۵ مهر ۱۳۹۳، ۱۳:۲۶

بازدید هنرمندان صلح و مقاومت از نمایشگاه «رهایی»/ کلنا غزه در ایران معنا می‌یابد

بازدید هنرمندان صلح و مقاومت از نمایشگاه «رهایی»/ کلنا غزه در ایران معنا می‌یابد

گروه بین المللی هنرمندان صلح و مقاومت متشکل از هنرمندان، شاعران و استادان فرهنگ و هنر از 16 کشور جهان، روز جمعه 4 مهرماه به دعوت بنیاد آفرینش های هنری نیاوران از نمایشگاه «رهایی» با موضوع غزه دیدن کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نمایشگاه «رهایی» که این روزها در گالری شماره 1و2 فرهنگسرای نیاوران در حال برگزاری است، روز جمعه 4 مهرماه میزبان گروه بین‌المللی هنرمندان صلح و مقاومت بود و این بار هنرمندانی از کشورهای ژاپن، آلمان، ترکیه، عراق، فلسطین، آرژانتین، تاجیکستان ، افغانستان ، آذربایجان و ... به دیدن این نمایشگاه آمدند.

در این مراسم ابتدا گروه هنرمندان صلح و مقاومت که از سوی علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد و سید عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران مورد استقبال قرار گرفتند به تماشای آثار هنرمندان ایرانی در نمایشگاه رهایی با موضوع غزه پرداختند.

گروه بین‌المللی هنرمندان صلح و مقاومت که به همت مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری به ایران آمده‌اند، در پایان بازدید از نمایشگاه «رهایی»، در سالن «گوشه» گرد هم آمدند تا به شعرخوانی و اجرای موسیقی با موضوع صلح و مقاومت بپردازند.

علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در مراسم شعرخوانی ابتدا روی صحنه آمد و در سخنانی گفت:ما به مدت یک هفته برنامه‌هایی ادبی برای گروه بین‌المللی هنرمندان صلح و مقاومت طراحی کرده‌ایم. برنامه امروز ما نیز بازدید از فرهنگسرای نیاوران و نمایشگاه آثار تجسمی «رهایی» است.

در ادامه این مراسم عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران ضمن خوش آمدگویی به هنرمندان گفت: حضور این هنرمندان در ایران بهانه‌ای بود تا از نمایشگاه رهایی با موضوع غزه دیدن کنند و با آثار هنرمندان ایرانی آشنا شوند.

پس از صحبت‌های مسئولان نوبت به شعرخوانی و اجرای برنامه از سوی هنرمندان رسید.

نخستین هنرمندی که برای شعرخوانی به روی صحنه رفت لطیف هلمت از کردستان عراق بود. وی شعری در خصوص جنگ و جنایات خونین تاریخ بشریت خواند و پس از او تندو از ژاپن به اجرای برنامه پرداخت.

این هنرمند ژاپنی بدون استفاده از میکروفن در وسط صحنه به اجرای برنامه آیینی ژاپنی با موضوع جنگ پرداخت و پس از آن در جملاتی آرزو کرد که روزی شاهد جهانی بدون جنگ و همراه با صلح برای همه بشریت باشیم. تندو در ابتدای صحبت‌هایش گفت: آنچه من اجرا می‌کنم نیازی به میکروفن و ترجمه ندارد زیرا زبان هنر و صلح برای همه مردم جهان شناخته شده است.

حسین آیتین شاعر و روزنامه‌نگار ترکیه‌ای هنرمند دیگری بود که در این نشست به اجرای برنامه پرداخت و چند شعر به زبان ترکی با موضوع جنگ خواند.

بخش دیگری از این برنامه اجرای موسیقی بود. مَعنا جهاد هنرمند عراقی با ساز عود nو قطعه را تک نوازی کرد. جهاد پیش از اجرای این قطعات گفت: این دو قطعه را به مردم مظلوم غزه تقدیم می کنم ، آهنگ هایی که می شنوید مرتبط با فضای جنگ و اتفاقات اخیر است که در فلسطین روی داد و موسیقی من حکایت مظلومیت مردم فلسطین است.

سخنران دیگر این مراسم موسی بیدج بود که در سخنانی گفت: این شاعران که امروز به ایران آمدند می‌توانند سفیران فرهنگ و هنر ایران در جهان باشند. ما نیاز داریم که صدای‌مان به خارج از مرزهای ایران برسد. انقلاب ما فرهنگی است اما متاسفانه نتوانسته‌ایم فرهنگ انقلاب‌مان را به دنیا معرفی کنیم.

وی در پایان صحبت‌هایش از بشرا ابوشرار نویسنده فلسطینی دعوت کرد تا برای سخنرانی روی صحنه بیاید.

بشرا ابوشرار نویسنده فلسطینی و خواهر شهید ماجد ابوشرار مبارز شجاع فلسطینی است که صهیونیست ها او را در شهر رم به شهادت رساندند.

ابوشرار در نشست اعضای گروه هنرمندان صلح و مقاومت که میهمان بنیاد آفرینش های هنری نیاوران بودند، پس از تماشای آثار هنرمندان ایرانی در نمایشگاه «رهایی» بیان کرد: خوشحالم که خودم را در اینجا و در این جمع می‌بینم. از دیدن آثار این نمایشگاه لذت بردم و احساس می کنم هنرمندان ایرانی نگاه زیبا و عمیقی به وقایع فلسطین داشته اند. دیدن این آثار برای من بسیار تاثیرگذار و جالب توجه بود.

وی ادامه داد: من از غزه هستم. غزه کودکی است که بر بال آرزوهایش زندگی می‌کند. سرزمین من سرزمین کوچکی در ساحل دریا است اما امروز می بینم که مرزهای سرزمین غزه گسترش یافته  و تا به اینجا رسیده است. زادگاه من غزه است ولی همیشه در دوردست‌هایش زندگی کرده‌ام و از سرزمین مادری دور بودم.  از نظر جغرافیایی تنم از غزه دور است اما غزه همیشه در دل و جانم هست. انگیزه‌ای برایم بوده تا برای همیشه از غزه بنویسم.

ابوشرار با اشاره به احساس خوبی که از بودن در ایران دارد، گفت: من به مناطق زیادی در دنیا رفتم که شعار «کلنا غزه» را دیده‌ام ولی همواره از دیدن این عبارت احساس غریبی داشته‌ام، اما اینجا و در این نمایشگاه و در ایران دیدن این عبارت برایم آشنا و صمیمی بود. انگار این همان عبارت واقعی است که باید می‌دیدم و من حقیقت این شعار را در سرزمین شما، در ایران باور کردم.

این نویسنده فلسطینی در پایان گفت: هویتم فلسطینی است، اما متاسفانه همیشه از فلسطین دور بوده‌ام. عهدی بر من است که تا جان در بدن دارم برای فلسطین بنویسم. تشکر می‌کنم که ما را پذیرفتید. همین‌جا وعده می‌کنم که این آغاز سفرم به ایران باشد اما آخرش نباشد.

 عباد حسن حمید از کردستان عراق، زامیق محموداف از باکوی آذربایجان و عبدالمالک عطش از افغانستان شاعران دیگری بودند که در ادامه این برنامه به شعرخوانی پرداختند.

محمد سلمانی شاعر معاصر کشورمان و مسئول کانون ادبی فرهنگسرای نیاوران یکی دیگر از شاعرانی بود که به دعوت مجری برنامه به روی صحنه آمد و در انتخابی مناسب شعری با موضوع دفاع مقدس خواند.

علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از پایان شعرخوانی هنرمندان در سخنانی کوتاه گفت: انسان دوست دارد لحظاتی با هنرمندان باشد تا از آنچه که آنها در طی سال‌ها اندوخته‌اند برای دقایقی لذت ببرند. خوشحالم که در چنین جمعی هستم و امیدوارم که این گردهمایی‌ها همواره متداوم باشد.

وی ادامه داد: تک‌ تک دوستان و هنرمندانی که اینجا روی صحنه آمدند برای ما خاطرات بسیاری را زنده کرده‌اند. امیدوارم این آغازی برای یک فعالیت مستمر باشد و باز هم شما را در ایران ببینیم.

مرادخانی با اشاره به تاثیر شعر در فضای امروز دنیا گفت: در دنیایی هستیم که برخی از مسائل و سیاست‌گذاری‌ها آدم‌ها را با خط‌کشی از هم جدا می‌کند و میان آنها جدایی ایجاد می‌کند اما در فضاهای شاعرانه هیچ جدایی و مرزبندی وجود ندارد. من از این فضاها لذت می‌برم.

بخش پایانی این مراسم اجرای موسیقی تاجیکستانی بود.. دولت نذری و عمر تیمور از برجستگان موسیقی تاجیکستان با گروه‌شان به روی صحنه آمدند تا چند قطعه از موسیقی تاجیک را برای حاضران اجرا کنند.

در پایان این مراسم هنرمندان گروه بین المللی صلح و مقاومت با مسئولان حاضر در این مراسم عکس یادگاری گرفتند.

کد خبر 2378410

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha