۱۳ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۱۸

میراث فرهنگی در هفت روز/

خروج خانه متین دفتری از فهرست میراث ملی / خانه دار شدن یک مرکز جهانی در تهران

خروج خانه متین دفتری از فهرست میراث ملی / خانه دار شدن یک مرکز جهانی در تهران

آسیب دیدن مسجد فخر الدوله از عبور مترو، خانه دار شدن مرکز جهانی میراث ناملموس در تهران، ملزم شدن شهرداری به خرید خانه اتحادیه، خروج خانه تاریخی متین دفتری از فهرست میراث ملی و ارجاع همه پرونده های میراثی به شعبه اول دیوان عدالت اداری از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، خانه تاریخی مهندس حسین شقاقی را به عمارت کوشک در محدوده خیابان کوشک (تقوی) می شناسند؛ یک عمارت تاریخی که برخلاف بسیاری از عمارتهای تاریخی تهران سالم و پا برجا مانده است چرا که کاربری های مختلفی را به خود دیده است.

سالها پیش این مکان در اختیار امور بین الملل سازمان میراث فرهنگی بود و پس از آن ستاد نمایشگاههای سازمان میراث فرهنگی در آن استقرار یافت. در زمان دیگر به عنوان یکی از دفاتر زیر مجموعه نهاد ریاست جمهوری و مرکز هنرهای سنتی استان تهران مورد استفاده قرار گرفت. تا اینکه بالاخره مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی در این عمارت تاریخی مستقر شد. 

مسجد فخرالدوله هر دو دقیقه یکبار می لرزد

مسجد تاریخی فخرالدوله به مسجد فخرآباد هم معروف است مسجدی که ساخت آن به دست حاج میرزا علی‌خان امین‌الدوله در سال ۱۳۲۴ آغاز شد و در سال ۱۳۲۸ به همت اشرف‌الملوک فخرالدوله و روبروی خانه او به اتمام رسید.

ولی با همه تزئینات و زیبایی هایش، هر از گاهی تیشه به ریشه آن می زنند. خبرگزاری مهر در سال 90 از تخریب کامل ساختمان پرچم که نخستین هتل آپارتمان ایران به حساب می آمد خبر داد و اعلام کرد که به جای این بنای تاریخی اما ثبت نشده تهران، قرار است یک ساختمان تجاری ساخته شود. ساختمانی که در حریم درجه یک مسجد فخرالدوله قرار دارد و به این بنای ثبت شده در فهرست میراث ملی صدمه می زند.

حتی در این باره، مهدی معمارزاده کارشناس میراث فرهنگی به خبرنگار مهر گفته بود که ساختمان پرچم در حالی تخریب شد که ساخت و ساز صورت گرفته در ساختمان پرچم در حریم درجه یک مسجد فخرالدوله انجام شد  هر چند که حریم و ساختمان در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده بود.

 

اکنون هیات امنای این مسجد تاریخی اعلام کرده اند که لرزش هر دو دقیقه یک بار متروی دروازه شمیران باعث شده تا کاشی های این مسجد فرو بریزد و گنبد آن نیز ترک بردارد. ترکی که هنوز میراث فرهنگی کارشناسانش را برای بررسی وضعیت آن به محل نفرستاده است تا مشخص شود عمق آن چقدر است.

شهرداری ملزم به تملک و بازسازی خانه اتحادیه شد
 
در این هفته تملک و بازسازی خانه باغ معروف به اتحادیه و شناسایی و تعیین حریم بناها و بافت های تاریخی و میراث فرهنگی و میزان بارگزاری مجاز حریم آثار مذکور" ازجمله طرحهایی بود که در نودمین جلسه شورا بررسی و به تصویب رسیدند.
 
 در جریان نودمین جلسه شورا سه طرح " الزام شهرداری تهران به تملک و بازسازی خانه باغ معروف  به اتحادیه واقع در منطقه دوازده شهرداری تهران و بهره برداری از آن به عنوان مرکز فرهنگی و هنری " و " الزام شهرداری تهران به شناسایی و تعیین حریم بناها و بافت های تاریخی و میراث فرهنگی و میزان بارگزاری مجاز حریم آثار مذکور" و نیز یک فوریت طرح " الزام شهرداری تهران به تدوین برنامه های مسئولیت پذیری اجتماعی و بنگاه های اقتصادی شهر تهران " از جمله مواردی بود که مورد بررسی قرار گرفت و با رای اکثریت اعضا تصویب شد.
 
تهیه نقشه راه برای بخش گردشگری
 
 در سمینار ترسیم افق کاری سازمان در برنامه ششم توسعه که عصر دوشنبه(10 شهریور) با حضور مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برگزار شد، جمعی از فعالان بخش خصوصی و نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد سه بخش میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نظرات و پیشنهادات خود را ارائه کردند.

در ابتدای این سمینار، سهرابیان، رئیس موسسه بین‌المللی علم و فرهنگ با اشاره به اینکه بخش خصوصی به عنوان بازوی قدرتمند در کنار سازمان میراث‌فرهنگی فعالیت دارد، گفت: توسعه پایدار به فرهنگ‌سازی نیاز دارد و بستر جامعه باید برای تغییر در برخی حوزه‌ها آماده شود.

وی ادامه داد: تشکل‌های مردم‌نهاد، مجموعه‌هایی غیرسیاسی هستند که از دل مردم به وجود آمده‌اند و اگر قرار است تغییر و تحولی صورت بگیرد، سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند تاثیر بسزایی در این مسیر داشته باشند.

تغییر کاربری خانه ملک‌التجار سنندج به خانه هنرمندان
 
خانه هنرمندان سنندج پس از ارزیابی و امکان سنجی اولیه، در قالب تفاهم نامه همکاری مشترک بین صندوق احیاء شهرداری سنندج و شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در بنای تاریخی ملک التجار سنندج راه اندازی خواهد شد .

احسان ایروانی افزود: یکی از برنامه های اصلی صندوق احیاء در طول سال جاری تعامل و همکاری تنگاتنگ با دستگاه های متولی و مدیریت شهری در احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و اشاعه فرهنگ احیاست؛ در این رهگذر توجه به نیازمندی های فرهنگی، اجتماعی و هنری هر شهر همچنین توانمندی های تخصصی مدیریت شهری در مباحث نظری و عملی حفاظت و احیاء اماکن تاریخی اولویت های مشارکت مستقیم صندوق احیاء با نهاد های عمومی غیر دولتی است.

ایروانی در خصوص اعطای کاربری خانه هنرمندان به عمارت تاریخی ملک التجار سنندج گفت: در اجرای تفاهم نامه مشترک بین معاونت میراث فرهنگی و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در تفاهم مشترک بین سه دستگاه اجرایی مقرر است صندوق احیاء عمارت ملک التجار سنندج را در جهت ایجاد خانه هنرمندان کردستان و متناسب با شرایط فرهنگی هنری و اجتماعی بستر آن به شهرداری سنندج واگذار کرده و شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در طراحی و عملیات اجرایی تکمیلی  مرمت و احیاء این عمارت مشارکت عمده داشته باشد همچنین اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان به عنوان دستگاه نظارت بر کلیه مراحل این فرایند ایفای نقش می کند.

خانه تاریخی متین دفتری از فهرست میراث ملی خارج شد
 
 خانه تاریخی متین دفتری که دارای معماری درون گرای ایرانی و سبک برون‌گرای غربی است  نه از سوی سازمان میراث فرهنگی  استحکام بخشی شد و نه از طرف مالک خصوصی مرمت شد تا جایی که بالاخره سود یک بنای جدید بر ماندن یک بنای تاریخی غلبه کرد و مالک آن درخواست خروج بنا را از فهرست میراث ملی داد.

دیوان عدالت اداری نیز که هنوز بر پایه قوانین سالهای 1309 استوار است، رای را به نفع مالک داد و این بنای ارزشمند ملی را فاقد ارزش دانسته و از فهرست میراث ملی خارج کرد. این رای که در اواخر هفته گذشته صادر شده، قرار است در مرحله تجدید نظر دوباره مورد بررسی قرار گیرد.

کیانوش تکلو مدیر حقوقی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران با تایید این مطلب به خبرنگار مهر گفت: اداره حقوقی سازمان میراث فرهنگی این ابلاغیه را دریافت کرده و از معاونت میراث فرهنگی کشور نیز خواسته  تا برای دفاع از پرونده این بنای تاریخی، مدارک خود را آماده کند.

وی گفت: دفاع از این پرونده بر عهده اداره کل حقوقی سازمان میراث فرهنگی است و قرار شده نسبت به این رای اعتراض شود.

 
شعبه اول دیوان عدالت مسئول رسیدگی به پرونده های میراث فرهنگی شد
 
مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران از بررسی همه پرونده های میراث فرهنگی در شعبه اول دیوان عدالت اداری و ارجاع پرونده ها تنها به این شعبه قضایی خبر داد.
 
رجبعلی خسروآبادی به خبرنگار مهر گفت: در جلسه ای با معاون دیوان عدالت اداری به این نتیجه رسیدیم که شعبه اول دیوان عدالت اداری، از این به بعد بررسی همه پرونده های میراث فرهنگی را برعهده بگیرد. به این ترتیب همه پرونده های میراثی تنها به یک شعبه ارجاع داده می شود.

پیش از این خبرگزاری مهر درباره ضرورت تشکیل شعبه و مجتمع قضایی رسیدگی به پرونده های میراث فرهنگی گزارشهایی را منتشر کرده بود. تشکیل جلسه مسئولان میراث فرهنگی با دیوان عدالت اداری نیز در ادامه انتشار این گزارشها بوده است.ذ

 

کد خبر 2363931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha