۲۶ شهریور ۱۳۹۳، ۹:۰۴

گزارش خبری/

ایلام کم جمعیت ترین استان کشور/وقتی نخبگان هم استان رارها می کنند

ایلام کم جمعیت ترین استان کشور/وقتی نخبگان هم استان رارها می کنند

ایلام- ایلام به عنوان کم جمعیت ترین استان کشور طی چند سال گذشته همیشه چوب این کم جمعیتی را در بسیاری از بخشها خورده، یکی از مشکلات استان مهاجرت است که حتی نخبگان هم در این استان ماندگار نیستند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان ایلام طی چند دهه اخیر همیشه جمعیتی بین 560 تا 600 هزار نفر داشته است و در این بین همیشه کم جمعیت ترین استان کشور بوده و این کم جمعیت بودن دلایل مختلفی داشته است که یکی از مهمترین آنها مهاجرت است.

مهاجرت طی چند دهه اخیر بلای جان استان ایلام شده و بسیاری از محرومیتهای استان باعث شده جمعیت استان به استانهای دیگر مهاجرت کنند اما در این بین عده ای که تحت عنوان نخبه نیز قلمداد می شوند به دلیل محروم بودن حاضر به زندگی در ایلام نیستند.

کم شدن نرخ رشد جمعیت در ایلام

علیرضا قبادی مدیر کل ثبت احوال اتسان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: جمعیت شهری استان ایلام 66 صدم درصد جمعیت کل کشور را به خود اختصاص داده است و 74 صدم درصد جمعیت کشور متعلق به ایلام است و افزون بر این 51 درصد جمعیت استان ایلام را مردان و 49 درصد از جمعیت را زنان تشکیل می‌دهند.

وی بیان داشت: جمعیت کنونی استان 568 هزار و 750 نفر است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که آمار جمعیتی استان میل به کاهش دارد.

وی افزود: بر پایه آمارهای دو سرشماری سال های 85 و 90 متوسط نرخ رشد جمعیت در استان ایلام 1.2 درصد بوده که کمتر از میانگین کشوری است.

وی افزود: نرخ پایین متوسط رشد جمعیت در استان، زنگ بحران را از اکنون برای چند دهه آینده به صدا درآورده است.

مهاجرت مردم ایلام به تمام شهرهای کشور 

عمران علیمحمدی نماینده مردم ایلام در مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان ایلام دارای جمعیت بسیار پایینی است که بخش مهمی از به دلیل مهاجرت است.

وی ادامه داد: متاسفانه آمار جمعیت استان ایلام روز به روز در حال کاهش است که یکی از دلایل اصلی آن مهارجت مردم به استانهای مختلف کشور و حتی کشور خارجی استرالیا بوده است.

این نماینده بیان داشت: محرومیتهای استان و مشکلات و کمبودها و همچنین بیکاری باعث کاهش جمعیت استان ایلام و مهاجرت شده است که البته این قضیه یک زنگ خطر جدی برای استان و باید ریشه یابی شود.

کم جمعیت بودن استان باعث اختصاص بودجه های بسیار کم شده است

عمران علی بیان داشت: همیشه از ناعدالتی در توزیع بودجه استان گله مند هستیم چراکه باید بدون توجه به شاخص جمعیت و با توجه به محرومیت های استان ایلام، بودجه مناسبی برای زیرساخت های ایلام در نظر گرفته است.

وی اظهار داشت: برای انجام هر کاری در ابتدا ما نیازمند بودجه و ردیف اعتبار هستیم که متأسفانه ایلام در این زمینه همیشه شاهد بی عدالتی است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: کمبود امکانات سبب می شود تا جوانان و مردم از ایلام و حتی از ایران مهاجرت داشته باشند و باید اعلام کرد که اکنون در سیدنی استرالیا شهرکی ایلامی با جمعیتی چهار هزار نفری شکل گرفته و این برای ما درد بزرگی است.

علی محمدی عنوان کرد: مردم ایلام برای نظام و کشور هزینه بسیاری پرداخته اند و متحمل سختی ها و رنج های بسیاری شده اند بنابراین وجود امکانات، اشتغال و میدان دادن به جوانان و صاحبان فکر و اندیشه سبب می شود تا میزان مهاجرت از ایلام کاهش پیدا کند.

وی بیان داشت: جمعیت استان ایلام بسیار کم است و به همین خاطر بودجه عمرانی استان در حد کمی تعیین می‌شود و  بنابراین طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی به‌دلیل کمبود بودجه در این چند سال کم معرفی شده است، به همین دلیل این استان نیازمند بودجه مناسب عمرانی است.

مهاجرت نخبگان زنگ خطری برای استان است

محمدرضا مروارید استاندار ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بیشتر نخبگان و افراد توانمند بومی از ایلام مهاجرت می کنند که این زنگ خطر جدی برای استان است ، جمعیت استان درست مانند دریاچه ارومیه رو به کاهش است و پدیده مهاجرت در این منطقه روند شتابانی دارد.

وی بیان داشت: متاسفانه رشد جمعیتی استان ایلام در پنج سال گذشته نیز منفی شده، چون مهاجرت از این استان زیاد بوده است. به‌ عبارتی 50 هزار نفر از جمعیت استان در این مدت کم شده و برای این امر حتما باید برنامه‌ریزی کرد.

استاندار ایلام گفت: اگر قرار باشد کاری جدی انجام نشود، این مشکل ادامه‌دار خواهد بود که اگرچه استان پتانسیل این را دارد که بیشتر از این‌ها جمعیت را در خود جای دهد، اما باید سازوکار آن فراهم شود.

استاندار ایلام استفاده از نیروهای انسانی بومی منطقه که در دیگر مناطق کشور حضور دارند را یکی از راه های برون رفت ایلام از وضعیت کنونی دانست.

مروارید گفت: در پیوند با هم استانی های ساکن در دیگر جاهای کشور می توان از توان مالی، پیوندها، دانش و تجربه آنان برای ورود سرمایه گذاران و ایجاد واحدهای بزرگ صنعتی، بازرگانی و کشاورزی با هدف پیشرفت اقتصادی و رونق اشتغال زایی در ایلام بهره گرفت.

خبرنگار: رمضان نوری

کد خبر 2371903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha