۱۵ شهریور ۱۳۹۳، ۷:۱۱

گزارش خبری مهر/

هتل آپادانای تخت جمشید همچنان تعطیل است/ عظیم ترین بنای سنگی جهان هتل می خواهد

هتل آپادانای تخت جمشید همچنان تعطیل است/ عظیم ترین بنای سنگی جهان هتل می خواهد

شیراز – خبرگزاری مهر: هتل آپادانا در جوار بنای تخت جمشید دو سالی است که تعطیل شده، این در حالیست برخورداری از هتلی فعال با خدمات رسانی با کیفیت برای عظیم ترین بنای سنگی جهان امری ضروری است تا گردشگران بتواند از امکانات اقامتی مناسبی در جوار این بنای جهانی بهره مند باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، هتل آپادانا تخت جمشید بنایی متعلق به دوران پهلوی دوم است که در 100 متری تخت جمشید واقع شده است.

پیشنهاد ساخت هتل اولین بار در حدود سال 1326 انجام و ساخت آن در سال 1332 آغاز شد و پس از گذشت دو سال به بهره برداری رسید.

طرح بنای هتل در آغاز به صورت اقامتگاهی یک طبقه و 21 اتاقه بنیان گذاری شده که شامل رستوران نیز بوده است.این بنا در میانه باغی به وسعت هشت هزار متر مربع قرار گرفته که در محیط خشک اطراف، فضای مطبوعی را برای بازدید کنندگان فراهم می ساخت.

هتل آپادانا كه مهمترين پتانسيل آن در مجاورت قرار داشتن بناي رفيع و جهاني تخت جمشيد است و در سالهاي اخير  به همت صندوق احياء سازمان ميراث فرهنگي و  با واگذاري به بهره بردار، پذيراي گردشگران داخلي و خارجي بوده و به نوعي در زنجيره صنعت گردشگري قرار داشت، اين روزها كه سخن از رونق گردشگري و توسعه اين صنعت درآمد زا بوده، روزهاي تعطيلي خود را چند وقتی است كه سپري مي كند و تنها به حضور چند كارگر براي رسيدگي به فضاي سبز آن بسنده كرده است.

صندوق احیاء، مجري احياء و بهره‌برداري از اماكن تاريخي - فرهنگي در ایران ( به استناد بند "ز" ماده (114) قانون برنامه چهارم توسعه) ، اقدام به معرفي ابنيه تاريخي - فرهنگي قابل احيا در محورهاي گردشگري كشور مي‌ کند. در اين راستا ابنيه با قدمت 100 تا 400 سال، به كاربري‌هاي مختلف مرتبط با صنعت گردشگري اختصاص می یابد که ازجمله اين كاربريها هتل، مجموعه‌هاي پذيرايي تاريخي و مجموعه‌هاي تاريخي بين‌راهي اقامتي پذيرايي است.

صندوق احیا در فاز اول با ارائه طرح زنجیره پردیس كه شامل تعدادی بنای تاریخی در محورهای اصلی کشور بود را برای ساماندهی، مرمت، احیاء و بهره برداری مناسب از آن مطابق با استانداردهای بین المللی برای مشارکت با بخش خصوصی، معرفی کرد.
به موجب بند (ز )ماده 114 قانون برنامه چهارم توسعه به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اجازه داده مي‌شود به منظور اعطاي مجوز كاربري و بهره‌برداري مناسب از بناها و اماكن تاريخي قابل احياء با هدف سرمايه‌گذاري بخش خصوصي داخلي و خارجي صندوق احياء و بهره‌برداري از بناها و اماكن تاريخي و فرهنگي را ايجاد کند که هتل آپاداناي تخت جمشيد نيز از جمله پروژه هايي بود كه در اين زنجيره قرار داشت.

پس از تشكيل سازمان ميراث فرهنگي اين بنا به تملك سازمان در آمد و همچنين نقش خدماتي را به جز در دوره كوتاهي پيش از تعطيلي دهه 70 كه دوباره به خدمت عموم مردم در آمد، حفظ کرد.
وجود پتانسيلهاي مناسب برای توانبخشي و مرمت كالبد مهمانسرا مهمترين عاملي بود كه مجريان طرح پرديسان را بر آن داشت تا در سال 1378 با اعمال تغييراتي در طرح و پيش بيني تاسيسات لازم برغم آنكه بناي هتل آپادانا در قياس با ساير پروژه هاي طرح از قدمت چنداني برخوردار نيست آن را در زمره كارگاه هاي انتخاب شده به شمار آورده اند.

از سوي ديگر با توجه به اشراف منظري بازديدكنندگان تخت جمشيد به هتل، استفاده از مصالح هماهنگ و همرنگ با محيط كمترين آلودگي بصري را در سايت تاريخي و مهم و بي نظير شهر پارسه ايجاد مي کند.
طي سالهاي گذشته مرمت و احيا اين هتل هزينه هاي بسياري در بر داشته و تجهيز هتل به تمامي امكانات   تا آنجا پيش رفت كه تا سال 91 پذيراي گردشگران بود و پس از آن ، اين هتل مجهز با تعطيلي  طولاني مدتي مواجه شد  كه همچنان نيز ادامه دارد.

با يك حساب سر انگشتي هر يك روز تعطيلي اماكني همچون هتل آپادانا تخت جمشيد كه مي تواند در حوزه  گردشگري فعال تر از قبل باشد را مي توان هزينه اي براي سازمان ميراث فرهنگي و صنعت گردشگري قلمداد كرد.

امیری: هتل به دلیل شکایت صندوق حفظ و احیاء بسته شده/ به دنبال جایگزینی بهره بردار هستیم

در این رابطه مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: این هتل به دلیل شکایت صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی بسته شده است.

مصیب امیری ادامه داد: یکی از دلایلی اصلی بسته شدن این هتل عدم ارائه خدمات مناسب از سوی بهره بردار آن به گردشگران بوده است.

وی افزود: در حال حاضر پرونده مربوط به خلع ید این بهره بردار در دادگاه است و دهم شهریور جلسه رسیدگی تشکیل شده و تا زمان مشخص شدن رای نمی توان این هتل را باز کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس اظهار داشت: ما به دنبال این هستیم که بهره بردار را خلع ید و هتل را در اختیار فرد دیگری قرار دهیم.

به گفته وی پرونده مربوط به این هتل در دادگاه آخرین مراحل خود را طی می کند.

یه گزارش مهر، به هر حال داشتن امکانات اقامتی نظیر هتل برای بنای جهانی مانند تخت جمشید باید به عنوان یک نیاز زیرساسختی و اساسی مورد توجه جدی قرار گیرد و هرچه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف هتل آپادانا اقدام شود.

کد خبر 2364551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha