۱۰ شهریور ۱۳۹۳، ۱۶:۲۲

جوادیان زاده:

خراسان جنوبی مستعد باروری ابر است/ عملیات باروی ابرها از طریق ژنراتورهای زمینی انجام شود

خراسان جنوبی  مستعد باروری ابر است/ عملیات باروی ابرها از طریق ژنراتورهای زمینی انجام شود

بیرجند- خبرگزاری مهر: مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها گفت: به دلیل کمبود هواپیما و نبود رادار در استان عملیات باروی ابرها در خراسان جنوبی باید از طریق ژنراتورهای زمینی انجام شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی جوادیان زاده ظهر دوشنبه در نشست علمی باروری ابرها در خراسان جنوبی اظهارکرد: باروی ابرها در ارتفاعات خراسان جنوبی که از میانگین بارش بالای 200 میلیمتر برخودار است موفق خواهد بود و تاکنون در استان مشابه خراسان جنوبی مانند استان یزد در زمینه باروری ابرها به نتیجه رسیده ایم.

وی با اشاره به مشکلات مالی موجود در زمینه اجرای عملیات باروری ابرها گفت: متاسفانه میزان تخصیص از محل اعتبارات طرح باروری ابرها در سال 91 تنها 10 درصد بوده و پرداخت های مرکز باروری ابرها از محل مانده سنوات سال های قبل صورت گرفته است.

مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها افزود: امیدواریم برای سال های آبی آینده منابع مالی مناسب تری به این طرح اختصاص یابد و همچنین این منابع در بهترین زمان در اختیار مرکز ملی مطالعات و تحقیقات باروری ابرها قرار گیرد.

جوادیان زاده در خصوص ارزیابی تاثیر اجرای عملیات باروری بر میزان بارش ها اظهارکرد: بر اساس اعلام رسمی سازمان جهانی هواشناسی، اجرای عملیات باروری در صورتی که با رعایت تمام اصول صورت گیرد تاثیری 10 تا 15 درصدی بر افزایش بارش دارد.

وی با اشاره به ارائه گزارش و تحلیل دقیق از اثر عملکرد باروری ابرها در خراسان جنوبی گفت: این اقدام به زمان زیادی نیاز دارد و پس از انجام عملیات نتایج بارش از طریق هواشناسی کشور به گروه‌های مشاور اعلام می‌شود و آنان نیز برای بررسی نیاز به زمان خواهند داشت.

باروری ابرها نسبت به سایرروش‌های استحصال آب مقرون به‌صرفه‌تر است

جوادیان‌زاده متوسط قیمت تمام شده آب استحصالی از باروری ابرها در سال آبی 89 ـ 88 در کشور را 175 ریال ذکر کرد و گفت: این ارقام نشان می‌دهد که آب حاصل از اجرای بارورسازی ابرها در مقایسه با سایر روش‌های استحصال آب مقرون به‌صرفه‌تر است.

وی بیان کرد: در صورت مهیا بودن شرایط ابر و منطقه گاهی اثر بارورسازی تا 40 درصد نیز افزایش می‌یابد که باروری ابر در استان یزد این اقدام صورت گرفته و بارش باران 41 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: متوسط استاندارد جهانی بارش‌های حاصل از باروری ابرها در حدود 10 تا 15 درصد است.

مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها با اشاره به این‌که درخراسان جنوبی ارتفاعات آن مستعد باروری ابر است افزود: به دلیل کمبود هواپیما و نبود رادار این مرکز از ژنراتورهای زمینی استفاده خواهد کرد.

وی در خصوص باروري ابرهاي گرم در ايران گفت: كشور ما تاكنون در زمينه باروري ابرهاي گرم تجربه‌اي نداشته و اقدامي انجام نداده است و تمام فعاليت‌هايي كه در زمينه‌ بارورسازي ابرها صورت گرفته بر روي ابرهاي سرد انجام شده است.

مديرمركز ملي تحقيقات و مطالعات باروري ابرها با مورد توجه قراردادن كشورهايي كه داراي تجربياتي در زمينه باروی ابرهای گرم هستند، بيان كرد: كشورهايي مانند هندوستان، تايلند،‌ چين و ژاپن تجربياتي در اين خصوص در اختيار دارند .

امکان سنجی ابرها  در خراسان جنوبی در اختیار شرکت آب منطقه  قرار گرفت

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی مستعد انجام عمليات باروري ابرها از طريق ژنراتورهاي زميني است، افزود: در اين راستا بازديد از سطح استان و جلسات توجيهي انجام شده است.

وي افزود: راهنمايي‌هاي اوليه همراه با شرح خدمات مطالعات امكان‌سنجي باروري ابرها توسط مركز ملي مطالعات و تحقيقات باروري ابرها در اختيار شركت آب منطقه‌اي خراسان جنوبی  قرار گرفته است.

مديرمركزملي مطالعات و تحقيقات باروري ابرها با مورد توجه قراردادن تاريخچه استفاده از ژنراتورهاي زميني در بارورسازي ابرها در كشورمان اضافه كرد: پيش از پيروزي انقلاب اسلامي تعدادي ژنراتور زميني توسط كارشناسان كانادايي در حوضه‌هاي جاجرود و لتيان نصب شده و بر اساس گزارش‌هاي موجود،‌ نتايج مثبتي از انجام عمليات توسط اين ژنراتورها به ‌دست آمده است.

جواديان‌زاده در تفاوت‌هاي موجود‌ ميان بارورسازي ابرها توسط ژنراتورهاي زميني و بارورسازي ابرها با انجام عمليات پرواز گفت: در انجام عمليات باروري ابرها توسط هواپيما، يديدنقره از طريق شليك پيتروپاترون به ابرها انجام مي‌شود اما در روش استفاده از ژنراتورهاي زميني كه يكي از روش‌هاي مناسب و موفق باروري ابرها در مناطق كوهستاني است، تزريق يديد نقره به ابرها از روي زمين و از طريق ژنراتورها به هوا انجام شده كه سبب بارور شدن ابرهاي سرد و افزايش ميزان بارش مي‌شود.

جوادیان زاده در پایان یادآور: تا پایان سال جاری باروری ابرها در آذربایجان غربی با استفاده ژنراتورهاي زميني انجام می شود که اگه موفق بوده این عملیات در خراسان جنوبی نیز اجرا شود.

کد خبر 2362135

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha