۱۴ شهریور ۱۳۹۳، ۸:۳۹

جنتی:

توسعه فرهنگی با تضارب آراء محقق می‌شود/ سیاست‌های رهبری در حوزه فرهنگ را اجرایی می‌کنیم

توسعه فرهنگی با تضارب آراء محقق می‌شود/ سیاست‌های رهبری در حوزه فرهنگ را اجرایی می‌کنیم

قزوین- خبرگزاری مهر: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رشد جامعه وتوسعه فرهنگی آن در سایه تضارب آراء و تبادل نظر اصحاب فکر و اندیشه محقق می شود و تلاش می کنیم ضمن اجرایی شدن منویات رهبری در حوزه فرهنگ، فضایی ایجاد شود تا همه نویسندگان و هنرمندان بتوانند اندیشه ها و افکار خود را بیان کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پنجشنبه شب در سفر به قزوین در جمع اصحاب فرهنگ و هنر این استان در سالن باغستان جهاد کشاورزی گفت: کمتر استانی در کشور مانند قزوین با توجه به جمعیت و وسعت،  این همه آثار ارزشمند و مفاخر علمی و ادبی و دینی دارد به طوری که هر جا قدم می گذاریم با عالمان برجسته ای روبرو می شویم که متعلق به گذشته و حال هستند و به آنها می بالیم.

وی افزود: شخصیت های معاصر این خطه نیز مانند مرحوم ابوترابی، شهید رجایی، بابایی و لشگری، نویسندگان و هنرمندان این خطه افتخار ملی هستند که باید آثار آنها را گردآوری کنیم تا به نسل آینده منتقل شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: امسال که از سوی مقام معظم رهبری به نام اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده وظیفه سنگینی بر دوش فرهیختگان نهاده شده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از متولیان فرهنگ و هنر وظیفه دارد تلاش بیشتری کند تا زمینه ارتقای سطح فرهنگ عمومی و آگاهی بخشی برای رشد ارزشهای دینی و اسلامی را فراهم کند.

سیاست های رهبری در حوزه فرهنگ را اجرایی می کنیم

جنتی بیان کرد: اینجانب در برابر عظمت کشوری با سابقه فرهنگی هفت هزار ساله و تمدنی دیرین احساس کوچکی می کنم که مسئولیت سنگین خدمت رسانی به اهالی فرهنگ را بر عهده گرفته ام و باید به عالمانی برجسته خدمت کنم که کار دشواری است اما تلاش خود را بکار خواهم بست تا در راستای سیاست های فرهنگی مقام رهبری حرکت کنم تا دغدغه های ایشان برطرف شود.

این مسئول یادآورشد: شناخت رهبری نسبت به مسائل فرهنگی و هنری بیش از همه است وحتی در میان حوزه های علمیه و مراجع ایشان اشراف بیشتری به فرهنگ و هنر دارند که این موضوع وظیفه ما را سنگین تر می کند.

وی افزود: در دو دهه اخیر مقام ولایت با اصحاب هنر دیدارهایی داشته اند و سیاست هایی را اعلام کرده اند که تلاش می کنیم در این دوره آنها را اجرایی کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در یک سال گذشته با روی کار آمدن دولت جدید تلاش کردیم شرایطی را فراهم کنیم تا برای همه نویسندگان، مولفان، فضایی ایجاد شود تا سلیقه های مختلف بتوانند اندیشه ها و افکار خود را بیان کنند و عمیقا اعتقاد داریم رشد فرهنگی جامعه و توسعه فرهنگی آن در سایه تضارب آراء و تبادل نظر اصحاب فکر و اندیشه محقق می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: آمارهایی که از چاپ کتاب داریم نشان می دهد در این بخش رشد قابل توجهی داشته ایم و عناوین کتب منتشر شده نیز افزایش یافته است که در حوزه مطبوعات نیز این رشد دیده می شود.

وی اظهارداشت:کسانی که درخواست مجوز روزنامه، هفته نامه یا نشریات علمی و دانشگاهی را دارند به راحتی می توانند در این زمینه درخواست دهند و مجوز بگیرند و دولت حمایت خواهد کرد تا افراد بتوانند اندیشه های خود را از طریق نشریات منعکس کنند.

در گسترش فرهنگ قرآنی مصمم هستیم

این مسئول یادآورشد: وزارت ارشاد در ترویج فرهنگ قرآنی موظف و مصمم است و با تقویت مجامع قرآنی تلاش می کنیم از قاریان و حافظان قرانی حمایت کنیم تا روحیه معنویت در جامعه گسترش یابد.

جنتی در ادامه گفت: یکی از مطالبات رهبری تربیت 10 میلیون قاری و حافظ قران است و ما نیز با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارتخانه و همه مجامع قرآنی تلاش می کنیم به این هدف دست یابیم.

18 هزار و 500 مسجد دارای کانون فرهنگی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: از مجموع 70 هزار مسجد موجود در کشور در حال حاضر 18 هزار و 500 مسجد دارای کانون فرهنگی و هنری است تا این اماکن مذهبی فقط برای نماز استفاده نشود بلکه در امور فرهنگی و هنری نیز مورد بهره برداری قرار گیرد.

جنتی که برای شرکت در مراسم اختتامیه سومین دوسالانه خوشنویسی به قزوین سفر کرده بود از این که در جمع اصحاب فرهنگ و هنر فرصت گفتگوی دوطرفه فراهم نشد و هنرمندان قزوینی نتوانستند در فرصت کوتاه مسائل خود را مطرح کنند عذرخواهی و اظهارامیدواری کرد در سفری جداگانه در جمع اهالی فرهنگ و هنر استان شنونده دغدغه ها و دیدگاههای آنها باشد.

در این نشست غلامحسین امیرخانی رئیس انجمن خوشنویسان ایران، مرتضی روزبه استاندار، داود محمدی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، امیدعلی پارسا معاون برنامه ریزی و منوچهر حبیبی معاون عمرانی استانداری، مهدی احمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمع کثیری از هنرمندان و پیش کسوتان هنری استان نیز حضور داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که پنجشنبه شب وارد قزوین شد پس از حضور در مزار شهدا و ادای احترام نسبت به شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، دیدار با آیت الله باریک بین نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین به زیارت مرقد مطهر امامزاده حسین(ع) نیز رفت.

کد خبر 2364242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha