زائری:

توسعه ارتباطات میان دینی از طریق ادبیات هدف اصلی همایش باران غدیر است

توسعه ارتباطات میان دینی از طریق ادبیات هدف اصلی همایش باران غدیر است

دبیر علمی پنجمین همایش باران غدیر می‌گوید: این همایش در چهار دوره برگزاری خود توانسته فرصتی برای بروز و ظهور ارتباطات میان دینی از طریق ادبیات ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار مهر نشست خبری پنجمین همایش بین‌المللی باران غدیر صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام محمد رضا زائری دبیر علمی این همایش و هادی مولوی دوست دبیر اجرایی آن در تالار اوستای حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این همایش حجت‌الاسلام زائری در سخنانی اظهار داشت: این همایش از پنج سال پیش با این هدف آغاز به کار کرد تا بتواند فرصتی برای بروز و ظهور ارتباطات میان دینی در ادبیات ایجاد کند و به همین خاطر بود که از میان شعرا و نویسندگان مختلف از کشورهای گوناگونی که در ارتباط با ارزش‌های دینی و شخصیت‌های خاندان پیامبر اکرم(ص) به تولید آثار برجسته پرداخته‌اند را در فرصتی مناسب با تعامل با سایر ادبیان و هنرمندان بکشانیم و برای تعامل  و نزدیکی و رفع سوء تفاهم‌ها میان این افراد  و ایجاد زمنیه برای تولیدات تازه اقدام کنیم.

وی در ادامه افزود: این روزها هر چه که ایام بیشتر می‌گذرد جریان تکفیری سعی می‌کند تصویری منفی‌تر از مسلمانان به دنیا عرضه کند به ویژه در کشورهایی مانند لبنان و مصر که معتقدان به مذاهب مختلف در حال زندگی با یکدیگر هستند. همایش باران غدیر در این یمان سعی دارد تا با استفاده از ادبیات میان دینی و معرفی نویسندگان و آثار شاخص برای حل تنش‌های موجود در این حوزه تلاش کند و زمینه تعامل بیشتری را میان آنها ایجاد کند و در کنار آن زمنیه‌ای برای تولید ادبی متناسب در میان آنها ایجاد کند.

زائری ادامه داد: در همایش امسال  3 کتاب به فارسی منتشر خواهد شد که یکی به معرفی جرج جرداق نویسنده لبنانی می‌پردازد و سعی داریم این کتاب را با مقدمه‌ای از خود وی منتشر کنیم. همچنین کتاب حماسه حسین اثر جرج شکور  از شعرای مهم لبنان نیز در حاشیه این همایش منتشر خواهد شد و در کتاب سوم نیز با عنوان عصر جدید و با موضوع ادبیات میان دینی در این همایش منتشر و رونمایی خواهد شد.

وی همچنین به حضور گروه موسیقی  دکتر ندا ابومراد از لبنان در این همایش اشاره کرد که به گفته وی در آن قطعاتی ساخته شده بر مبنای مناجات‌های حضرت علی(ع) اجرا خواهد شد.

و.ی تاکید کرد: حجم نیاز و تقاضا در حوزه فعالیت همایش بسیار زیاد است و تلاش متواضعانه حوزه هنری در این راه چیزی به شمار نمی‌آید. با این حال من ادعا می‌کنم که همایش، دستاوردهای بسیار ارزشمندی داشته  است و توانسته رضایت نخبگان را به خود جلب کند و به داشتن آینده‌ای درخشان‌تر در آن نیز امیدوارم. به باور من گفتمان میان ادیان زمانی ایجاد می‌شود که ما بابا ایجاد دیالوگ میان آنها را باز کنیم و در این میان ما به دنبال گفتمانی هستیم که تعامل و آشنایی و ارتابط متقابل را توامان با هم میان ادیان ایجاد می‌کند.

کد خبر 2380082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha