۹ شهریور ۱۳۹۳، ۸:۵۶

گزارش خبری/

آخرین وضعیت کارخانه های ایلام/ استاندار ایلام: سیمان مهران و دهلران محقق می شود

آخرین وضعیت کارخانه های ایلام/ استاندار ایلام: سیمان مهران و دهلران محقق می شود

ایلام - خبرگزاری مهر: عدم وجود کارخانه های صنعتی بزرگ در استان ایلام یکی مهمترین معضلاتی که باعث رکود تولید و افزایش بیکاری در استان شده و به نظر می رسد در این زمینه استان نیازمند حمایت است.

به گزارش خبرنگار مهر، استان ایلام از معدود استانهای کم برخوردار از وجود کارخانه صنعتی بزرگ است که به رغم ظرفیتهای بسیار خوب برای ایجاد صنایع مادر و تخصصی، ولی هنوز این استان در مسیر صنعتی شدن قرار نگرفته است.

ایلام دارای مشکلات بزرگی مثل رکود تولید و بیکاری است که افزایش تعداد کارخانه های استان نسبت به ظرفیتها باعث افزایش تولید و کم شدن بیکاری استان می شود و علاوه بر این وجود مرز مهران یک مزین مهم برای صادرات به شمار می رود.

در سالهای اخیر تلاشهای فراوانی برای به سرانجام رساندن بحث ایجاد کارخانه های بزرگ در استان شده ولی متاسفانه هم اکنون این مهم به خوبی در استان محقق نشده و خبری از کارخانه های صنعتی بزرگ نیست.

آخرین وضعیت استان ایلام در یک سال اخیر

محمد رضا مروارید استاندار ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ایلام در بخش های نفت، گاز و پتروشیمی توانمندی های ویژه و فراوانی دارد که با حضور سرمایه گذاران و حمایت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران می توان از این ظرفیت ها برای توسعه استان و حتی کشور نهایت بهره برداری را به عمل آورد.

وی بیان داشت: در سال های 91 و 92 از نظر اعتباری و تخصیص بودجه مشکلات زیادی وجود داشت اما امسال نقدینگی دستگاه های اجرایی این استان در مقایسه با سال گذشته چهار برابر شده است.

مروارید تصریح کرد: در طول یک سال گذشته با پیگیری و دعوت از سرمایه گذاران بخش خصوصی و دولتی برای ورود به استان توافق های فراوانی انجام و برخی از آنها اجرایی شده که اکنون در مرحله تهیه زمین  هستند.

مروارید افزود: برای پروژه هایی که 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند اعتبارات خوبی گذاشته شد و امیدواریم تونل قلاجه که دو هزار و 800 متر طول دارد با اعتباراتی که از سفر رئیس جمهور در نظر گرفته شده به بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: نقدینگی ما نسبت به سال گذشته چهار برابر افزایش داشته و از نظر اعتبارات و تخصیص ها همه باید ذر جریان بیفتند و کارهای نیمه تمام به کار گرفته شود.

مروارید تصریح کرد: سامانه گرمسیری در مرز مهران اجرا می شود و چهار سد جدید عملیات اجرایی آنها شروع می شود.

وی اظهار داشت: 67 هزار هکتار به زمین های کشاورزی ما اضافه شده و تحول بزرگی در منطقه و روستاها شکل گرفته است و 110 هزار هکتار به زمین های آبی ما اضافه می شود که امیدواریم در آینده زمین های آبی ما به 200 هزار هکتار برسد.

مروارید ادامه داد: سیمان دهلران بعد از پیگیری های زیاد، بانک رقمی به آن داده که قرار است فعال شود و تا آخر دهه فجر سال آینده به بهره برداری می رسد و سیمان مهران پروژه ای است که همه کارهای آن انجام شده و در آینده ای نزدیک کار آن شروع می شود.

وی تصریح کرد: هتل چهارستاره مهران و ایلام قرار شده با همکاری سازمان حج و اوقاف به بهره برداری برسد.

وی اظهار داشت: 25 میلیارد تومان از اعتبارات به بحران تخصیص داده شد که 50 درصد را به استان داده اند.

این مسئول عنوان کرد: بازار عراق فرصت مناسبی برای حضور تولیدکنندگان و صنعتگران ایلام به ویژه در بخش های صادرات مصالح ساختمانی، دارو و مواد غذایی فراهم آورده و بازرگانان استان باید این فرصت را غنمیت شمرده و از آن بهترین استفاده را بکنند.

وضعيت سرمايه گذاري هاي جديد در بخش صنعت استان ایلام

یارلله نصیری رئیس سازمان صنعت و تجارت استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت:  545 واحد داراي پروانه در سطح استان وجود دارد كه از اين تعداد 345 واحد يعني 63 درصد مجموع واحدهاي استان فعال هستند. 55 واحد يعني بالغ بر 10 درصد نيمه فعال و 145 واحد رقمي معادل 27 درصد تعطيل مطلق و مشكل دار هستند.

اين مسئول اضافه كرد:  از بركت اين طرح ها بالغ بر یک هزار و 100 فرصت جديد شغلي ايجاد خواهد شد.

نصيري به موضوع واحدهاي صادرات گراي استان ايلام اشاره و اظهار داشت: در بخش كاني هاي غير فلزي پتانسيل صادرات داريم و سال گذشته سيمان ايلام واحد اول صادر كننده اين محصول در سطح كشور بوده است.

اين مسئول ادامه داد: در زمينه گچ، آجر، مصالح ساختماني زمينه صادرات وجود دارد. در حوزه صنايع نساجي از جمله پارچه جين ظرفيت بسيار مناسبي براي صادرات اين محصول هست ضمن اين كه در گروه صنايع غذايي محصولاتي مانند نوشابه هاي گازدار و آب معدني نيز  صادراتي صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: بدون شك واحد توليدي نيز همانند هر فعاليت اقتصادي ديگري رويش و ريزش مخصوص به خود را دارد و اين رويش و ريزش هم خاص كشور ما نيست بلكه در همه جاي جهان اين اتفاق رخ مي دهد.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ايلام به مواد معدني قابل استخراج در استان پرداخت و بيان داشت: هم اكنون تعداد  12 نوع ماده معدني در استان شناسايي شده و سال گذشته بالغ بر 9 ميليون تن مواد به ارزش 440 ميليارد ريال از اين معادن استخراج شده است.

وی تصریح کرد: مرز بين المللي مهران پتانسيل بسيار خوبي براي توسعه استان است و اين مرز مي تواند پيشاني اقتصادي كشورمان باشد و امسال رشد 20 درصدي صادرات كالا را از اين مرز شاهد هستيم و هم اكنون روزانه بالغ بر 700 كاميون كالا از اين مرز صادرات صورت مي گيرد.

نصیری با اشاره به اینکه مهمترين مشكل و دغدغه اصلي حال حاضر جامعه و خانواده هاي ما نبود شغل پايدار و بيكاري نگران كننده جوانان دانست و تأكيد کرد: راه برون رفت از اين وضعيت تنها از طريق توجه به بخش توليد و حمايت صحيح و منطقي از فعالان اين بخش است.

کد خبر 2360837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha