۲۸ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۰۹

گزارش مهر/

مدل توسعه خوشه ای راهی برای برون رفت از مشکلات تولید/ بازاریابی در خوشه های لبنی استان گلستان ضعیف است

مدل توسعه خوشه ای راهی برای برون رفت از مشکلات تولید/ بازاریابی در خوشه های لبنی استان گلستان ضعیف است

گرگان - خبرگزاری مهر: مدل توسعه خوشه ای یا تکیه بر اقتصاد کوچک یکی از روش های برون رفت از مشکلات تولید است که در استان گلستان در بخش لبنیات فعال شده است، اما این بخش همچنان نقاط ضعفی دارد که نیاز است با حمایت مسئولان برطرف شود.

به گزارش خبرنگار مهر، خوشه صنعتي عبارت است از مجموعه اي از صنايع كوچك و متوسط تشكلها و بنگاههاي خدماتي كه در يك رشته صنعتي باتكيه بر مزيتهاي خاص و سرمايه هاي قوام يافته مناطق جغرافيايي با اهداف اقتصادي سازماندهي شده اند. از حدود سه دهه پيش اين الگوي منطقه اي سازماندهي صنايع كوچك و متوسط در نقاط مختلف جهان در رشته هاي متعدد صنعتي پياده شده است.

رویکردهای گذشته تمرکز بیشتر بر اقتصاد کلان بود اما اینک کسب و کار کوچک و خرد، احساس مسئولیت نسبت به افزایش قابلیت رقابت این واحد ها ، بهبود ارتباطات شبکه ای و  ارتقاء سطح همکاری واحدهای کوچک و بزرگ و تقویت مثلث همکاری خوشه ها ، دولت و دانشگاه مورد تاکید و توجه بیشتری است.

امروز توسعه خوشه های صنعتی نقش محوری و بارزی در سیاست های اقتصادی و صنعتی بسیاری از کشورهای توسعه یافته ودر حال توسعه ایفا می کنند. یکی از این خوشه ها که البته در استان گلستان به دلیل وجود بسترها و زمینه مناسب شکل گرفته است خوشه صنایع لبنی است .

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان گلستان در خصوص خوشه فرآورده های لبنی استان گفت: 32 واحد صنعتی تولید کننده فرآورده های لبنی در استان وجود دارد که از این تعداد 24 واحد فعال هستند، و این واحدها  ، سه درصد تولید کشور را در بخش لبنیات تشکیل می دهند.

رحمن محمد زاده در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: از میان فرآروده های لبنی، شیر استرلیزه، ماست پاستوریزه، دوغ بدون گاز و شیر خشک و پنیر سفید به عنوان دسته اصلی محصولات خوشه لبنی محسوب می شوند.

این مقام مسئول صنعتی استان تصریح کرد: با انجام مطالعات کارشناسی و راهبردی از سوی عامل توسعه خوشه لبنی ، صنایع لبنی استان از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند ولی به رغم این توانمندی ها این صنایع با مشکلات عدیده ای رو به رو هستند که فعالیت خوشه صنعتی فرآورده های لبنی یکی از دستاوردهای مهم برای شناسایی و رفع مشکلات و چالش های پیش رو و بهبود وضعیت تولید محصولات لبنی است .

وی با بیان این که اولین واحد صنعتی لبنی استان در سال 64 راه اندازی شد، افزود: البته بیشترین واحدها در اواخر دهه 70 راه اندازی شد و مردم از آن تاریخ از محصولات بسته بندی و استاندارد استان استفاده می کنند.

صنایع لبنی از صنایع با مزیت نسبی استان است

وی در ادامه با بیان این که از مجموع 32 واحد لبنی ، 28 واحد لبنی گلستان در داخل شهرک صنعتی مستقر هستند گفت: صنایع شیر و فرآورده های لبنی استان گلستان با توجه به مزیت های دامپروی این استان جزو صنایع با مزیت نسبی مورد توجه است.

محمد زاده با اشاره به آمار سازمان جهاد کشاورزی تصریح کرد: میزان تولید شیر در استان گلستان در سال 91 به میزان 482 هزار و 120 تن بوده است که با سهم 19/4 درصدی از تولید کشور در رتبه نهم بوده است همچنین تولید سرانه شیر دراستان گلستان 271 کیلو است .

مدل توسعه خوشه ای راهی برای برون رفت از مشکلات تولید است

معاون برنامه ریزی استانداری گلستان نیز در خصوص توسعه خوشه های صنعتی استان گفت: خوشه های صنعتی و به ویژه فرآورده های لبنی باید در استان نتیجه گرا و اثر بخش باشد.

علی مرگدری با اشاره به ضرورت اجرای پروژه توسعه خوشه با توجه به مشکلات موجود بخش لبنیات تصریح کرد: یکی از راه های موفقیت در کسب و کار رفاقت در عین

رقابت است و مدل توسعه خوشه ای راهی برای برون رفت از مشکلات صنعت استان است .

مدیر عامل توسعه خوشه فرآورده های لبنی استان هم گفت: خوشه فرآورده های لبنی فراتر از اتحادیه و انجمن است و این انجمن ها از زیر بخش های خوشه به شمار می رود. بر اساس آمار 32 واحد صنایع لبنی در استان وجود دارد که هسته اصلی خوشه فرآورده های لبنی به شمار می روند.

اجرای پروژه کاهش ضایعات لبنی در استان

منصور قلیچ لی با بیان این که تامین کنندگان مواد خام، بسته بندی ، ماشین آلات و سایر واحدهای مرتبط هم از اعضای خوشه محسوب می شوند، خاطر نشان کرد: ظرفیت اسمی فرآورده های لبنی استان 760 هزار تن و رتبه کشوری بین 12 و 14 است .

وی در ادامه از اجرای پروژه کاهش ضایعات لبنی در کارخانه های لبنی استان خبر داد و گفت: با توجه به وضعیت شرکت های مورد بررسی در مطالعات شناختی به ویژه در تحلیل زنجیره ارزش محصولات، این نتیجه حاصل شد که سهم مواد اولیه در قیمت تمام شده بین 50 تا 70 درصد است واز سوی دیگر واحد ها در تولید یا انبارداری بخش قابل توجهی از منابع خود را از دست می دهند.

قلیچ لی بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت شیر به عنوان ماده اصلی ، ضایعات از توان رقابتی آن ها در سطح ملی می کاهد و به همین دلیل طرح کاهش ضایعات در کارخانجات لبنی پیشنهاد شده است و دو شرکت پژوهان سبز و کیفیت سازان سبز اجرای این طرح را به عهده دارند.

این مقام مسئول همچنین تصریح کرد: با توجه به مطالعات انجام شده در روندهای سطح خوشه، مشخص شد که در حوزه بازاریابی و توزیع دچار ضعف هایی هستیم و اغلب شرکت های عضو خوشه تبلیغات مناسبی برای خود ندارند و به همین دلیل چاپ برشور خوشه صنایع لبنی در استان در 24 صفحه برای معرفی خوشه صنایع لبنی مورد توجه قرار گرفت.

کد خبر 2372959

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha