۸ شهریور ۱۳۹۳، ۱۵:۱۶

نشست خبری معاون فرهنگی وزیر ارشاد-1؛

نباید کتابی بعد از 2 ماه همچنان بلاتکلیف باشد/ گاهی برای تسویه بدهی‌هایمان گریه کردیم!

نباید کتابی بعد از 2 ماه همچنان بلاتکلیف باشد/ گاهی برای تسویه بدهی‌هایمان گریه کردیم!

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد با بیان اینکه «پیش بینی شده که کتاب‌هایی که برای اخذ مجوز به دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی ارسال می‌شود، حداکثر در دو ماه تعیین تکلیف شوند و هیچ کتابی نباشد که بعد از گذشت دو ماه وضعیتش نامشخص باشد» خطاب به خبرنگاران گفت: من خوشحال خواهم شد که بعدا من را در این خصوص، بازخواست کنید.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام و مدیران مجموعه‌های تابعه این معاونت صبح امروز 8 شهریور در محل سالن اجتماعات دبیرخانه شورای فرهنگی عمومی در تهران برگزار شد.

صالحی در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی گفت: از نیمه دوم مهرماه سال گذشته که به معاونت امور فرهنگی آمدم همواره تاکید داشته ام که رسانه مکمل اصلی فرهنگی کشور است چه رسانه‌های مدافع، چه رسانه‌های منتقد و چه رسانه ای که با لحن تند انتقادی به مجموعه معاونت فرهنگی نقد وارد می‌کنند این یک تملق نیست بلکه یک باور است.

وی افزود: اما اگر بخواهیم کتابخانه ای که یک عرصه فرهنگی است از عرصه بولتنی خارج کنیم و آن را کاربردی تر کنیم باید از برخی امور پرهیز کنیم ؛ آن چه خطرناک است حرفهای در گوشی و شایعات است که نه می‌شود بر اساس آنها برنامه ریزی کرد و نه حتی تبادل نظر البت؛ه تحمل مدیران فرهنگی کشور هم باید آن قدر باشد که به نقدها میدان بدهند و عکس العمل‌های هیجانی نداشته باشند. این یک باور در من است و بر همین نگاه برنامه ای را برای ارتباط با اهل رسانه گذاشته ام.

صالحی با بیان این که برگزاری نشست‌های خبری فصلی که تا به حال سه مورد آن برگزار شده است از جمله برنامه‌های او برای تعامل با اهالی رسانه بوده است به گفتگوهای تفصیلی و بازدید که او در طول 9 ماه گذشته با رسانه‌های مختلف داشته اشاره کرد و در این خصوص تعاملش با روزنامه‌های ایران و جام جم و خبرگزاری‌های مهر، ایسنا، فارس، نسیم، تسنیم و ایلنا اشاره کرد.

وی همچنین با اشاره به نشست‌های دو ماهانه ای که با سردبیران بخش‌های فرهنگی رسانه‌ها داشته است از تداوم این جلسات خبر داد و هدف از این اقدامات تلاش برای پاسخگویی بهتر به اهالی رسانه و محو این تصور که معاونت فرهنگی رسانه‌ها را مزاحم می‌داند عنوان کرد و گفت: طی این مدت بنده با مسئولین هیچیک از رسانه‌ها صحبتی مبنی بر این که مثلاً نقدی وارد کرده اند و من به این مساله اعتراضی کرده باشم، نداشته ام چرا که این کارها احیاناً ممکن رسانه‌ها را دچار خودسانسوری کند.

مسئول معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد در 10 ماه و نیم گذشته سپس گفت: تیم معاونت فرهنگی به تدریج و به مرور شکل گرفت. ما در اولین قدم و در شهریور ماه 92 آقای برازش را در دفتر چاپ و نشر منصوب کردیم بعد از آن شاهد مشخص شدن مدیران دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی (اوایل بهمن)، مدیرعامل خانه کتاب (اواخر بهمن)، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی (اواخر اسفند)، دفتر برنامه ریزی مطالعات کتابخوانی (اوایل خرداد) و بنیاد شعر و ادبیات داستانی (اواخر خرداد) بودیم.

معاون امور فرگی وزیر ارشاد در خصوص آخرین وضعیت اداره دفتر مجامع و تشکل‌های وزارت ارشاد نیز گفت: در این دوره در خدمت آقای وصفی بوده و هستیم که البته به دلایل ممنوعیتی که برای ایشان به وجود آمده است احتمالاً دیگر در خدمت ایشان نباشیم. به هر حال از اواخر خرداد و به طور دقیق تر اوایل تیرماه تیم معاونت فرهنگی شکل گرفت و رویکردهایی هم در این خصوص تعریف شد.

وی سپس به تشریح این رویکردها پرداخت و گفت: مساله اول عدالت فرهنگی است. این که تولید و توزیع فرهنگی نباید فقط منحصر به تهران باشد چرا که استانها باید جای خودشان را در این حوزه پیدا کنند. به این دلیل ساده که منابع نخبگانی نه منحصر و مربوط به تهران است و نه اساساً امکان این تجمیع وجود دارد. دومین رویکرد که در تفاهمنامه‌های استانی دیده شد اختصاص 15 میلیارد و 820 میلیون تومان از اعتبارات معاونت فرهنگی به ادارات کل ارشاد در استانها در حوزه تامین کتاب است. ما همچنین بحث تفویض اختیار را به ادارات کل استانی آغاز کرده ایم و در حوزه‌های چاپ و نشر حداکثر تفویض‌ها صورت گرفته است.

وی گفت: رویکرد دوم توجه به دیپلماسی فرهنگی در حوزه چاپ و نشر بود که با همین نگاه اتفاقاتی صورت گرفته و برخی هم در حال وقوع است. توجه به حوزه زبان فارسی در منطقه در این دوره به صورت جدی وجود داشته است. ما در این خصوص تور چاپ و نشر را با حضور چاپخانه دارانی از کشورمان در افغانستان داشتیم. به دنبال این موضوع افغانستان به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران حضور پیدا کرد که همچنان هم این پرونده مفتوح است البته این مساله در مورد کشور فارسی زبان تاجیکستان هم مطرح است. در همین راستا تفاهمنامه ای با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم تهیه شده که هدف از آن حضور فعال در حوزه چاپ و نشر در کشورهای دیگر است.

صالحی گفت: رویکرد سوم هم شفافیت عملکردی بوده است. من از همان ابتدا گفته ام که معاونت فرهنگی در یک خانه شیشه‌ای باید فعالیت کند. در قدم اول بحث کمیته خرید کتاب بود که هم اعضایش مشخص شد و هم مصوبات آن روی سایت آن منتشر می‌شود البته در این خصوص نیازمند دو سه سامانه هستیم که متاسفانه به دلیل شرایطی که در حوزه فناوری دیجیتال وزارت ارشاد وجود دارد، هنوز این مساله به سرانجام نرسیده است.

به گفته وی یکی از این سامانه‌ها مربوط به هیات‌های مجوز کتاب است و معاونت فرهنگی در این خصوص به دنبال آن است که تمامی کسانی که کتابی برای اخذ مجوز وزارت ارشاد ارایه می‌کنند به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری به دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی از مراحل بررسی اثرشان مطلع شوند.

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد با ابراز امیدواری نسبت به ایجاد این سامانه گفت: البته اینها انتظارات حداقلی است و بنیاد به عنوان انتظارات حداکثری به آن نگاه کرد. این مساله متاسفانه علیرغم پگیری‌های آقای شجاعی صائین تا این لحظه محقق نشده و من از این بابت عذرخواهی می‌کنم چرا که فکر می‌کردم این باید یک مساله ساده ای باشد.

سامانه دومی که صالحی به آن اشاره کرد، سامانه توزیع کتاب است. او در این خصوص گفت: باید مشخص باشد که کتابهایی که خریداری می‌شود به کجا می‌رود. علاوه بر این ما به دنبال ایجاد سامانه چاپ هستیم که البته هنوز این اتفاق هم نیفتاده است و من امیدوارم این سامانه‌ها سال بعد که با شما نشست خبری خواهیم داشت راه اندازی شود چرا که معتقدم اینها باعث می‌شود که اینها ما متوجه باشیم که یک نظارت اجتماعی بر ما وجود دارد.

وی گفت: رویکرد چهارم بحث سلیقه زدایی و ایجاد ساختارهای قانونی بوده است. اینکه ساختارها، علمی و قانونی باشد و نه سلیقه ای. در این زمینه هیات نظارت بر نشر کتاب شکل گرفت. بحث شعر هم به معاونت فرهنگی و بعد به بنیاد شعر و ادبیات داستانی انتقال یافت. همچنین مقرر شد موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی با توان‌هایی که در وزارت ارشاد وجود دارد، کمک قابل توجهی به صنعت نمایشگاهی به بهبود صنعت نمایشگاهی در کشورمان بکند. در این زمینه ما به طرف یک ساختار قانونی و علمی حرکت کرده ایم.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ گفت: رویکرد دیگر واگذاری امور و توجه به بخش خصوصی بوده که این مساله از شعارهای دولت تدبیر و امید بود. در این زمینه تلاش شده که واگذاری‌ها به صورت جدی صورت گیرد. به طوری که در نمایشگاه امسال شاهد واگذاری حدود 40 درصد امور به بخش خصوصی بودیم ضمن که در نمایشگاه کتاب فرانکفورت هم چنین رویکردی حاکم است. البته نقش‌های حاکمیتی توسط دولت همچنان ایفا می‌شود اما در عین حال این نگاه وجود دارد که هر مقدار که بخش خصوصی توان داشته باشد و جلو بیاید، تفویض‌ها صورت گیرد.

وی ادامه داد: رویکرد ششم اعتماد سازی در اهل فرهنگ بوده است به هر حال اهل فرهنگ در این سالها واگرایی‌ها داشتند که بر کسی پنهان نیست اما ما تلاش کردیم که این اعتماد بازگردد و این به نفع انقلاب و نظام اسلامی است. در مجوزهای چاپ و نشر و در برخی ممنوعیت‌ها و سلیقه ای و غیرقانونی عمل شدن‌ها و همچنین اتفاقات سلیقه ای در گذشته که چندان هم اندک نبوده است، تلاش شد این اعتماد بازیابی شود. حضور هیات امناها و شورای فخیم در کمیته‌های مختلف معاونت فرهنگی توانسته است به نوعی این اعتماد را ارزیابی کند. چرا که در این شوراها از افرادی استفاده شده است که به نوعی سرمایه اجتماعی اهل فرهنگ و شخصیت‌های قابل اعتماد به شمار می‌رود.

صالحی گفت: رویکرد بعدی حل مشکلات مالی بوده است. ما با بخش قابل توجهی از تعهدات مالی مواجه بوده و هستیم ولی خوشحالم که اعلام کنم بدهی به ناشران داخلی تا پایان سال 92 صفر شد. بدهی به ناشران خارجی که یک زخم چند ساله بود با حمایت‌های آقای جنتی برطرف شد. البته ما همچنان با حجم زیادی از مشکلات و تعهدات مالی پیشینی گرفتار بوده و هستیم و باید صریح بگویم که ما برای تسویه بدهی‌هایمان گاهی گریه کردیم و گاهی روضه خواندیم.

صالحی با بیان اینکه ما تلاش کردیم دفتر حقوقی وزارت ارشاد را فعال کنیم و با تلاشی که صورت گرفت بحث معافیت مالیاتی ناشران وکتابفروشان حل شد و من اینجا باید از اهالی رسانه هم در این خصوص کمک کرده تشکر کنم، گفت: رویکرد دیگر بحث تسریع در فرایندها بود که ما در این خصوص تلاش کردیم که این فرایندها هم بازنگری شوند و هم تسهیل شوند. در بحث مجوز به کتاب تلاش شد زمان بررسی کتاب کمتر شود و بروکراسی مربوط به طولانی شدن مسیر و همچنین میزان مراجعه ناشران به دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی از بین برود. در همین خصوص در بحث آئین نامه ها هم پیش بینی کردیم که کتابها حداکثر در یک ماه بررسی شوند و حداکثر با مجوز خاص  در دوماه تعیین تکلیف شوند و هیچ کتابی نباشد که بعد از گذشت دو ماه وضعیتش نامشخص باشد. من خوشحال خواهم شد که بعدا من را در این خصوص این موارد بازخواست کنید.

صالحی اضافه کرد: مسئله دیگر توسعه مطالعات زیرساختی و راهبردی در حوزه چاپ و نشر بود اما واقعیت این است که ما در این زمینه از فقر اطلاعاتی رنج می بریم البته کارهای خوبی در دفتر مطالعات و برنامه ریزی کتابخوانی تعقیب می شود. کار معاونت فرهنگی بر گزاری نمایشگاه کتاب نیست بلکه رصد، دیده بانی و حمایت های لازم در حوزه های چاپ و نشر است. آسیب شناسی و تصحیح برخی مسائل جنبی در جشنواره های کتاب، نمایشگاههای کتاب و دیگر برنامه های معاونت فرهنگی، رویکرد دیگر این معاونت فرهنگی در 10 ماه گذشته بوده است.

ادامه دارد ...

کد خبر 2360510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha