۸ شهریور ۱۳۹۳، ۱۰:۲۱

گزارش میدانی مهر/

صنعت مازندران نیازمند ناز طبیبان/ تنفس غیرکارشناسی جنگل ها

صنعت مازندران نیازمند ناز طبیبان/ تنفس غیرکارشناسی جنگل ها

ساری - خبرگزاری مهر: چرخ صنعت و معدن مازندران با مشکلات عدیده رو به حرکت است که شتاب بخشی به فعالیت این بخش نیازمند حمایت متولیان امر، تدوین سیاستها و بسته های حمایتی و رفع مشکلات فراروی است.

به گزارش خبرنگار مهر، سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به مازندران و بازدید از پروژه های صنعتی و معدنی فرصتی برای فعالان این بخش پدید آورد تا مشکلات دیرینه این بخش را به عالی ترین مقام صنایع انتقال دهند، مشکلاتی از جنس حمایت نشدن و بی تدبیری.

مدیر دفتر طرح و برنامه ریزی تولید ذغال سنگ البرز مرکزی در حاشیه بازدید وزیر صنعت و معدن در گفتگو با خبرنگار مهر گفت:استخراج ذخیره سازی و بهره وری در این کارخانه به طور کامل اجرا می شودو این ذخیره در حال حاظر 180 میلیون تن می باشد.

خسرو فعالیان گفت :بازدید از طرحهای این شرکت شامل چهار طرح توسعه ای است که اکتشاف در هزار کیلومتر مربع، احداث ذغالشوئی به ظرفیت 500 هزار تن  با روشهای جدید با همکاری شرکت انگلیسی، یجاد معدن جدید کردآباد با ظرفیت 230 هزارتن ذغال سنگ خام با اعتبار 98 میلیار تومان سرمایه گذاری در یک محدوده 40 کیلومتری و ذخیره 21 میلیون تن  ذغال سنگ ذخیره قطعی، طرح ایجاد واحد کک سازی با ظرفیت 300 هزارتن بازیافت حرارتی سازگار با محیط زیست و تولید 25 مگاوات برق و اعتبار 685 میلیون یوآن  به صورت فاینانس با چین انجام می شود.

وی  با اشاره به این که برنامه امسال تولید 100 هزار تن ذغال سنگ کنستانتره است افزود:بیش از 110 درصد برنامه ارسال  به اصفهان و 140 درصد برنامه ارسال به خریداران انجام شده است که فولاد اصفهان و مس سرچشمه کرمان از خریداران اصلی این شرکت هستند.

فعالیان با بیان این که در حال حاظر  هزارو 200 نفر در معدن مشغول به کار هستند گفت: با اجرای طرحهای توسعه ای تولید ذغال سنگ و کک  ظرفیت اشتغال به 5 هزارنفر خواهد رسید.

بهمن احمدی مدیر کارخانه فولاد بهمن اظهار داشت این مجموعه با سرمایه گذاری خصوصی  در سال 1384  شروع به کار کرده و در حال حاظر چهارمین پروژه این شرکت  با هدف فرم دهی ،دوخت ورق و تولید رنگ با سرمایه 25 میلیارد تومانی  به طور رسمی افتتاح می گردد.

وی با اشاره به اینکه اين مجموعه عظيم توليدي ، با هدف عرضه ورقهاي فولادي با پوشش پلاستيكي و رنگ كاري فلزات با ظرفيت تكميلي توليد بميزان 120 هزار تن در سال ، در زميني به مساحت 30 هزار مترمربع و با زيربناي 14 هزار مترمربع احداث شد، گفت: در صورت بهره برداری ، براي 270 نفر بصورت مستقيم اشتغال ايجاد خواهد شد و400 میلیارد تومان در سال گردش مالی منطقه  خواهد بود.

پرداخت خودروسازان به شش ماه کاهش یافت

وزير صنعت ، معدن و تجارت نیز بدر بازدید از این کارخانه درباره مشكل مطالبات قطعه سازان خودرو تأكيـد كرد : پرداخت مطالبـات در گذشته ، حدود يكسال بوده كه هم اكنون توانستيم به شش ماه برسانيم ، البته در دولت گذشته مصوب شده بود كه به هريك از خودروسازان 2 هزار ميليـارد تومان پرداخت  گردد که این امر محقق نشده بودو  در جلساتی كه  برای حل این مشکل با خودروسـازان برگزار کردیم ، دستور فروش تمامي ساختمان ، ملك ، سهام ، آراء مشاركت و تمامي داراييهايي كه بطور مستقيم به توليد مربوط نيست را صادر كرديم كه تا امروز ايران خودرو و سايپا توانستند حدود 2 هزارو 200 ميليارد تومان از موال خود را بفروشند و در پنج ماه نخست سالجاري 75 درصد افزايش توليد در اين بخش را شاهد بوديم كه با اين اقدام  تولید قطعه نیز 75 درصد رشد داشته است.

وی گفت: این واحد صنعتی سالانه جلوی خروج 120 میلیون دلار از کشور را می گیرد.

نعمت زاده با شااره به فعالیت 600 هزار نفر در بخش خودرو سازی گفت :  اکنون خودرو سازی روی غلطک افتاده است و  اصل اقدامات  ما رونق  قطعه سازان است  واجازه نمی دهیم هیچ قطعه ای از خارج وارد شودما از این تعداد حمایت می کنیم و قطعه سازی که از اولویتهای ما است نیز باید حمایت گرددتاقطعات با کیفیت بالا تولید شود وآبروی ایران حفظ گردد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران نیز درحاشیه بازدید در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این که بانک صنعت و معدن از مسیر اصلی خود منحرف شده است گفت:سرمایه گذاری این بانک به سمت  توسعه راهها رفته است که از وزیر خواهشمندیم آنرا به سمت صنعت سوق دهد.

صنعت به کشاورزی مازندران کمک کند

غلامرضا عشریه بابیان این که فعالیت اقتصادی یعنی برد برد گفت: مازندران با وجود این که قطب کشاورزی کشور محسوب می گردداما در زمینه کشاورزی با کمبود روبرو است  و باید به صنعت کشاورزی استان کمک شود.


وی گفت : مقام معظم رهبری به رئیس کل بانک مرکزی ایران دستور داده اندکه بانکها باید در خدمت تولید باشنداما مشکلاتی که ما از دولت قبل به ارث برده ایم درمدت کوتاه حل نخواهد شد.

ابوالفضل  روغنی مدیرعال شرکت چوب و کاغذ مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به این که صنعت کاغذ کشور نیاز به بازنگری دارد گفت: باتوجه به مصرف سالیانه 2 میلیون تن کاغذدر کشورصنایع چوب و کاغذ مازندران فقط قادر به تامین 40 درصد  این نیاز است.

مازندران قطب تولید کاغذ خاورمیانه می شود

مدیر عامل شرکت چوب و کاغذ گفت : قصد داریم استان مازندران را به قطب تولید کاغذخاورمیانه تبدیل کنیم که با وجود مشکلات بخش تولید در مدت کوتا ه نمی توانیم آنرا حل کنیم.

روغنی تاکید کرد : برای تقویت نظام تولید کاغذ باید در تعرفه واردات بازنگری شودو تعرفه واردات از 4 درصد به 10 درصد افزایش یابد.

وی خواستار تامین کاغذ  بخشهای دولتی از این شرکت شد و افزود:بخشهای  دولتی همچون آموزش و پرورش از خریداران بزرگ کاغذ هستند و این در حالی است که آموزش و پرورش تنها 20 درصد از کاغذهای مورد نیاز خود را از این شرکت  خریداری می کند.

مدیر عامل شرکت چوب و کاغذ مازندران با اشاره به این ماده 12 قانون ارزش افزوده از تولید و صنعت حمایت نمی کند بلکه از واردات حمایت می کندگفت : به دلیل کاهش برداشت چوب از جنگلها ، منابع طبیعی کشور 24 میلیارد تومان به شرکت چوب و کاغذ مازندران بدهکار است، اما در طول سال‌های اخیر هنوز این مبلغ را پرداخت نکرده است

وی با اشاره به اینکه برای تبدیل شدن به قطب تولید کاغذ باید بر طرح‌های توسعه‌ای توجه داشته باشیم، گفت: برای اینکه طرح‌های توسعه‌ای اتفاق بیفتد، نیازمند 110 میلیون یورو اعتبار هستیم که در زمینه  زیر ساخت ،نیرو و امکانات خوب می توانیم کار بزرگی در کشور بوجود آوریم.

تنفس جنگل غیرکارشناسی است

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران با اشاره به اینکه بحث تنفس جنگل از طرح‌های غیرکارشناسی است، افزود: صنایع چوبی و صنایعی که نیاز به مواد اولیه چوبی دارند، به شدت در معرض خطر ورشکستی  قرار دارند . از وزیر صنعت، معدن و تجارت تقاضا داریم این موضوع را در هیئت دولت مطرح و پیگیری کند.

محمد دامادی نماینده  مردم ساری ومیاندورود  نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به این که همه ما حرفهای تئوری می زنیم گفت:صندوق توسعه ملی شرایط مازندران را در نظر نمی گیردو امکانات و تسهیلات نیز متناسب با جمعیت ساری پرداخت نشده است.

نماینده مردم ساری و میاندورود افزود: صندوق توسعه ملی مازندران را با استانی که زمینهای هموار دارد و با منابع طبیعی مشکل ندارد می سنجد ساری  با مسائل زیادی روبرو است که در گذشته کار بزرگی اتفاق نیفتاده و پروژه  های بزرگ نیز محصول چند سال اخیر است .

سید رمضان شجاعی دیگر نماینده مردم ساری و میاندرود نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان این که  درخواست ما از وزیرصنعت و معدن وتجارت  تقویت و حمایت  بخش خصوصی  و تولیدداخلی  است گفت:  خواسته ما کمک به راه اندازی شهرک صنعتی شماره یک با  280 واحد  شهرک شماره 2 با 80 واحد صنعتی  است  که از این واحدها تنها30  درصد آن فعال است واگر این واحدها فعال شوند قطعا بیکاری مازندران هم حل خواهد شد.

شجاعی گفت  حمایت وزیر می تواند در زمینه تسهیلات، اداری ،مالی  و فنی باشد.

 مقصد آخر بازدید وزیر کارخانه سیمان کیاسر بود این کارخانه با ظرفیت 2 هزارو 200 تن در روز و اشتغال 150 نفر به طور مستقیم و 800 نفر غیر مستقیم  بخش قابل توجهی از سیمان کشور را تامین می کند.

..........................

گزارش: لیلا ناطقی

کد خبر 2359983

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha