۱۴ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۵۰

آشنایی با خالق تابلوی«مونا لیزا» در قالب یک کتاب

آشنایی با خالق تابلوی«مونا لیزا» در قالب یک کتاب

«لئونارد داوینچی» یکی دیگر از مجموعه کتاب‌های«چه کسی بود؟» است که به زندگی‌نامه این نقاش و مجسمه‌ساز و طراح ایتالیایی می‌پردازد. کسی که «مونا لیزا» و تابلوی«شام آخر» از شاهکارهای اوست.

به گزارش خبرنگار مهر، 15 آوریل 1452، در شهر کوچکی در ایتالیا، نوزاد پسری به دنیا آمد. پدرش، تاجری موفق و مادرش، روستایی فقیری بود که حتی نام خانوادگی‌اش را نمی‌دانیم. نام کودک را لودناردو گذاشتند و چون شهری که اودر آن به دنیا آمده بود، وینچی نام داشت او را به نام لئوناردو داوینچی می‌شناختند که به معنی لئوناردو اهل وینچی است.

پدر، لئوناردو و مادرش را تنها گذاشت و با زن دیگری ازدواج کرد. مادر هم دو سال از پسرش مرزاقبت کرد و پس از ان زندگی تازه‌ای تشکیل داد و لئوناردو به پدربزرگ و مادربزرگش سپرده شد. تنها کسی که به او توجه می‌کرد فرانچسکو، عمویش بود. عموی کشاورزی که لئو را با خود به دل دشت و طبیعت می‌برد و لئوناردو هرجا که می‌رفت، دفتر یادداشت کوچکش را همراه می‌برد و نقاشی می‌کرد.

لئوناردو مقاله‌های زیادی نوشته؛ او علاوه بر این مقالات و طرح‌ها، مطالعات زیادی پیرامون نقاشی انجام داده‌است که از آنان برای کشیدن برخی از تابلوهای معروف خود همچون «باکره صخره‌ها» و «شام آخر» استفاده کرده‌است. او خالق تابلوی«مونا لیزا»ست. تابلویی که خلق آن از 1503 اغاز شد و در سال 1507 به پایان رسید.

نسخهٔ کنونی تابلوی نقاشی مونالیزا دارای ابعاد ۷۷×۵۳ سانتیمتر است. نسخه‌ لئوناردو از نسخه فعلی، بزرگ‌تر بود چرا که در گذر زمان دو ستون از طرفین چپ و راست این تابلو بریده شده‌است. به همین دلیل به هیچ وجه مشخص نیست که مونالیزا در این تابلو نشسته‌است.

در ۲۱ اوت ۱۹۱۱ تابلوی مونالیزا توسط یک دزد ایتالیایی دزیده و به ایتالیا برده می‌شود. دو سال زمان می‌برد تا تابلوی مونا لیزا به موزه لوور برگردانده شود. سال 1956 شخصی اقدام به پاشیدن اسید به قسمت پایینی تابلوی مونالیزا کرد که مرمت آن سال‌ها به طول انجامید. در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی شهرهای نیویورک، توکیو و مسکو میزبان این تابلو بوده‌اند.

و اما لئوناردو داوینچی، خالق تابلوی«شام آخر» هم هست. این اثر هنری نشانگر صحنه‌هایی از شام آخر روزهای پایانی عمر مسیح است آنطور که انجیل به آن اشاره کرده‌است. این نقاشی بر پایهٔ کتاب یوحنا، باب ۱۳ آیهٔ ۲۱ است آنجا که مسیح می‌گوید که یکی از ۱۲ حواری‌اش به وی خیانت خواهد کرد. این نقاشی یکی از مشهورترین و باارزش‌ترین نقاشی‌های جهان است.


لئوناردو داوینچی، سال‌های پایانی عمر خود را در فرانسه گذراند و از دوستان صمیمی پادشاه این کشور بود. او دوم می 1519 درگذشت و در کلیسای کوچکی در آمبوئاز به خاک سپرده شد.

«لئونارد داوینچی» یکی دیگر از مجموعه کتاب‌های«چه کسی بود؟» است که به زندگی‌نامه این نقاش و مجسمه‌ساز و طراح ایتالیایی می‌پردازد. ربرتا ادواردز نویسنده و مریم صفری، مترجم این کتاب است.

مجموعه«چه کسی بود؟» را انتشارات فاطمی منتشر کرده تا الگویی باشد برای نویسندگان ایرانی تا به نوشتن درباره مفاخر این سرزمین و زندگی‌نامه آنها بپردازند.

«لئونارد داوینچی»، نوشته ربرتا ادواردز با ترجمه مریم صفری را انتشارات فاطمی در 1500 نسخه و به قیمت 7000 تومان برای نوجوانان منتشر کرده است.

 

کد خبر 2362500

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha