۱۶ شهریور ۱۳۹۳، ۱۶:۱۲

چالشی درباره پرفورمنس در «کرانه»

چالشی درباره پرفورمنس در «کرانه»

شبکه چهار در برنامه‌ای به نام «کرانه» با اجرای کوروش تهامی مفهوم پرفورمنس را به چالش کشید.

به گزارش خبرنگار مهر، شبکه چهار سیما برای بررسی هنرهای تجسمی مجموعه‌ای از برنامه تخصصی«کرانه» را با اجرای کوروش تهامی روی آنتن می‌برد.

این برنامه که در گروه فیلم و نمایش شبکه چهار تولید می‌شود، هنرهای نمایشی و تجسمی را دربر می‌گیرد. در آخرین قسمت این برنامه کوروش تهامی درباره تغییر روش‌های زندگی و نیازهای انسانی سخن گفت و افزود: تغییر در روش زندگی و نیازهای ابتدایی انسان، تعریف‌های زیادی در هنر به وجود آورده است. «پرفورمنس و هنر اجرا» از جمله این تعاریفند. لذا هنرمندان مطرح و شناخته شده‌ای مثل مارینا آبرامویچ و اورلاند در جستجوی زبانی تازه و پیشرفته تر، از شکل قاب شده و کلاسیک هنر، به پرفورمنس روی آوردند.

وی درباره محتوای آثار هنری گفت: درون هر اثر هنری، محتوایی نهفته است. در تاریخ هنر بسیار حرف‌ها گفته شده است و کمتر پیش می‌آید حرف تازه‌ای بیان شود. لذا هنرمندان آثار تجسمی، از ابزار تازه‌ای برای بیان محتوا استفاده می‌کنند.

این بازیگر تلویزیون، سینما و تئاتر یادآور شد: تئاتر به عنوان یک هنر انسان محور با هنرهای تجسمی آمیخته می‌شود تا پرفورمنس و هنر اجرا شکل گیرد. لذا این برنامه تخصصی با حضور اساتید برجسته‌ای همچون علیرضا حاجبی نویسنده، منتقد و هنرمند اجرا، مهدی مقیم نژاد عکاس،‌ پژوهشگر و استادیار دانشگاه و علیرضا دشتی نویسنده و کارگردان تئاتر  به منشا اجرا و پرفورمنس خواهد پرداخت.

در آیتم گزارشی این برنامه علیرضا امیر حاجبی نویسنده ، منتقد و هنرمند اجرا در خصوص پرفورمنس و هنر اجرا گفت: برای کسب علم پرفورمنس و هنر اجرا، تنها مطالعه، آموزش و کلاس‌های تئوری کافی نیست. مشاهده این هنر و بازخورد آن، در فراگیری و تسلط، بسیار حائز اهمیت است. در نتیجه دریافت مستقیم، دیدن، کار و تکرار فراوان هنر تجسمی، در روح و جسم دانشجو قرار می‌گیرد. این کار عملی است و ما باید پایه کار را بر اساس آزمون و خطا بنا کنیم. هنر پرفورمنس غیر قابل خرید و فروش است.

در ادامه برنامه میزگردی با حضور دشتی و ضیایی برگزار شد و در این میزگرد دشتی در خصوص پرفورمنس گفت: بازار هنر به عنوان معیار سنجش هنر مطرح می‌شود، بنابراین جامعه‌ای از هنرمندان با پرفورمنس آرت مقابل این جریان ایستادگی می‌کنند و بدن را وارد این آثار می‌کنند.

او افزود: زبان بدن و انرژی، عنصری غیر قابل خرید و فروشند که تبدیل به یک اثر هنری می‌شوند. هنر تجسمی وقتی که خلق می‌شود زمانی برای اتمام آن وجود دارد اما همچنان زنده است. به این دلیل است که ما می توانیم درخصوص تابلوهای خیلی قدیمی صحبت کنیم و آنها را خرید و فروش کنیم.

این کارگردان تئاتر در خصوص یک ویژگی شاخص تئاتر گفت: این هنر تلاش می‌کند خودش را چندین بار تکرار کند. ما در تئاتر با روایت، که خالق معنا است سروکار داریم.

در ادامه این مباحث محمد باقر ضیایی ضمن ارائه تاریخچه این هنر، هنر پرفورمنس را هنجار بدن دانست و آن را معنا دار و پیام دهنده برشمرد.

او سال 60 را زمان شروع پرفورمنس در ایران دانست و گفت: در پرفورمنس چند اصل وجود دارد اول تعریف جدیدی از اجرا و دوم مکان برای معنا تعریف می‌شود و سوم زمان وابسته به اجرا نیست.

برنامه «کرانه» را سید جلال الدین دری تهیه می‌کند.

کد خبر 2365832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha