۲۲ شهریور ۱۳۹۳، ۱۵:۰۸

سفر یک حاکم برای یافتن قلب گمشده‌اش/ روایت عارفانه در فضای فانتزی

سفر یک حاکم برای یافتن قلب گمشده‌اش/ روایت عارفانه در فضای فانتزی

کارگردان «حکایت حاکمی که دیگر حاکم نیست» با اشاره به اجرای این نمایش با تلفیق دو شیوه تاپ تیبل و سایه در جشنواره تئاتر عروسکی درباره جزئیات این اثر توضیح داد.

اکرم ابوالمعالی کارگردان نمایش «حکایت حاکمی که دیگر حاکم نیست» که از شهر اصفهان در جشنواره تئاتر عروسکی تهران - مبارک حضور دارد در این‌باره به خبرنگار مهر گفت: وسایل، دکور و آکسسوارهای این نمایش روز پنجشنبه به تهران ارسال شده است و خود گروه نیز از جمعه 21 شهریور ماه در مکانی که دبیرخانه برای گروه های شهرستانی در نظر گرفته است، اسکان یافته اند.

کارگردان نمایش «حکایت حاکمی که دیگر حاکم نیست» با اشاره به اجرای این نمایش در روز شنبه 22 شهریور ماه در کارگاه نمایش عنوان کرد: این نمایش با تلفیقی از شیوه تاپ تیبل و سایه روی صحنه می رود به این ترتیب که چون در این کار حاکم شهر به همراه یک دختر بچه به سفر می رود این طی طریق ها و اتفاقاتی که برایشان در مکان های مختلف رخ می دهد به شکل سایه تصویر شده است. تلاش کرده ام با توجه به فضاسازی نمایش، آکسسوارها هم با حجم کوچک و به شکل مینیمال به نمایش درآید.

وی درباره بازیگران و داستان نمایش یادآور شد: این نمایش بازیگر ندارد اما خود عروسک گردان‌ها سیاه پوش نیستند و در مقاطعی از نمایش با عروسک ها دیالوگ برقرار می‌کنند و با آنها گپ می‌زنند. ماجرای این اثر نمایشی از جایی آغاز می شود که روزی حاکمی از جایش بلند می شود تا فرمان دهد اما متوجه می شود که قلبش سر جایش نیست و گم شده است. او ابتدا در سرزمین خودش به دنبال قلبش می گردد اما متوجه می شود که باید به سرزمین های دیگری برود و از همین جا طی طریق او همراه با یک دختر بچه آغاز می شود.

ابوالمعالی متذکر شد: فضای این نمایش کاملا فانتزی است اما محتوای اثر در قالب اسطوره ای - عرفانی تعریف می شود. این نمایش بر این نکته تاکید دارد که هرکس می تواند حاکم سرزمین و شخصیت خودش باشد و اینکه چطور می شود یک نفر قلبش را از دست بدهد. این حاکم طی سفرهایی که انجام می دهد به مروز گذشته اش می پردازد و به مرور متوجه می شود که چه چیزی باعث از دست دادن قلبش شده است.

این هنرمند تئاتر عروسکی با اشاره به امکانی که در این دوره از جشنواره برای هنرمندان شهرستانی مهیا شده است، گفت: متاسفانه در جشنوارهایی مل آیینی سنتی و فجر و یا جشنواره تئاتر عروسکی که در تهران برگزار می شود امکان حضور گروه های شهرستانی در تهران در تمام مدت جشنواره وجود ندارد اما امسال خانم برومند فضایی به وجود آورد که گروه ها بتوانند یک هفته مهمان جشنواره باشند و در فضای تعاملی که به وجود آمده شرکت کنند.

وی بیان کرد: خوشبختانه در این دوره از جشنواره افراد فکر نمی‌کنند که در یک فضای رقابتی در جشنواره حضور دارند بلکه فضای تعامل برقرار شده و خود خانم برومند قبل از آغاز این رویداد لحظه به لحظه از وضعیت بچه های شهرستانی خبر داشت و خودش شخصا با انها تماس می گرفت و مشکلاتشان را رصد و پیگیری می کرد.

ابوالمعالی تصریح کرد: مرضیه برومند مادر مهربان عروسکی ها است و در این دوره هم برای هنرمندان فضای رشد و پیشرفت را در نظر گرفته است. این اقدام حرکت رو به جلویی است و امسال برعکس دوره های گذشته هنرمندان با فضای پرتنش و چالشی مواجه نیستند.

سرپرست گروه تئاتر «آنو» در پایان صحبت‌هایش درباره عوامل این نمایش توضیح داد: ما یک گروه هفت نفره هستیم که این نمایش را برای اجرا در جشنواره تئاتر عروسکی آماده کرده ایم. در این نمایش بیژن گنجعلی که از هنرمندان شناخته شده تئاتر اصفهان است به همراه مریم پناه نژاد به عنوان صداپیشه و عروسک گردان حضور دارد. مینا پناه نزاد و مهسا کاظمی عروسک گردانان مکمل هستند، حمید پناه نژاد طراحی صحنه و نور و ساخت عروسک ها را بر عهده دارد و پویا فرهنگ پژوه نیز آهنگساز نمایش است.

نمایش «حکایت حاکمی که دیگر حاکم نیست» شنبه 22 شهریور ماه در دو نوبت 16:30 و 18 در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر به صحنه می رود.

 

کد خبر 2369287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha