۱۱ شهریور ۱۳۹۳، ۹:۳۲

گشایش سومین جشنواره عکس «رژان»

تصاویر زیادی از انقلاب اسلامی ایران نزد عکاسان خارجی است

تصاویر زیادی از انقلاب اسلامی ایران نزد عکاسان خارجی است

افتتاح سومین جشنواره بین المللی عکس رژان با مراسم رونمایی از «کتاب  79» و  فیلم مستند «موسیو ستبون و روزهایی که گذشت» که روایت میشل ستبون عکاس فرانسوی آژانس سیپا از روزهای انقلاب اسلامی ایران است، آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم گشایش نمایشگاه سومین جشنواره عکس «رژان» و رونمایی از «کتاب 79» و فیلم مستند «موسیو ستبون و روزهایی که گذشت» در حالی عصر دیروز دوشنبه 10 شهریور برگزار شد که حاضران در مراسم، گرمای ناشی از قطع برق خانه هنرمندان را پذیرا شدند تا شاهد رونمایی از کتاب- فیلمی باشند که روایت میشل ستبون عکاس آژانس عکس سیپا فرانسه از روزهای انقلاب اسلامی ایران است، باشند.
 
 
میشل ستبون که از نخستین روزهای انقلاب اسلامی در ایران حضور داشته و همچنین اولین تصاویر را از امام خمینی (ره) در روزهای اقامت در نوفل لوشاتو در پاریس به دنیا مخابره کرده است، در فیلم مستند «موسیو ستبون و روزهایی که گذشت» به همه مکان هایی در ایران سر زده است که 36 سال پیش جریان انقلاب ایران را در آن اماکن عکاسی کرده است.
 
«کتاب 79» نیز شامل 79 قطعه عکس از آثار این عکاس فرانسوی درباره انقلاب اسلامی ایران است که به انتخاب او گزینش شده و در این کتاب به چاپ رسیده است.
 
حضور دیوید ورنت و انتشار عکس هایش از انقلاب ایران در ایران
 
امید ملکی مدیر شرکت رژان در مراسم افتتاحیه این جشنواره از ادامه پروژه «کتاب 79 » با موضوع انقلاب اسلامی ایران به روایت دیگر عکاسان خارجی خبر داد و گفت: امسال اولین محصول این پروژه را به نام «کتاب 79» و مستند «موسیو ستبون و روزهایی که گذشت» شاهد هستیم و سال آینده نیز دیوید ورنت عکاس آمریکایی برای حضور در پروژه «کتاب 79» به ایران سفر خواهد کرد و روایت او از انقلاب اسلامی ایران در قالب این آثار چاپ و منتشر خواهد شد.
 
میشل ستبون نیز در مراسم رونمایی از «کتاب 79» و فیلم مستند «موسیو ستبون و روزهایی که گذشت» ابتدا از انتشار کتاب سه  جلدی تاریخچه عکاسی خبری جهان در فرانسه خبر داد و گفت: اخیراً جلد سوم این کتاب نیز در فرانسه منتشر شده است که برای انتشار این سه کتاب به آژانس های عکس بسیاری سر زدم و با عکاسان بسیاری گفتگو کردم و البته به آرشیوهای عکس بسیار ارزشمندی نیز برخوردم.
 
عکس های انقلاب ایران در آرشیو عکاسان خارجی
 
او با بیان این که در طول 40 سال گذشته تاریخچه انقلاب های گذشته توسط عکاسان اروپایی و غربی جمع آوری شده است، یادآور شد: ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده است و انقلاب ایران نیز توسط عکاسان غربی و اروپایی به تصویر کشیده شده و در آرشیوهای عکس غربی ها نگهداری می شود، آرشیوهایی که متعلق به مردم ایران است و باید به آنها بازگردانده شود.
 
 
این عکاس فرانسوی در ادامه با تأکید بر تأثیر و نقش خاص ایران در شهرت او به عنوان عکاس تأکید کرد: ایران برای من از ارزش خاصی برخوردار است چون فعالیت حرفه ای خود را به عنوان عکاس خبری از ایران و از انقلاب ایران آغاز کردم و این برای من بسیار ارزشمند است.
 
اهدای عکس های انقلاب ایران به صاحبان اصلی آن
 
او از تصمیم خود برای ارائه عکس هایش به مردم ایران سخن گفت و ادامه داد: من تصمیم گرفتم که این عکس ها را به صاحبان واقعی آن که مردم ایران هستند، بدهم و بنابراین از طریق وب سایتی که دارم در گام اول با رعایت حقوق معنوی خود عکس هایم را در اختیار علاقه مندان ایرانی می گذارم که این عکس ها به راحتی قابل دانلود کردن است.
 
عکاس آژانس عکس سیپا فرانسه از مراجعه هزاران ایرانی به وب سایتش خبر داد و بیان کرد: بیش از هزاران ایرانی در تعامل فرهنگی با من هستند و نکته جالب برای من این است که بیشتر کسانی که با من در تماس بودند و درباره این عکس ها پرسش و پژوهش می کردند، در دوران انقلاب ایران هنوز به دنیا نیامده بودند.
 
ستبون تأکید کرد: کشوری که گذشته خود را نشناسد، آینده خوبی هم نخواهد داشت.
 
 
او درباره آثار عکاسان ایران هم اظهار کرد: کیفیت بالای عکس های ایرانیان در سالهای اخیر را شاهد بوده ام و نشان می دهد که فرهنگ تصویری ایران نقش مهمی در این پیشرفت سریع داشته است.
 
او ابراز امیدواری کرد که پروژه «کتاب 79» در سالهای آینده همچنان ادامه پیدا کند.
 
پس از نمایش فیلم مستند «موسیو ستبون و روزهایی که گذشت» به کارگردانی محمود کریمی و رونمایی از «کتاب 79» که در بی برقی انجام شد، حاضران به بازدید از نمایشگاه آثار جشنواره عکس رژان دعوت شدند.
 
بعد از مدتی تلاش سرانجام نور و روشنایی به تالارهای خانه هنرمندان بازگردانده شد و حاضران به همراه میشل ستبون از نمایشگاه آثار این دوره بازدید کردند.
 
در این دوره از جشنواره عکس رژان که با موضوع «رنگ» برگزار شده است، 16 هزار تک عکس و 746 مجموعه عکس از 2700 عکاس به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که از این میان هیئت داوران جشنواره متشکل از خسرو سینایی، ریکاردو زیپولی، عباس کوثری، پیمان هوشمندزاده و مهدی مقیم نژاد 87 تک عکس و 11 مجموعه عکس برای ارائه در نمایشگاه سومین جشنواره عکس رژان انتخاب شده و روی دیوار تالارهای طبقه همکف خانه هنرمندان رفته است.
 
به گفته مسئولان جشنواره قرار است در این دوره به 10 عکاس جایزه 5 هزار یورویی اهدا شود که برگزیدگان جوایز خود را در مراسم اختتامیه که روز 14 شهریورماه در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد، دریافت خواهند کرد.
کد خبر 2362308

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha