۱۰ شهریور ۱۳۹۳، ۱۴:۵۰

با سخنرانی آیت الله مکارم شیرازی؛

مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه تهران چهارشنبه برگزار می شود

مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه تهران چهارشنبه برگزار می شود

رئیس شورای مدیریتی حوزه‌های علمیه استان تهران با بیان اینکه مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه تهران، 12 شهریورماه در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می شود، گفت: این مراسم با سخنان آیت الله العظمی مکارم شیرازی آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست مطبوعاتی آئین بازگشایی سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه استان تهران با حضور آیت الله علی‌اکبر رشاد رئیس شورای مدیریتی حوزه‌های علمیه استان تهران، حجت الاسلام آقامیری مدیر حوزه‌های علمیه خواهران و حجت الاسلام محمدحسین کبیریان مدیر حوزه‌های علمیه برادران استان تهران امروز دوشنبه 10 شهریورماه در حوزه ریاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
 
در این نشست آیت الله رشاد گفت: حوزه های علمیه و مدارس دینی رکن اساسی آموزش و تربیت نیرو و پژوهش و تولید معرفت در حوزه دین قلمداد می شوند. خدمات تاریخی حوزه های علمیه خدماتی بی بدیل و بی مانند است. حوزه های علمیه طی قرنها در قم و شهرهای مختلف خدمات فراوانی ارائه داده اند که از هیچ دستگاهی بر نمی آید و هیچ دستگاهی نمی تواند جایگزین آن باشد و هیچ دستگاهِ رقیبی ندارد که وارد این عرصه شود.
 
وی افزود: این حوزه های علمیه بودند که علوم مختلف را در جهان اسلام تولید کردند و آموزش دادند و طرق کاربست آنها را ارائه دادند. همه نوع علوم حتی معماری و فیزیک و شیمی و ریاضیات  تا زمانی که دانشگاه ها شکل گرفتند بر عهده حوزه ها بود. در حوزه دیانت ، تنها دستگاهی است که تأمین کننده نیازهای دین مردم است و تربیت دینی را به همراه دارد و درواقع بقا و ارتقاء دینی مرهون حوزه های علمیه است. در حوزه امنیت، هرگاه که ایران مورد هجوم قرار گرفته است علما یا با حضورشان یا با فتوایشان در جبهه های جنگ نقش داشته اند. حتی بعضی از کتب دینی در جبهه ها نوشته شده است. برای مثال تفسیر القرآن و العقل مرحوم اراکی که یکدوره تفسیر عقلی است ایشان با کمترین دسترسی به منابع در جبهه نگاشته است.
 
رئیس شورای مدیریتی حوزه‌های علمیه استان تهران ادامه داد: آمار شهدای صنف روحانیت 20 برابر سایر اصناف است. مدرسه ای داریم که از 80 نفر جمعیت، 40 نفرشان شهید شده اند. در عرصه تحولات اجتماعی حوزه های علمیه رکن رکین نظام هستند. مشروطه وامدار علمای قم و نجف بوده و رهبران مشروطه بیشتر از روحانیون بودند، حتی آیت الله شیخ فضل الله نوری در مقابل انحرافات مشروطه ایستاد تا جایی که بر سر دار رفت. اکنون هم حوزه ها منشأ خدمات زیادی در جامعه هستند.
 
رشاد تصریح کرد:  امامت جماعت هزاران مسجد در سراسر کشور توسط تربیت یافتگان حووزه هاست. قوه قضائیه تا سطح ریاست قوه قضائیه عموما توسط تحصیلکرده های حوزه اداره می شود. در حوزه فرهنگی، در دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی حوزویان فعالیت بارزی دارند.
 
وی افزود: کم هزینه ترین دستگاه آموزشی حوزه ها هستند  بطوری که حضور 2000 نفر در سطح دکترا و بالاتر در درس خارج فقه شرکت می کنند بدون هیچ ثبت نام و مدیر و ناظم و سیستمهای اداری دانشگاهی  کلاسها با نظم خاصی برگزار می شود. مساحت ارضی حوزه ها روی هم رفته کمتر از مساحت دانشگاهی متوسط در تهران است. مدارس و حوزه های علمیه ما با کمترین امکانات به کار خود ادامه می دهند. کمک ناچیزی دولت می کند که برای استقلال بیشتر حوزه ها، حوزه ها می توانند با مدیریت موقوفات وقف شده به نفع خود تمامی حوزه شئونات دینی مردم ایران را تأمین کند.
 
آیت الله رشاد در پایان سخنانش گفت: مراسم آئین آغاز سال تحصیلی 93-93 حوزه‌های علمیه تهران چهارشنبه 12 شهریورماه از ساعت 8:30 تا ساعت 11:30 در مصلای بزرگ امام خمینی تهران برگزار خواهد شد. امسال چهارمین سال آن است که یکی از مراجع برای سخنرانی دعوت می شود. امسال آیت الله العظمی مکارم شیرازی برای سخنرانی تشریف می آورند و 14 هزار طلبه  خواهر و برادر به همراه مدیران و مسئولان و اساتیدشان در این تجمع بزرگ حاضر خواهند شد. مردم تهران در سالهای گذشته که این مراسم برگزار می شد از دیدن 10 هزار طلبه تهران تعجب کردند و می گفتند مگر تهران هم حوزه علمیه دارد.
 
در این نشست حجت الاسلام آقامیری مدیر حوزه‌های علمیه خواهران و حجت الاسلام محمدحسین کبیریان مدیر حوزه‌های علمیه برادران استان تهران هم درباره نقش و اهمیت حوزه های علمیه در کشور و تعداد مدارس خواهران و برادران و برنامه های آنان سخنانی ایراد کردند.
 
کد خبر 2362032

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha