۱۱ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۰۸

مدیرکل دفتر چاپ خبر داد؛

سهم کتاب و مطبوعات از کل صنعت چاپ کمتر از 20 درصد است

سهم کتاب و مطبوعات از کل صنعت چاپ کمتر از 20 درصد است

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سهم کتاب و مطبوعات در کل صنعت چاپ حدود یک پنجم تا یک ششم است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا برازش مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز سه شنبه 11 شهریور و در جریان تور بازدید خبرنگاران از چاپخانه های تهران که همزمان با روز ملی صنعت چاپ و در قالب برنامه های چهاردهمین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ در حال برگزاری است، در سخنانی با اشاره به تحولات 4 دهه اخیر در صنعت چاپ گفت: سهم بخش کتاب و مطبوعات در صنعت چاپ روز به روز کمتر می‌شود، این در حالی است که سهم سایر بخش ها در حال توسعه است. شاید تا چند سال پیش کارتهای اعتباری چندان برای ما معنا و اهمیتی نداشت اما امروزه می بینیم که بیشتر کارهای بانکی با همین کارتها انجام می‌شود که صنعت چاپ در تولید آنها نقش اساسی دارد.

وی افزود: شاید الان میلیون ها متر مربع از تابلوی تبلیغاتی در سطح شهرها نصب شده باشد که بعضی آنها عمرشان کوتاه و بعضی بیشتر است. این نشان دهنده چرخه عظیم صنعت چاپ است.

برازش با بیان اینکه تنوع در بخش بسته بندی بسیار بیشتر از خود کار چاپ است، از صدور چند حواله واردات محصولات چاپی با امضای خودش و در صبح روز جاری خبر داد و گفت: امروز صبح دو حواله از یک شرکت را امضا کردیم که مجوز واردات 200 میلیون قوطی کاغذی آبمیوه به وزن 600 تن است. همچنین همین امروز صبح مجوز یک درخواست دیگر هم مبنی بر واردات 350 میلیون قوطی محصولات لبنی را صادر کردیم.

وی همچنین از امضای حواله واردات چند میلیونی دستمال کاغذی های کوچک برای یک شرکت وارد کننده محصولات بهداشتی در روز جاری خبر داد.

این مقام مسئول در حوزه صنعت چاپ کشور سپس گفت: در حال حاضر طیف وسیعی از مصارف بسته بندی به وجود آمده است و شاهد هستیم که طیف وسیعی از محصولات غذایی هم به همین شکل تولید و بسته بندی می‌شود.

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت ارشاد با اشاره به تنوع روزافزون وسایل بهداشتی، اهمیت بسته بندی این محصولات را یادآور شد و گفت: اگر برای عرضه محصولات تولیدی خودمان به نوع چاپ و بسته بندی آنها توجهی نداشته باشیم، در واقع حق آن محصولات را ادا نکرده ایم

وی همچنین گفت: سهم کتاب و مطبوعات در کل صنعت چاپ به یک پنجم و حتی یک ششم (کمتر از 20 درصد) صنعت چاپ رسیده است .

برازش که هم اکنون در حال حرکت به سمت چاپخانه بانک ملی جهت بازدید است، درباره این چاپخانه بزرگ دولتی هم گفت: مساله چاپ و انتشار پول یک کشور، یک مساله بسیار مهم و دارای ابعاد اقتصادی عظیم و بلکه امنیتی است. اگر کشوری نتواند پول ملی خود را به درستی و با مکانیزم صحیح چاپ کند، مشکلات امنیتی زیادی ممکن است به وجود بیاید. یکی از پروژه هایی که چاپخانه بانک ملی دنبال می‌کند، چاپ کارت های هوشمند ملی است که اعتبار آنها از شناسنامه ها هم فراتر رفته است.

وی همچنین از برنامه اداره کل چاپ و نشر وزارت ارشاد برای تفویض اختیار بیشتر به ادارات کل استانی با هدف شناسایی مشکلات و برنامه ریزی جهت هدایت و رفع آنها خبر داد و گفت: در طول یکی دو دهه اخیر، مشکلی که همواره صنعت چاپ و بسته بندی از آن رنج می برده است، نبود گروه های مشاور بوده است. این مساله علاوه بر بالا بردن هزینه های اقتصادی در کارهای چاپی، به دوباره کاری ها و برخی ناهماهنگی ها هم منجر شده است.

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفتک ما از یک طرف می گوییم که چاپخانه های ما بیکارند و یا تعطیل شده اند و از طرف دیگر هم با مشکل انبوه واردات محصولات چاپی روبرو هستیم ولی واقعیت این است که به دلیل نبود دانش کارشناسی در بسیاری از واحدهای چاپی همکاران ما اقدام به واردات ماشین آلات چاپی می کنند در حالی که دانش استفاده از آن وجود ندارد. لذا بعضی وقت ها خرید ماشین آلات چاپی خارجی و تنها مشکلات چاپی یک منطقه را در کشور حل نمی کند بلکه ممکن است بر این مشکلات بیافزاید.

وی اضافه کرد: ما در این دفتر از موسسات و شرکت های مشاوره علمی حمایت خواهیم کرد.

بر اساس این گزارش خبرنگاران رسانه های مختلف که تعدادشان حدود 40 نفر است به اتفاق مسئولان دفتر امور چاپ و نیز جشنواره ملی صنعت چاپ امروز از سه چاپخانه بانک ملی، رایان و مسعودمارک بازدید خواهند کرد.

گزارش کامل این بازدیدها متعاقباً ارسال می شود.

کد خبر 2362521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha