۱۸ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۴۲

انصاری در گفتگو با مهر:

هنوز هیچ نویسنده ایرانی، نامزد جایزه اندرسن 2016 نشده است

هنوز هیچ نویسنده ایرانی، نامزد جایزه اندرسن 2016 نشده است

رئیس هیئت مدیره شورای کتاب کودک، به عنوان تنها نماینده «دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان در ایران» گفت: شورا هنوز کار خود را آغاز نکرده و ما تازه یک ماه دیگر، به بررسی پرونده‌ها می‌پردازیم و نامزدهای دریافت جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن، در سال 2016 را اعلام می‌کنیم.

نوش‌آفرین انصاری، رئیس هیئت مدیره شورای کتاب کودک، به عنوان تنها نماینده «دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان در ایران» و در پاسخ به این‌که برخی رسانه‌ها، نامزدهای ایران برای دریافت جایزه هانس کریستین اندرسن را اعلام کرده‌اند، گفت: چنین خبری صحت ندارد چراکه شورا هنوز کار خود را آغاز نکرده ما تازه یک ماه دیگر، به بررسی پرونده‌ها می‌پردازیم و نامزدها را برای دریافت جایزه اندرسن 2016 اعلام می‌کنیم.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه، نماینده انحصاری«دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان در ایران» را شورای کتاب کودک دانست و افزود: از هر کشور، تنها یک نهاد ملی می‌تواند نامزدهای دریافت جایزه اندرسن را که به نوبل ادبیات کودک، شهره است معرفی کند و نماینده «آی.بی.بی.وای» در ایران، شورای کتاب کودک است.

انصاریان همچنین به معیارهای لازم برای دریافت جایزه اندرسن، اشاره و بیان کرد: نویسندگان و تصویرگرانی به  «آی.بی.بی.وای» معرفی می‌شوند که کارشان تداوم داشته باشد و نگاهی انسانی در آثارشان به چشم بخورد. ما دو دوره هوشنگ مرادی کرمانی را معرفی کردیم. 10 سال پیش و دوره گذشته؛ مرادی کرمانی دور پیش یکی از شش نویسنده‌ای بود که به مرحله نهای راه پیدا کرد اما نامزدهای سال 2016 را هنوز اعلام نکرده‌ایم.

جایزه هانس کریستین آندرسن که گاه جایزه نوبل کوچک هم خوانده می‌شود، جایزه‌ای است بین‌المللی که هر دو سال یک بار از طرف دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) به مولفان در زمینه ادبیات کودک تعلق می‌گیرد.

این جایزه در دو گروه اهدا می‌شود: نویسنگان و تصویرگران. جایزه به نام هانس کریستین آندرسن نویسنده دانمارکی است و برنده جایزه خود را از دست ملکه دانمارک دریافت می‌کند.علاوه بر این جایزه، IBBY هر ساله فهرست افتخاری نیز منتشر می‌کند که شامل آثار برجسته در تألیف، طراحی و ترجمه است.

انتخاب نویسندگان و تصویرگران ممتاز برنده جایزه آندرسن تا سال ۲۰۰۲ به عهده هیئتی از داوران بین‌المللی بود که همگی در زمینه ادبیات کودکان و نوجوانان (تالیف و تصویر) صاحب‌نظر بودند، از سال ۲۰۰۲ هیات داوران به دو بخش مجزا تقسیم شد: بخشی مسئول داوری تصویر و بخشی در کار داوری تالیف مشغول شدند. از ایران توران میرهادی چهار دوره در سالهای ۱۹۷۶، ۱۹۷۸، ۱۹۸۶، ۱۹۸۸، ثریا قزل‌ایاغ یک دوره در سال ۱۹۹۲، منصوره راعی دو دوره در سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۰، زهره قایینی دو دوره در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۴، عضو ایرانی هیئت داوران بوده‌اند.

تاکنون از شورای کتاب کودک در ایران، چهار نفر در بخش‌های تالیف و تصویر نامزد جایزه جهانی آندرسن شده‌اند. فرشید مثقالی  و نسرین خسروی به عنوان تصویرگر و هوشنگ مرادی کرمانی و محمدرضا یوسفی به عنوان نویسنده. از این میان فرشید مثقالی، برنده جایزه جهانی در بخش تصویر شده و هوشنگ مرادی‎ کرمانی مورد تشویق هیات داوران قرار گرفته است.

 

کد خبر 2367060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha