۱۹ شهریور ۱۳۹۳، ۱۰:۴۱

گزارش مهر/

مطالبات بازنشسته های کرمانشاه پرداخت نشد/ پرداخت قسطی دسترنج 30 ساله

مطالبات بازنشسته های کرمانشاه پرداخت نشد/ پرداخت قسطی دسترنج 30 ساله

کرمانشاه - خبرگزاری مهر: با گذشت نیمی از سال 93 و نزدیک شدن به نیمه دوم سال همچنان مطالبات بازنشستگان استان کرمانشاه در سال جاری پرداخت نشده است و مطالبات بر جای مانده از سال گذشته نیز با پرداخت به شیوه ای شبیه اقساط وضعیت بهتری از امسال ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، بازنشستگان در کلیه نظام های اداری در کشور همواره از اقشار قابل احترام و زحمت کشان عرصه های مختلف هستند که پس از یک عمر خدمت در نهادهای متبوع خود با رسیدن به میانسالی و نزدیک شدن به سالمندی باید کار سازمانی را کنار گذاشته و در یک وضعیت مناسب روحی و جسمی به این دوره حساس از زندگی خود بپردازند.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان بازنشستگی کشوری بالغ بر 25 هزار نفر بازنشسته در استان کرمانشاه وجود دارد که سالیانه به تعداد آنها افزوده می شود.

در سالهای اخیر با توجه به آغاز به کار تعدادی از نهاد های دولتی به صورت همزمان در سالهای نخست انقلاب، طبیعتا بعد از گذشت سی سال به صورت همزمان نیز تعداد زیادی کارمند به سن بازنشستگی می رسند.

موضوعی که پرداخت مطالبات بازنشستگان در شرایط کمبود نقدینگی استانها را با مشکل مواجه کرده است و بسیاری از این افراد پس از چند سال بازنشستگی همچنان از دریافت مطالبات خود محروم مانده اند.

یکی از این سازمانها، اداره کل جهاد کشاورزی استان کرمانشاه است که از ادغام دو وزارت خانه جهاد سازندگی و کشاورزی تشکیل شد. جهاد سازندگی از آن دست نهادهای انقلابی و اثر گذار بود که در ابتدای انقلاب با جذب نیروهای جهادگر نقش بی نظیری در عمران و آبادانی کشور داشتند.

سنگرسازان بی سنگری که در کوران جنگ و سازندگی، راه و آب حیات را به قلب مناطق محروم کشور دمیدند و امروز پس از 30 سال به سن بازنشستگی رسیده اند اما با توجه به شرایط گفته شده از دریافت حقوق و مطالبات اولیه خود محروم مانده اند و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

پرداخت مطالبات در سال 93 انجام نشده است

یکی از کارکنان بازنشسته این مجموعه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: حقیقتا وضع دریافت مطالبات بازنشستگان در شرایط خوبی نیست و تقریبا این مطالبات برای کارکنان در حال هدر رفتن است.

یوسف جلیلیان ادامه داد: تعدادی از همکاران ما که در سالهای گذشته بازنشست شده اند به صورت چند قسمتی مطالبات اندک خود را دریافت می کنند که چیزی شبیه پرداخت قسطی شده است و نه تنها دردی را دوا نمی کند بلکه موجب بی اثر شدن این مطالبات در زندگی های شخصی آنها می شود.

وی تصریح کرد: مسئولین و دست اندرکاران برنامه ریزی های مالی در استان که برای بسیاری از امور به خوبی برنامه ریزی کرده و قادر به حل و فصل آن هستند باید به وضعیت بازنشستگان توجه ویژه تری داشته باشند و حساسیت نشان دهند.

یکی دیگر از کارکنان بازنشسته در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: من بازنشسته سال 92 هستم و تا کنون کمتر از 20 درصد مطالبات خود را دریافت کرده ام. پرداخت قسطی چند میلیون تومان حق بازنشسگی برای افرادی مثل ما که حتی مرخصی هم استفاده نمی کردیم موضوع نا خوش آیندی است.

در سال جاری یک ریال مطالبات بازنشستگان در هیچ ارگانی پرداخت نشده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در پاسخ به خبرنگار مهر در خصوص مطالبات بازنشستگان این سازمان گفت: همانگونه که همه می دانند بحث کمبود نقدینگی و اعتبار در کشور جدی است و در همه دستگاه‌ها این مشکل وجود دارد و تنها منحصر به سازمان جهاد کشاورزی استان نیست.

علی اشرف منصوری افزود: هم‌اکنون هیچ دستگاهی در سراسر استان وجود ندارد که مطالبات بازنشستگانش را در سال جاری پرداخت کرده باشد و هنوز یک ریال از مطالبات این افراد پرداخت نشده است که البته این مشکل در کشور نیز وجود دارد و تنها منحصر به استان ما نیست.

وی از پی‌گیری همه مسئولین استانی برای تامین منابع استان در جهت پرداخت این مطالبات خبرداد و گفت: استاندار، معاون برنامه‌ریزی و مدیران دستگاهی از جمله ما در حال پیگیری برای تامین منابع این مطالبات هستند.

مسئولین استانی در حال چاره اندیشی هستند

منصوری تصریح کرد: اخیرا معاون برنامه‌ریزی استانداری کرمانشاه نیز قول داده که منابعی را به صورت علی‌الحساب و تن‌خواه به آنها پرداخت کند تا این مشکل به صورت اساسی حل شود.

وی گفت: در سال جاری 180 نفر از سازمان جهادکشاورزی بازنشسته شده‌اند و تعدادی نیز از سال قبل موجود است که مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه افزود: حدود 60 درصد از بازنشستگان سال گذشته مطالبات خود را دریافت کرده و در حال دریافت هستند.

منصوری، کل مطالبات پرداخت نشده بازنشستگان امسال و سال گذشته جهادکشاورزی را بیش از 15 میلیارد تومان اعلام کرد.

به گزارش مهر، شنیدن اخباری در خصوص پیگیری مسئولین برای پرداخت مطالبات بازنشستگان امیدوار کننده است البته این پیگیری و عزم های جزم شده باید تا پایان حل این مشکل ادامه پیدا کند.

البته تعدادی از مدیران دستگاه های اجرایی معتقد هستند که با توجه به کشوری بودن این معضل باید نمایندگان مجلس وارد عمل شده و برای این موضوع در لایحه بودجه و یا دیدن ردیف اعتباری جدید چاره اندیشی کنند.

مجلس موضوع را پیگیری می کند

نماینده مردم سنقر و کلیایی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: مطالبات بازنشستگان در سال گذشته و سال جاری به دلیل اضافه شدن حجم بالایی از تعداد بازنشستگان به این جرگه تبدیل به یک مشکل شده است که باید برای آن چاره اندیشی کرد.

محمد ابراهیم محبی گفت: این مسئله احتمالا در سال آینده نیز تشدید خواهد شد که باید از هم اکنون به فکر چاره اندیشی برای آن بود.

وی ادامه داد: مجلس در راستای رسیدن بازنشستگان به مطالبات خود تلاش می کند و به نظر می رسد که باید دولت در این خصوص با تدوین لایحه ای نسبت به پرداخت مطالبات این قشر قابل احترام در جامعه راهکار ارائه کند.

وی مجلس را آماده هرگونه همکاری در این زمینه خواند و گفت: یکی از مشکلات اساسی ما در این مسیر کمبود نقدینگی است.

به هر حال همانطور که گفته شد بارها دیده شدهاست که برای موارد متعدد نیازمند اعتبار مسئولان با راهکارهای مدیریتی و پیگیری های مستمر در مدت زمان قابل قبولی مشکلاتی از این دست را حل و فصل کرده اند. اینبار که پای نیروی انسانی مخصوصا بازنشسته ها در میان است بهتر به نظر می رسد که با جدیت ویژه ای مسئله مطالبات آنها پیگیری شود تا خستگی سالیان خدمت به تن آنها باقی نماند.

 

کد خبر 2367583

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha