۷ مهر ۱۳۹۳، ۱۳:۲۸

عضو هیات انتخاب جشنواره پروین اعتصامی:

فیلمسازان مرد بیشتر درباره زنان فیلم‌های شعارزده ساخته‌اند

فیلمسازان مرد بیشتر درباره زنان فیلم‌های شعارزده ساخته‌اند

عضو هیات انتخاب جشنواره پروین اعتصامی اعلام کرد در این جشنواره تمرکز روی موضوع زن است و همین تمرکز شعارزدگی را دو چندان می‌کند، به ویژه برای فیلمسازان مرد که درباره زنان فیلم می سازند.

مهرزاد دانش منتقد و عضو هیات انتخاب هشتمین جشنواره فیلم کوتاه و مستند پروین اعتصامی درباره سوژه‌یابی فیلمسازان فیلم‌های کوتاه در این دوره از جشنواره به خبرنگار مهر گفت: شعارزدگی در فیلم های ارسالی و نگاه آماتوری به مسائل از جمله ضعف آثار بود تا جاییکه برخی فیلم‌ها از کف استاندارد هم پایین تر بود. البته این موضوع بیشتر در آثار فیلمسازانی که تجربه اول یا دوم آنها بود صدق می کرد.

وی همچنین متذکر شد: البته در بین آثار ، فیلم های خیلی خوب هم به چشم می خورد ولی چون جشنواره اعتصامی یک جشنواره موضوعی و مضمونی است بیشتر فیلم ها روی موضوع و مضمون متمرکز شده بودند و برخی فیلمسازان قالب‌ها، فرم ها و ساختارها را تحت شعاع بخش مضمون قرار داده بودند و همین امر منجر شده بود ارزش نسبی آثار به لحاظ سینمایی پایین تر از حد انتظار باشد ولی فیلم هایی هم وجود داشت که نه تنها حداقل پتانسیل ها را داشتند بلکه خلاقیت های ویژه ای هم در آنها دیده می شد که تحسین هیات انتخاب را بر انگیخته بود. نکته دیگر اینکه حجم بالای فیلم های ارسال شده نشان‌دهنده فعالیت بالای جوانان مشتاق و فیلمسازان علاقمند است که در حوزه بانوان دل مشغولی هایی دارند.

دانش افزود: در جشنواره پروین تمرکز روی موضوع زن است و همین تمرکز شعارزدگی را دو چندان می کند. به ویژه برای فیلمسازان مرد که درباره زنان فیلم می سازند و این گونه به نظر می آید که فیلمسازی که برای این جشنواره فیلم می سازد تمام تلاش خود را می کند که جلوه زنانگی فیلم بیشتر شود تا جلوه ساختاری آن. البته این مشکل، مشکل جشنواره نیست بلکه ایراد تلقی این فیلمسازان از فضای جشنواره است یعنی فکر می کنند صرفا موضوع و مضمون برای جشنواره اهمیت دارد. در صورتی که اینطور نیست و این جشنواره علاوه بر اینکه محور اولش مضمون است، مسلما محور دومش ساختار است. یعنی فضای مضمونی و موضوعی باید در یک بستر ساختاری مناسب به وجود بیاید و اکثر فیلمسازانی که در این جشنواره فیلم ساختند به محور دوم کمتر توجه کرده بودند.

عضو هیات انتخاب هشتمین جشنواره فیلم کوتاه و مستند پروین اعتصامی تاکید کرد: مهمترین شاخصه انتخاب فیلم به نظر من مولفه انسجام هم در انتخاب فیلم کوتاه، هم فیلم مستند و هم فیلم بلند است. انسجام بین موضوع و ساختار، بین شخصیت‌پردازی و روایت پردازی، بین مولفه های مختلف مضمونی و محتوایی و همچنین انسجام و تعادل در کیفیت و کمیت یک فیلم از نظر من مهمترین شاخصه است.

دانش درباره ضرورت برگزاری جشنواره پروین تشریح کرد: من تصورم این است هر جشنواره ای که بتواند به غنای سینمای کشور و آینده این سینما کمک کند ضرورت خود را در فضایی که ایجاد کرده مشخص می کند. اما بحث زنان که در این جشنواره بیان می شود به فضای کلی تری که در جامعه نسبت به این قشر جنسیتی وجود دارد برمی‌گردد چون در طول دهه‌های گذشته حضور زنان نسبت به مردان در سطح باز اجتماعی پنهان تر بوده و کمتر توانسته‌اند قابلیت های خود را بروز دهند و جشنواره پروین جزو آن برنامه هایی است که بسترسازی کرده و این خلایی را که در طول سالها وجود داشته تا حدودی جبران می‌کند.

عضو هیات انتخاب هشتمین جشنواره پروین اعتصامی درپایان درباره تاثیرات جشنواره بر فیلمسازان تصریح کرد: برخی از فیلم هایی که ارسال شده بود مناسبات حرفه ای چشمگیری داشتند و نشان دهنده جدیتی است که فیلمسازان نسبت به این جشنواره از خودشان نشان می دهند و این جدیت نشان دهنده جایگاه و تاثیر جشنواره است. در حال حاضر جشنواره پروین اعتصامی تنها محفل سینمایی است که راجع به موضوع زنان یک فضای رقابتی برای فیلمسازان نسل جوان تر ایجاد می کند که البته باید تاثیرات و کم و کیف جشنواره را با کمک یک تیم کارشناسی مجرب مورد بررسی قرار داد.

هشتمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی 28 مهر تا 2 آبان در تهران برگزار می‌شود.


 

کد خبر 2378432

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha