۸ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۰۱

یادی از سرنانواز لرستانی/

وقتی سرنا رام جادوی انگشتان استاد می شود/ سازی شریک سوگ و سور مردم

وقتی سرنا رام جادوی انگشتان استاد می شود/ سازی شریک سوگ و سور مردم

کوهدشت - خبرگزاری مهر: هنرمندان کوهدشتی بر مزار استاد شکرعلی رضایی در بهشت زهرای این شهرستان جمع شدند تا یاد این سرنانواز چیره دست را زنده نگاه دارند. سرنانوازی که مقام های موسیقی لرستان را به خوبی می شناخت و عمری را با نواختن آنها زندگی کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، استاد شکرعلی رضایی متولد 1282هجری شمسی از سرنانوازان معروف کوهدشتی و از چهره های به نام لرستان است که سرنا را به سبک خاص خود می نواخت.

او درخانواده ای هنرمند و اهل موسیقی بزرگ شد، سرنا را نزد برادر بزرگش "امرعلی" فرا گرفت و درنواختن این ساز به چهره ای شناخته شده تبدیل شد به گونه ای که حتی در سن کهنسالی این ساز وحشی را به خوبی رام جادوی انگشتان خود کرده بود.

استاد رضایی بر مقام های موسیقی لرستان مسلط بود و 90 مقام را به خوبی و زیبایی می نواخت.

این استاد چیره دست با سرنایش سال ها در سوگ و سور مردم کوهدشت شریک شد و مردم کوهدشت از اجراهای زیبای او در مراسم شادی و سوگ خود خاطرات خوبی به یادگار دارند. استاد شکرعلی رضایی  درسال 1385 درسن 103 سالگی به رحمت ایزدی پیوست.

در این راستا همزمان با سالگردش هنرمندان کوهدشتی برمزار استاد رضایی جمع شدند تا یاد و خاطر این استاد چیره دست مقام های موسیقی لرستان را زنده نگاه دارند.

یکی از اهالی موسیقی لرستان به خبرنگار مهر می گوید: استادانی چون مرحوم رضایی تنها متعلق به خانواده خود نیستند بلکه متعلق به تمامی جامعه اند و باید با برپایی بزرگداشت ها از آن ها یاد شود.

یکی از دیگر از هنرمندان خوشنویسی کوهدشت می گوید: هنر استاد رضایی واقعا بی مرز بود و او کسی بود که با سرنایش نگذاشت مقام های موسیقی لرستان فراموش شوند.

وی ادامه داد: هنرمندان امروزی باید جمله بندی های امثال رضایی را یاد بگیرند و نگذارند مقام های موسیقی لرستان که گنجینه هایی ارزشمند هستند خاموش شوند.

فرزند ارشد استاد رضایی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این که اگر عشق را از هنرمند بگیرند چیزی برای گفتن ندارد، می گوید: هنرمند عاشق است و بدون عشق او یک پیکره بی روح است.

صفر رضایی ادامه می دهد: پدرم واقعا سرنا را با عشق می نواخت و عاشق هنرش بود و به همین دلیل بود که حرفی برای گفتن داشت.

رضایی بیان می دارد: پدرم مورد تفقد مسئولان امر قرار نگرفت اما دست کم حالا به هنرمندان بازمانده بها بدهند و آن ها را مورد حمایت قرار دهند.

صفر رضایی با یادآوری اینکه هیچ کدام از اهالی خانواده راه پدر را در نواختن سرنا پی نگرفته اند، می گوید: ولی نوه استاد شکرعلی رضایی یکی از کمانچه نوازان خوب و شناخته شده لرستان است.

رضایی یادآور می شود: با استاد علی اکبرشکارچی رایزنی هایی شده و قرار است قطعاتی از اجراهای مرحوم پدرم را در اختیار وی قرار دهیم تا به همت و نظارت استاد شکارچی به صورت یک کاست منسجم وارد بازار موسیقی شود.

 موسیقی سازی لرستان به عنوان یکی از مهم ترین موسیقی های نواحی ایران مطرح است و سرنا، دهل، کمانچه (تال)، تنبک (تمک)، دوزله و بلور از جمله سازهای لری هستند.

....................

گزارش و عکس: حشمت اله آزادبخت

کد خبر 2360211

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha