۲۵ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۱۶

عزيزي زلاني مطرح کرد:

توجه به پژوهش، حفاظت و مرمت ابزارهاي احياء كننده پايگاههاي میراث جهاني است

توجه به پژوهش، حفاظت و مرمت ابزارهاي احياء كننده پايگاههاي میراث جهاني است

شیراز – خبرگزاری مهر: مدير كل امور پايگاههاي ميراث جهاني كشور ، توجه به پژوهش و حفاظت و مرمت را از اصلي ترين مؤلفه هاي تعيين كننده در راستاي احياء و پويايي پايگاههاي ميراث جهاني كشور دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرهاد عزيزي زلاني در بازديد از پايگاه جهاني تخت جمشيد گفت: يكي از ضروريات حفظ پايگاههايي كه به ثبت جهاني رسيده و در فهرست يونسكو قرار دارند، استقرار تيمي پژوهشي و عملياتي در آن مكان است كه همچنان پايگاه را مطابق با قوانين مصوب يونسكو و علم روز، حفظ و معرفي کنند.

اين مسئول  هيئت امنايي شدن پايگاههاي جهاني كشور را در دستور كار سازمان معرفي كرد و افزود: تلاش داريم با برنامه ريزي اصولي، زير ساخت هاي تخصصي كار فراهم آيد و در حال حاضر، الگو و محور فعاليت در اين حوزه براي دفتر امور پايگاهها ترسيم شده است تا بهتر بتوانيم در اين عرصه گام برداريم.

مدير امور پايگاهها در بازديد از موزه در حا ل مرمت تخت جمشيد، كارگاه مرمت سنگ، كارگاه مرمت سفال، كتابخانه و مركز اسناد تخصصي و ساير بخش هاي كارشناسي پايگاه تخت جمشيد و همچنين  بازديد از پروژه هاي در دست اقدام و يا در ليست انتظار جهت موافقت ، اظهار كرد:  مشابه پايگاه جهاني تخت جمشيد در دنيا كم است و اين انحصار نشأت گرفته از ويژگي هاي خاص اين بناي شكوهمند است بنابر اين بايد همه ، هم و غم خود را براي حفاظت از اين ميراث با ارزش به كار گيريم.

فرهاد عزيزي زلاني همچنين در جلسه اي كه با حضور كارشناسان و مرمتكاران پايگاه تخت جمشيد داشت، گفت: تغيير نگرش به ادامه روند فعاليت پايگاهها ، همزمان با تغييراتي كه در ساختار سازمان ميراث فرهنگي رخ داده، لازم است و در كنار آن بايد ظرفيت هاي سايت تاريخي تخت جمشيد را به تخصص هاي موجود در سطوح كارشناسي  حفاظت و مرمت و تربيت نيروي انساني، گره بزنيم.

در اين جلسه همچنين سرپرست پايگاه جهاني تخت جمشيد نيز  به بيان برخي مشكلات و چالش هاي پيش رو پرداخت و عدم هماهنگي در تخصيص اعتبارات پايگاه و هزينه هاي آن، و نيز نبود اختيار و آزادي عمل در شيوه كنترل و مديريت اين سايت تاريخي را از معضلات اين سايت تاريخي برشمرد.

در بخش ديگري از اين نشست ، پرسنل پايگاه تخت جمشيد نيز رسيدگي به امور پرسنلي و رفاهي، بازنگري در خصوص حقوق و دستمزد خود ، حفظ امنيت شغلي و فراهم آوردن بستري مناسب در جهت توسعه فعاليت هاي پايگاه را خواستار شدند.

مدير كل امور پايگاههاي ميراث جهاني كشور در پايان بر ضرورت پيشبرد قدم به قدم حفظ و پويايي پايگاههاي جهاني در مقوله هاي پژوهش، حفاظت و مرمت و تربيت نيروي انساني تأكيد و افزود: پايگاه تخت جمشيد به عنوان يكي از پايلوت هاي مطرح در خصوص داشتن قا بليت هاي فراوان، به عنوان مركزي پژوهشي، علمي بوده است و دفتر امور پايگاههاي ميراث جهاني كشور تمام توان خود را به كار خواهد گرفت تا بخش عمده اي از آنچه در ابتدا براي شكل گيري پايگاها متصور بوده است، بار ديگر احياء شود و پايگاه تخت جمشيد نيز از اين قائده مستثني نيست.

کد خبر 2371374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha