۱ مهر ۱۳۹۳، ۹:۴۶

طالب زاده در جشنواره مقاومت:

کارکرد «300» به قصد ایران هراسی از بین رفته است/ آمریکا در تله «داعش»

کارکرد «300» به قصد ایران هراسی از بین رفته است/  آمریکا در تله «داعش»

نادر طالب زاده دبیر دومین کنفرانس «افق نو» در نشست نقد و بررسی قسمت دوم فیلم «300» با اشاره به اینکه ساخت فیلم هایی از این دست کارکرد ایران هراسی خود را از دست داده اند، گروهک تروریستی «داعش» را پدیده ای دست پروده دولت آمریکا دانست و عنوان کرد امروزه آمریکا در تله دست پرورده خود گیر افتاده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست نقد و بررسی قسمت دوم از فیلم «300» ساخته نوام مارو در قالب سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت شامگاه دوشنبه 31 شهریور ماه در سالن شماره 3 سینما فلسطین پس از نمایش این فیلم برگزار شد.

در این نشست نادر طالب زاده فیلمساز و دبیر دومین کنفرانس «افق نو» درباره دلایل ساخته شدن فیلم «300» گفت: واقعیت این است که غرب ایران را نوعی تهدید البته نه به شکل نظامی بلکه به عنوان یک حقیقت زنده و ایدئولوژی صاحب اندیشه می داند.

وی افزود: حال اینکه هالیوود برای مقابله با این تهدید، فعالیت هایی را در جهت تخریب چهره ایران در قالب ایران هراسی ارائه داده است. اما واقعیت این است که فیلم «300» طرحی کهنه است که دلیل کهنه شدن آن نیز حضور گروهک تروریستی«داعش» در منطقه خاورمیانه به حساب می آید چون این حضور معادلات را بر هم ریخته و باعث شده دیگر دشمن سازی علیه ایران فایده ای نداشته باشد. در واقع ساخته شدن فیلم هایی مثل «300» کارکرد سابق خود را از دست داده است.

طالب زاده ادامه داد: گروهک تروریستی «داعش» پدیده ای دست پروده دولت آمریکا به منظور اسلام هراسی و ایران هراسی است و در حال حاضر دیگر ساخت فیلم هایی از جنس «300» کارکرد ایران هراسی خود را از دست داده اند. البته آمریکا نیز توان مهار کردن این گروهک تروریستی را ندارد و در حال حاضر در تله ای که خود فراهم کرده گیر افتاده است.

طراح و مجری کنفرانس «افق نو» در ادامه صحبت های خود با اشاره به ایدئولوژی ایران در دنیا گفت: ایدئولوژی و حقیقتی که ایران درباره آن سخن می گوید در دنیا حامیان زیادی دارد و عَلَم کردن گروهک «داعش» در ادامه سناریو 11 سپتامبر و دشمن سازی علیه ایران و آمادگی برای یک حمله بزرگ شکل گرفته است. همچنین ساخته شدن فیلم هایی مانند «300» از این جهت حائز اهمیت است که که آگاه باشیم ایدئولوژی به وجود آمده در ایران رو به رشد است.

وی تصریح کرد: در واقع کنفرانس «افق نو» به این منظور ترتیب داده شده که منتقدان دولت آمریکا در این کنفرانس حضور پیدا کنند و درباره این واقعیت آمریکا و چهره حقیقی آن سخن بگویند. شماری از سانسور شده های غرب به این کنفرانس می آیند تا حرف های خود را بیان کنند، در حقیقت این افراد وجود دارند تا از حقیقت ایرانی دفاع کنند.

این فیلمساز تکنیک به کار برده شده در ساخت فیلم «300» را مثبت ارزیابی کرد و گفت: فیلم هایی از این دست از تکنیک خوبی در پرداخت موضوع برخوردار هستند و در واقع تکنیک حرفه ای سینما را در اختیار جنگ گذاشته اند. به نوعی فیلم هایی مانند «300» فیلم ستاد جنگ هستند.

این فیلمساز تاکید کرد: همانطور که اشاره کردم کارکرد این فیلم ها از دست رفته اما آنچه مسلم است توجه به این مهم است که امروز دنیا فهمیده که شیعه، تروریست نیست و ایران هم محور این شرارت ها نیست. بلکه شرارت واقعی دست پرورده آمریکا در خاورمیانه است.

طالب زاده در ادامه به تلاش آمریکا برای از بین بردن گروهک تروریستی «داعش» اشاره کرد و گفت: تناقض گویی و اختلاف بر سر ادامه حیات «داعش» بین ژنرال های آمریکا و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا زیاد است. به این معنا که رئیس جمهور آمریکا می گوید قصد دارد «داعش» را از بین ببرد ولی ژنرال های آمریکایی این ادعا را باور ندارند و معتقدند با حملات هوایی نمی توان ارتش را از بین برد و باید نیروی نظامی در عراق پیاده کرد که البته ارتش آمریکا در حال حاضر چنین توانی را ندارد. در واقع آمریکا با «داعش» به تله افتاده است.

این منتقد سیاست های دولت آمریکا با اشاره به استفاده هالیوود از المان های مذهب شیعه در فیلم «300» متذکر شد: در فیلم «300» بارها از نام کربلا استفاده می کنند به این ترتیب که با 300 سرباز مقابل یک ارتش 3000 نفری می ایستند و پس از آن پیروزی خون بر شمشیر را به تصویر می کشند. در واقع در این فیلم از فرهنگ دینی شیعیان علیه خودشان استفاده کرده اند.

طالب زاده با اشاره به این مطلب که پیش از ساخته شدن فیلم سینمایی «300»، یک اثر سینمایی دیگر درباره چهره تاریخی ایران ساخته شده است، گفت: فیلم «300» تلاش دارد چهره نامناسبی از ایران در دنیا به واسطه شخصیت تاریخی خشایار شاه نشان دهد. این در حالی است که در گذشته فیلم دیگری درباره چهره تاریخی ایران ساخته شده بود که در آن چهره ایران به خوبی نشان داده شده بود اما جلوی پخش گسترده این فیلم به منظور دیده نشدن، گرفته شد.

وی در پایان یادآور شد: آنچه مسلم است ساخت فیلم هایی چون «300» در نقد ایران و نمایان کردن ایران هراسی و تاکید بر این مطلب که ایران مرکز شرارت است دیگر فایده ای ندارد و خوشبختانه ساخت فیلم هایی از این دست کارکرد خود را از دست داده اند.
 

کد خبر 2375608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha