف انرژی زیاده روی می کند در روی زمین فساد انجام می دهد.

وی یکی از اصول فرهنگ صحیح اسلامی را استفاده درست از نعمت ها دانست و ابراز امیدورای کرد: با رعایت این مسائل در سبک زندگی خود از نعمات و مواهب الهی خوب استفاده کنیم تا خداوند نعمت هایش را بر انسان ها افزون کند.

کد خبر 2359862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha