۴ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۲۷

انتشار «دنیای شگفت‌انگیز بدن ما» با هدف انگیزش شگفتی و ستایش در کودکان

انتشار «دنیای شگفت‌انگیز بدن ما» با هدف انگیزش شگفتی و ستایش در کودکان

کتاب «دنیای شگفت‌انگیز بدن ما»، نوشته هارون یحیی با ترجمه علیرضا عیّاری که مجموعه داستان‌های خداشناسی برای کودکان را شامل می‌شود، دربردارنده مطالب و حقایق مهمی درباره بدن انسان است.

به گزارش خبرنگار مهر، هارون یحیی، نویسنده«دنیای شگفت‌انگیز بدن ما» در مقدمه این کتاب می‌نویسد: «بچه‌های عزیز! خودتان را آماده کنید تا قدم به دنیایی وسیع و شگفت‌انگیز بگذارید. بی‌تردید این جهان عجیب شما را حسابی سرگرم می‌کند. اگر چه ممکن است تا به حال به تریلیون‌ها کارگر این جهان که یک‌نفس برای شما کار می‌کنند توجهی نداشته‌اید. تعجب کردید، این‌طور نیست؟

این جهان شگفت‌انگیز بدن شماست و کارگرهایی که برایتان کار می‌کنند، سلول‌های بدنتان هستند. هر ذره از بدن شما از سلول‌هایی تشکیل شده است. در همین لحظه تعداد بسیار زیادی از سلول‌های بدنتان در حال خدمت کردن به شما هستند. آنها حتی همین حالا که این کتاب را می‌خوانید، مشغول کارکردن هستند. برای مثال، سلول‌های چشم دائما در حال انجام کارهایی هستند تا بتوانید مطالعه کنید. وقتی نفس می‌کشید، نای و سپس سلول‌هایی در قسمت شُش فعال می‌شوند. در همان حال و به طور همزمان، سلول‌هایی در معده شما در حال هضم کردن غذایی هستند که چند ساعت پیش خورده‌اید. اینها، تنها چند نمونه از فرآیندهایی است که به طور مستمر در بدن شما انجام می‌شود. تمام این مراحل بدون این که کوچک‌ترین آگاهی از آنها داشته باشید، انجام می‌شوند.»


نویسنده در بخش دیگر این کتاب با اشاره به فعالیت هایی در بدن چون هضم غذا، دم و بازدم، دیدن و شنیدن می نویسد: «سلول‌های بدن ما برای ساختن ذرات شیمیایی، مانند یک شیمی‌دان و گاهی برای برخی محاسبات، مانند یک مهندس عمل می‌کنند. گاهی نیز فعالیت‌هایشان برای رفع نیاز سلول‌های دیگر است. جالب این که تمام این فعالیت‌ها توسط سلول‌هایی انجام می‌شوند که آن قدر کوچکند که با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیستند. علاوه بر این، سلول‌ها تمام این عملیات فعال را بدون کوچک‌ترین کمکی انجام می‌دهند. به خاطر داشته باشید که سلول‌ها مانند ما انسان‌ها نیستند؛ آنها نه می‌توانند ببینند، نه بشنوند و نه توانایی دارند که کار خردمندانه‌ای انجام دهند. آنها نه گوش دارند و نه مغز و در ضمن علم شیمی هم نمی‌دانند؛ اما همان‌طور که در بخش‌های آینده خواهیم دید، آنها فرمول‌های شیمیایی را به کار می‌گیرند و بر همین اساس می‌توانند موادی را تولید کنند. آنها چطور می‌توانند تمام این کارها را انجام دهند؟


وقتی که بیشتر مطالعه کنید و متوجه شوید که سلول‌ها تمام این کارها را با عقل و خرد خودشان انجام نمی‌دهند، سرشار از شگفتی و ستایش می‌شوید. تا همین جا هم باید متوجه شده باشید که آنها نمی‌توانند این کارها را به صورت اتفاقی و تصادفی انجام دهند. با همه اینها، ما زندگی خودمان را مدیون این موجودات کوچکیم؛ موجوداتی که حتی نمی‌توانیم آنها را با چشم غیر مسلح ببینیم.»

هارون یحیی می گوید هدفش از نگارش کتاب«دنیای شگفت‌انگیزبدن ما» این است که بچه‌ها را با بزرگی خداوند و مهربانی او آشنا کند. خدایی که ما را آفریده و هرچه لازم داشتیم را در اختیارمان گذاشته است. بدن ما یکی ازنشانه‌های قدرت خداوند است و ما نباید این مساله مهم را فراموش کنیم.

پ
مطالب این کتاب در 30 فصل درباره اندام مختلف بدن انسان و کارآیی آنها گردآوری شده‌اند؛ چاپ سوم كتاب «دنیای شگفت‌انگیز بدن ما» نوشته هارون یحیی با ترجمه علیرضا عیّاری در 5000 نسخه و به قیمت 4800 تومان از سوی انتشارات کانون پرورشفکریکودکان و نوجوانان منتشر شده است.

کد خبر 2376739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha