۱۴ شهریور ۱۳۹۳، ۹:۱۲

احمدی:

422 هنرمند در سومین دوسالانه خوشنویسی ایران در قزوین شرکت کردند

422 هنرمند در سومین دوسالانه خوشنویسی ایران در قزوین شرکت کردند

قزوین- خبرگزاری مهر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: در سومین دوسالانه خوشنویسی استان از میان 900 اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره 400 اثر شاخص از 422 هنرمند از سراسر کشور در سرای سعدالسلطنه به نمایش درآمد و مورد استقبال مردم قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، سومین دوسالانه خوشنویسی ایران پنجشنبه شب با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد مهدی محمدی مدیرکل امور استانهای وزارتخانه، مرادخانی معاون هنری، ملا نوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی، مرتضی روزیه استاندار، حسینی، عباسپور، رحمانی و محمدی نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، آیت الله تاکندی نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری، استاد غلامحسین امیرخانی رئیس انجمن خوشنویسی ایران و جمعی از هنرمندان با معرفی آثاربرتر به کار خود پایان داد.

 مهدی احمدی در این مراسم که در شبستان مسجدالنبی برگزار شد گفت: این محفل شاخص فرهنگی در پایتخت خوشنویسی ایران و مکانی تاریخی به نام سعدالسلطنه برگزار شد و مورد استقبال هنرمندان و عموم علاقمندان قرار گرفت و به عنوان حرکتی ماندگار در استان ثبت و ضبط شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین تصریح کرد: در این جشنواره 851 اثر خوشنویسی از 422 هنرمند سراسر کشور شامل 75 هنرمند زن و 347 هنرمند مرد شرکت کردند که 80 اثر شاخص بود که در انتخاب نهایی 400 اثر برای حضور در نمایشگاه برگزیده شد.

وی افزود: 548 اثر نستعلیق، 184 اثر شکسته نستعلیق، 61 ثلث، 58 اثر نسخ در جشنواره شرکت کردند که به نظر شورای سیاست گذاری یکی از کم نظیرترین جشنواره های هنری کشور محسوب می شود.

احمدی بیان کرد: برای شرکت در نمایشگاه 459 اثر انتخاب شد که در بخش نستعلیق 168 اثر، شکسته نستعلیق 94 اثر، نسخ و ثلث 58 به نمایشگاه راه یافت و 49 اثر هم از کشور چین و 10 اثر از کاتب شیعی احمد ابن سهروردی ملقب به یاقوت ثانی در نمایشگاه شرکت کردند.

دبیر سویمن دوسالانه خوشنویسی استان قزوین تصریح کرد: امسال این جشنواره همزمان با روز قزوین برگزار شده که شاهد افزایش کیفی و کمی آثار شرکت کننده هستیم.

احمدی گفت: مهمترین نتایج این جشنواره پیگیری برای برقراری دو واحد هنر خوشنویسی در مدارس استان، تفاهم نامه با مدیرکل آموزش و پرورش، لحاظ کردن روز خوشنویسی در تقویم اجرایی کشور؛ تاسیس مدرسه خوشنویسی برای اولین بار در کشور، الزام و تشویق کارکنان دولت برای آموزش خط تحریر در حین خدمت، نمای شهری با ماهنگی شهرداری، میراث فرهنگی، دایر شدن اکسپوی هنری و صدور بیاینه مشترک هنرمندان خوشنویس با موضوع جهان عاری از خشونت از مهمترین دستاوردهای جشنواره خوشنویسی در قزوین است.

در ادامه آیت الله محمدی تاکندی استاد حوزه علمیه و نماینده سابق مردم استان در مجلس خبرگان رهبری گفت: خط جمال انسان است و هر فردی بویژه علما اگر خوشنویس باشند هنر است.

وی افزود: بسیاری از علما و مراجع از جمله امام راحل، علامه رفیعی قزوینی خوش خط بودند و نامه های ایشان بسیار زیبا و خواندنی بود و امروز هم باید با ترویج این هنر زمینه خوش خطی کودکان؛ نوجوانان؛ علما، دانشجویان واستادان و پزشکان را با آموزش فراهم کنیم.

آیت الله تاکندی پیشنهاد کرد با همکاری انجمن خوشنویسان استان قزوین طلاب حوزه های علمیه نیز با خوشنویسی آشنا شوند و تعلیم خط ببینند.

حجت الاسلام مرتضی حسینی رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین هم در این مراسم گفت: وقتی در مسائل فرهنگی مقام معظم رهبری رهنمود و نکته ای بیان می کنند مجمع فضائل است و باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وی افزود: وقتی رهبری در موردی احساس خطر کرده و هشدار می دهند باید مسئولان فرهنگی به آن توجه کنند تا مسیر را گم نکنند.

در این مراسم از بیانیه هنرمندان خوشنویس که هر کدام جمله ای در خصوص جهان عاری از خشونت تحریر خواهند کرد رونمایی شد سپس از برگزیدگان سومین دوسالانه خوشنویسی قزوین تجلیل شد.

کد خبر 2364247

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha