۱۰ شهریور ۱۳۹۳، ۱۴:۲۸

پیگیری مهر/

تکنیکی ترین صنایع دستی مجال عرضه ندارند/ رونمایی از وعده جدید برای ایجاد بازارچه

تکنیکی ترین صنایع دستی مجال عرضه ندارند/ رونمایی از وعده جدید برای ایجاد بازارچه

خرم آباد - خبرگزاری مهر: در حالی از صنایع دستی استان لرستان به عنوان رتبه نخست تکنیک و فن در میان صنایع دستی ایران یاد می شود که همچنان این محصولات فرصتی برای عرضه پیدا نکرده اند تا مدیر کل میراث فرهنگی لرستان از تاریخی جدید راه اندازی بازارچه صنایع دستی رونمایی کند.

عبدالرضا مهاجری نژاد مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با مغفول واقع شدن مصوبه هیئت دولت برای ایجاد بازارچه صنایع دستی با ابراز بی اطلاعی ازاین مصوبه گفت: بازارچه ای که مد نظر شما هست ما دنبال آن نیستیم.

مهاجری نژاد افزود: ما به دنبال این هستیم کارهایی که هنرمندان تولید می کنند و صنایع دستی استان یک فضا برای عرضه داشته باشند، به دنبال این هستیم که یک فضای آزاد و باز در قسمت باغ گلستان و کنار ساختمان سربازخانه قلعه فلک الافلاک را در اختیار هنرمندان بگذاریم.

وی تصریح کرد: هنرمندان می توانند در این فضا محصولات خود را به طور مستقیم عرضه کنند و گردشگران که می آیند از این آثار دیدن و خرید کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان با بیان اینکه به محض اینکه کار مرمت فضای آزاد شده قلعه فلک الافلاک تمام شود این بازارچه را احداث می کنیم، گفت: قسمتی از حیاط را برای نمایشگاه و فروش در نظر گرفته ایم که به صورت هفتگی، ماهانه و روزانه برای فروش و نمایش محصولات در اختیار هنرمندان قرار می گیرد.

مهاجری نژاد با اشاره به اینکه ممکن است کسی که در عرصه صنایع دستی کار می کند قدرت اجاره و خرید مغازه نداشته باشد، اظهار داشت: همه هنرمندان بدون اجاره فضا می توانند آثار خود را در این نمایشگاه به فروش برسانند.

وی ادامه داد: مزیت ایجاد این بازارچه این است که در یک محیط فرهنگی همه هنرمندان در یک نقطه جمع می شوند و هم محصولات خود را عرضه کرده و  هم تبادل افکار می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان با تاکید بر اینکه تا دو ماه دیگر سعی می کنیم فضا را آماده کنیم، افزود: این بازارچه در شمال شرقی قلعه فلک الافلاک و در مکان باغ گلستان دایر می شود.

وی یادآور شد: اطلاعی از بازارچه صنایع دستی که مصوبه هیئت دولت گرفته ندارد.

بنابر این گزارش این سخنان مدیر کل میراث فرهنگی استان لرستان در حالی مطرح می شود که برای نخستین بار سال 87 زمزمه احداث بازارچه های صنایع دستی در لرستان به گوش رسید تا این موضوع تبدیل به مصوبه سفر دوم هیئت دولت به استان شود، مصوبه ای که تنها روی کاغذ باقی ماند.

بلاتکلیفی بازارچه های صنایع دستی سفر دوم هیئت دولت به سفر سوم نیز سرایت کرد تا موضوع راه اندازی این بازارچه ها در سفر سوم نیز مورد تصویب قرار گیرد، گویا به اعتقاد مسئولان وقت راه اندازی این بازارچه ها تنها نیاز به مصوبه داشت تا سیل مصوبات کاغذی معطل اجرا بمانند.

همان روزها بود که در جریان سفر سوم هیئت دولت به لرستان رئیس جمهوری وقت در گفتگوی زنده تلویزیونی با اشاره به ظرفیت های لرستان در بخش صنایع دستی از جمله جاجیم و گلیم، گفت که در کارگروهی به ریاست معاون اول رئیس جمهوری مقرر شد سال آینده(سال 90) بازارچه صنایع دستی در استان لرستان هم برای گردشگران و هم در راستای صادرات راه اندازی شود.

وعده رئیس جمهور و مصوبات سفر دوم و سوم هیئت دولت همانا و عدم تامین اعتبار برای راه اندازی این بازارچه ها همانا، تا صنایع دستی لرستان برای رفتن به بازارچه با بی پولی مواجه شود.

این در حالیست که پس از بی ثمر ماندن وعده های مکرر در این زمینه محمدرضا امانی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در آخرین اظهارات وعده راه اندازی دو بازارچه صنایع دستی طی امسال در استان را با اما و اگر همراه کرده و گفته بود: در صورت تخصیص اعتبارات سال 93 زمینه راه اندازی این دو بازارچه صنایع دستی در لرستان فراهم می شود.

بنابر این گزارش استان لرستان به لحاظ تکنیک و فن صنایع دستی در رتبه نخست کشور قرار دارد و تنوع صنایع دستی مختلف این دیار نمونه ای منحصر به فرد در دست ساخته های رنگارنگ زنان و مردان این استان است.

انواع صنایع‌دستی عشایر استان لرستان را سیاه چادر، چیت، قالی و گلیم، صنایع دستی روستایی را قالی، گلیم، رنگرزی و جاجیم‌بافی تشکیل می‌دهند و عمده صنایع دستی شهری نیز خراطی، نمدبافی، قلم زنی، ورشوسازی، قالی، موج و گلیم بافی تشکیل می دهند؛ که البته این رشته ها تنها تعدادی از دهها صنایع دستی مرسوم در استان لرستان است.
 

کد خبر 2361742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha