گزارشی از نمایشگاه کتاب دفاع مقدس؛

بزرگترین نمایشگاه گنجینه مکتوب و تصویری دفاع مقدس/ از دستخط فرماندهان تا ماکت‌های بزرگ ادوات نظامی

بزرگترین نمایشگاه گنجینه مکتوب و تصویری دفاع مقدس/ از دستخط فرماندهان تا ماکت‌های بزرگ ادوات نظامی

نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در حالی سومین روز برگزاری خود را پشت سر می‌گذارد که می‌توان از این نمایشگاه به عنوان بزرگترین گنجینه فرهنگی مکتوب و تصویری در حوزه دفاع مقدس یاد کرد؛ گنجینه‌ای که در آن از آثار ادبی مکتوب در حوزه دفاع مقدس تا دستخط فرماندهان عالی رتبه جنگ به چشم می‌خورد.

پنجمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در حالی سومین روز کاری خود را پشت سر می‌گذارد که برگزاری این نمایشگاه در باغ موزه دفاع مقدس به عنوان تازه‌ترین میزبان آن امسال نیز نتوانسته به برخی از نقاط ضعف از برگزاری این نمایشگاه سرپوش بگذارد و در عین حال ظرفیت‌های تازه‌ای را نیز به این نمایشگاه افزوده است.

نمایشگاه امسال در ضلع شرقی باغ موزه دفاع مقدس و در جواز فضای محیطی ادوات جنگی این باغ موزه و در فضای مسقف شده توسط سه چادر برپا شده است. چادرهایی که بیش از هر چیز مخاطبانش را به یاد سازه‌های دو سه سال اخیر نمایشگاه کتاب می‌اندازد.

این دو چادر بزرگ دو طرف تمامی پیاده‌راه فضای محیطی ضلع شرقی باع موزه را در اختیار خود گرفته و در زیر آن نیز ناشران به بضاعت خود غرفه‌هایی را برای ارائه محصولات خود تدارک دیده‌اند اما در این میان به طور مشخص معلوم نیست که چرا کماکان در این نمایشگاه باید شاهد حضور ناشران و آثاری غیر تخصصی و غیر مرتبط با دفاع مقدس در این نمایشگاه بود.

مشاهدات خبرنگار مهر از این نمایشگاه حاکی از این است که برخی از ناشران حاضر در این نمایشگاه به صورت عمده و مشخص اقدام به ارائه و توزیع آثاری در زمینه‌های غیر مرتبط با دفاع مقدس کرده‌اند که از میان آنها می‌توان از کتاب‌های خاطرات چهره‌های سیاسی قبل از انقلاب تا دیوان اشعار برخی چهره‌های سیاسی و ادبی را نام برد.

در عین حال نظم ستودنی حضور ناشران در این دوره از نمایشگاه نیز در سراسر این نمایشگاه به وضوح به چشم می‌خورد. غرفه‌های آراسته و سامان‌یافته به شکلی دقیق و بدون حواشی و زوائد غیر ضروری برای نمایشگاهی از این دست نکته‌ای است که بازدید از این نمایشگاه را برای مخاطبان دلچسب تر می‌کند. در کنار این موضوع آراستگی این فضا با جلوه‌های بصری باغ موزه دفاع مقدس از جمله ادوات جنگی نصب شده در این محیط به این نمایشگاه جلوه بیشتری داده است و بازدید از آن را دلچسب‌تر می‌کند.

پنجمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس از سویی دیگر از منظر حضور ناشران نیز نمایشگاهی موفق به شمار می‌رود. حضور قابل توجه ناشران فعال در حوزه نشر دفاع مقدس حتی ناشران عمومی که در کارنامه کاریشان تعدادی اثر در این حوزه نیز هست از ویژگی‌های بارز این نمایشگاه است و در کنار آن حضور قابل توجه استان‌های کشور و ناشران فعال در استان‌ها را نیز می‌توان به وضوح در نمایشگاه مشاهده کرد که امکان خوبی برای تجهیز و غنی‌سازی کتاب‌خانه‌های تخصصی از آثار آنها فراهم می‌سازد.

از جلوه‌های بارز دیگر این نمایشگاه در این دوره اختصاص بخش ویژه‌ای برای ارائه محصولات فرهنگی ایرانی اسلامی به ویژه در بخش نوشت افزار است. این نمایشگاه در بخش‌های مجزایی از خود با ارائه این محصولات ضمن تشویق مخاطبان به خرید آنها به نوعی با ارائه نوشت‌افزار‌هایی که تصاویری از رزمندگان را نیز بر خود دارند سعی در ترویج فرهنگ دفاع مقدس کرده است که در نوع خود ستودنی است.

در همین زمینه تولید و توزیع نرم‌افزارهای مرتبط با کودکان و نوجوانان و نیز ایجاد مکانی ویژه برای آنها به منظور داشتن زمانی شاد و مفرح در کنار آشنایی با تولیدات فرهنگی متناسب به سن خود در این نمایشگاه اقدامی قابل توجه است که در این نمایشگاه می‌توان مشاهده کرد.

پنجمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس اما در سال جاری از یک سالن ویژه با عنوان سالن تقریظات نیز بهره می‌برد. در این سالن دست خط فرماندهان دفاع مقدس در موضوعات مختلف و نامه‌نگاری‌آنها خطاب به مسئولان کشور از جمله حضرت امام خمینی(ره) به نمایش گذاشته شده است و در مقابل توشیح مقامات و امام راحل بر آنها به انضمام تصاویری که موقعیت نگارش نامه را نشان می‌دهد، به چشم می‌خورد. افزون بر این تقریظات رهبر معظم انقلاب اسلامی بر آثار مکتوب دفاع مقدس به همراه نمایشی از ماکت‌های این آثار نیز در این سالن دیده می‌شود.

نمایشگاهی از کتاب‌های منتشر شده با موضوع مقاومت اسلامی به زبان‌های عربی و انگلیسی در کنار نمایشگاهی از سیر شکل‌گیری و رشد نظام رژیم صهیونیستی و در کنار آنها نقشه اجرای مهمترین عملیات‌های دفاع مقدس نیز در این بخش از نمایشگاه در معرض دید قرار گرفته است.

ارائه نمایه‌ای از تمامی محصولات دفاع مقدسی ارائه شده در نمایشگاه در سالن بین‌المللی که کارکردش همانند کارکرد سالن یاس نمایشگاه بین‌المللی کتاب بوده در کنار اختصاص غرفه‌ای به برخی از ناشران غیر ایرانی از افغانستان و برخی کشورهای عربی و نیز ایجاد مکانی برای برگزاری روزانه سه نشست تخصصی در زمینه ادبیات دفاع مقدس نیز از دیگر امکانات جانبی است که در سالن بین‌الملل نمایشگاه می‌توان مشاهده کرد.

با این همه نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در سومین روز از برگزاری خود کماکان از نبود مخاطبان قابل توجه و در شان خود رنج می‌برد. مخاطبانی که در صورت مطلع بودن از جمع شدن چنین مجموعه‌ای در این نمایشگاه بدون شک از آن استقبال قابل توجهی به عمل می‌آوردند و شاید تا به حال مطلع نبودن از امکانات نمایشگاه است که نتوانسته آنها را به این رویداد بزرگ فرهنگی هدایت کند. این مساله در گزارش‌های آتی مهر و در قالب گفتگو با ناشران و مدیران نمایشگاه مورد پیگیری و قرار خواهد گرفت.

کد خبر 2378208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha