۲۶ شهریور ۱۳۹۳، ۱۹:۰۵

گزارش مهر از «شرح فراق»/

ناگفته‌هایی از زندگی شهید احمد کاظمی روایت شد/ خاطرات آشنایان از نوجوانی تا فرماندهی

ناگفته‌هایی از زندگی شهید احمد کاظمی روایت شد/ خاطرات آشنایان از نوجوانی تا فرماندهی

خاطره گویی همرزمان و دوستان و خانواده شهید احمد کاظمی در همایشی با عنوان «شرح فراق» نکاتی جالب از دوران کودکی تا رزم و شهادت این شهید آشکار ساخت.

به گزارش خبرنگار مهر سردار احمدی مقدم در همایش «شرح فراق» یادواره شهید ناصر کرمی که عصر امروز 26 شهریورماه در ایوان شمس برگزار شد، گفت: من سال 1358 به پادگان امام علی(ع) در سعدآباد اعزام شدم تا دوره های آموزشی را بگذرانم. آنجا بود که با شهید کاظمی آشنا شدم. سر پرشوری داشت، خوش سخن، با سواد ، رشید و به اصطلاح ما تهرانی ها بسیار «لوطی منش» بود از آنجا با هم به پادگان ولی عصر(عج) آمدیم. آن زمان شهید محمد بروجردی در حال راه اندازی گروهان سپاه بود او را فرمانده گروهان و من را جانشین فرمانده در گروهان دیگری کرد.

وی ادامه داد: دی ماه 1358 بار دیگر در کردستان و یکدیگر را دیدیم آن هم در شرایطی که جز پادگانهای ارتش چیزی از کردستان باقی نمانده بود. ناصر در این زمان به خواست شهید بروجردی فرمانده پاوه شد و به این شهر کوهستانی رفت و سالها در این شهر به عنوان فرماندار پاوه و همچنین فرمانده سپاه پاوه باقی ماند.

سردار احمدی مقدم شهید کاظمی را انسان جسور و خوش فکری خواند و افزود: امروز کتابهای بسیاری در  دنیا درباره شورش، آرام سازی، کشته شدن در جنگ با دشمن  و ... نوشته می شود اما اگر کسی بیاید داستان شهید ناصری را بنویسد یکی از خواندنی ترین داستانها را نوشته است، او هم جسور بود هم خوش فکر و رشادت و تفکر را با هم داشت تا آنجا که ششم شهریورماه که روز شهادت او است برای من به عنوان یک نقطه تلخ ماندگار شده است.

سردار مصطفی ایزدی، دوست و همرزم شهید ناصری هم با اشاره به یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: حضرت آیت الله خامنه ای بزرگداشت شهدا را بزرگداشت ارزشها می دانند زیرا این بزرگواران جان خود را به خاطرشان از دست داده اند.

بزرگداشت شهید ناصر کاظمی پاسداشت همه آن ارزشها است

وی به چگونگی آشنایی خود با شهید کاظمی اشاره کرد و در ادامه بیان کرد: من فارغ التحصیل مخابرات بودم توسط شهید قندی به عنوان مسئول مخابرات کردستان انتخاب شدم یکی از دوستان جهاد مرا شناخته و به شهید بروجردی گفته بود که او سپاهی است. شهید بروجردی به سراغ من آمد و گفت به سپاه کردستان بیا! قرار بر این شد که بروجردی فرمانده و شهید کاظمی جانشین او در سپاه کردستان و من هم رئیس ستاد باشم. نتیجه اینکه بروجردی کار را به شهید کاظمی و من سپرد و رفت در نتیجه شهید کاظمی فرمانده سپاه کردستان و من جانشین او در سپاه شدم.

سردار ایزدی با اشاره به ویژگی های بارز شهید ناصر کاظمی گفت: ایشان مدیری توانمند و آشنا به حقایق انقلاب اسلامی بود. جدا کردن صف مردم از ضد انقلاب رمز موفقیت او به شمار می آمد.

او همچنین یک نابغه نظامی بود وقتی در جاده بانه به سردشت جنگی در می گرفت بسیاری از بزرگان به شهادت می رسیدند او با طراحی عالی خود وارد میدان شد و با ساقط کردن ضد انقلاب در این جاده توانست کمر دشمنان اسلام و انقلاب در این منطقه را بشکند.

جدا کردن مردم از ضد انقلاب ویژگی بارز شهید کاظمی بود

مهندس کاظمی برادر شهید ناصر کاظمی نیز سخنان خود را با گفته ای از امام علی آغاز کرد که برای شناخت هر کس باید دوستان او را شناخت، من فکر می کنم برادر شهیدم را از زوایای مختلف می توان بررسی کرد و برای شناخت یک فرد باید به دوره کودکی و نوجوانی او هم سرک کشید. خاطرم هست در روزگار نوجوانی در تمام جلسات خانوادگی که گاه و بیگاه برگزار می شد ناصر متکلم وحده و خط دهنده و تصمیم گیرنده بود. این قاطعیت در روزگار جوانی او هم پررنگ تر و برجسته تر احساس می شد. او یک مدیر قاطع و با تدبیر بود. در او نوعی نبوغ نظامی به چشم می خورد تا آنجا که شهید صیاد شیرازی درباره ناصر گفت یک سال پس از شهادت او هنوز طرح های عملیاتی اش در منطقه پیاده می شد.

افتخار مسئولان ما مردمی بودن است

برادر شهید ناصر کاظمی با اشاره به اینکه مردمی بودن از ویژگی های او بود، تصریح کرد: یک بار شهید رجایی بدون اطلاع قبلی به پاوه رفته و سراغ فرماندار شهر را گرفته بود. ناصر آن زمان هم فرماندار شهر و هم فرمانده سپاه پاوه بود به شهید رجایی خبر می دهند که فرماندار شهر در یک عملیات نظامی است پس از ساعتی ناصر با لباس کردی و اسلحه به دست از راه می رسد شهید رجایی او را در آغوش می گیرد و می گوید افتخار ما این است که مسئولین ما در خط مقدم جبهه هستند.

وی به یکی دیگر از خاطرات شهید کاظمی اشاره کرد و گفت: ناصر در یکی از عملیات ها از ناحیه شکم مجروح شده بود که برای من تعریف می کرد چند ساعت پیاده روی کردم و به رودخانه سیروان رسیدم زمستان بود و آب بسیار سرد و چاره ای جز گذشتن از آب نداشتم. خلاصه اینکه از رودخانه گذشته و خود را به بیمارستان رسانده بود من در آن زمان پرستار و همراه او بودم محلی های بسیاری را می دیدم که برای دیدارش به بیمارستان می آمدند و می گفتند ما برای سلامت شما روزه نذر کرده ایم.

ناصر کاظمی فرزند شهید ناصر کاظمی  نیز که پس از شهادت پدر به دنیا آمده یکی از دیگر از سخنرانها بود. او گفته های خود را این گونه آغاز کرد. وقتی خداوند در قرآن شهدا را زنده می داند ما چگونه می توانیم درباره جوانمردانی سخن بگوییم که حتی با سن و سال کم خود به بالاترین درجات انسانی رسیده اند. در این میان سهم شهدای مظلوم کردستان که بسیاری از رشادت های آنان بر ما پوشیده مانده سهم ویژه ای بود. او همچنین به گفته از بنیانگذار انقلاب اسلامی اشاره و بیان کرد: امام خمینی(ره) می فرماید وصیت نامه شهدا را سرلوحه زندگی خود قرار دهید من بارها وصیت نامه پدر خود را خوانده ام و به این نتیجه رسیدیم که او به تمام جوانان و جذب آنان و تحمل عقیده مخالف باور بسیار داشته است.

در این مراسم همچنین نمایشی اجرا شد که بخشی از حضور شهید ناصر کاظمی در پاوه را روایت می کرد.

همچنین سرود جمهوری اسلامی به صورت زنده نواخته شد. اجرای قطعات موسیقی در وصف شهیدان از جمله اجرای قطعه ملی – میهنی ای سرزمین من/ شورآفرین میهن و همچنین خواندن شعری در رثای شهید ناصر کاظمی از دیگر بخشهای همایش بود.

کد خبر 2372546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha