۷ مهر ۱۳۹۳، ۱۹:۵۲

عطار باشی:

خطر انتقال بیماری های مشترک انسان و دام با ذبح دام آلوده/ ذبح دام در منازل و معابر خراسان رضوی ممنوع است

خطر انتقال بیماری های مشترک انسان و دام با ذبح دام آلوده/ ذبح دام در منازل و معابر خراسان رضوی ممنوع است

مشهد – خبرگزاری مهر: رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان رضوی گفت: خطر انتقال بیماری های مشترک انسان و دام از جمله بیماری مهلک تب کریمه کنگو، با ذبح دام آلوده در منازل و معابر همشهریان را تهدید می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر عطار باشی بعدازظهر دوشنبه در نشست مسئولان ذبح دام عید قربان با خیریه های مشهد ابراز کرد: یکی از دلایل ممنوعیت ذبح دام در منازل و معابر وجود بسیاری از بیماری های کشنده مشترک بین انسان و دام است.

وی عنوان کرد: این بیماری های مشترک علایم آشکاری در دام زنده ندارد یا ممکن است دام آلوده ظاهری کاملا سالم داشته باشد.

ذبح دام آلوده و انتشار سیاه زخم

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: دام آلوده در مرحله نهفتگی بیماری بسیار خطرناک بوده و ذبح آن سبب آلودگی محیط زندگی و در نهایت جامعه انسانی می شود.

عطارباشی اظهار کرد: خطر بیماری مهلک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، تمام همشهریان را تهدید می کند و علاوه بر آن عوامل بیماری زا و خطرناکی چون عامل سیاه زخم که بیماری ای کشنده است، در دام ها وجود دارد.

خطر انگل های خارجی در دام آلوده

 وی با اشاره به وجود انگل های خارجی همچون کنه های خونخوار، جرب،کک...در پشم دام زنده ابراز کرد: این انگل های آلوده با ذبح در معابر شهروندان را  مورد تهاجم و سلامت انسان را به خطر می اندازند.

عطار باشی تصریح کرد: گوشت و آلایش حاصل از ذبح دام باید توسط کارشناس دامپزشکی بازرسی شود تا آری از هر گونه بیماری باشد.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی استان در پایان با تاکید به خیریه ها در خصوص تحویل دام به کشتارگاه صنعتی گوشت مشهد برای ذبح اظهار کرد: کشتارگاه صنعتی گوشت مشهد در روز عید قربان علاوه بر ایجاد بازار دام مطمئن و زیر نظر دامپزشکان، به صورت رایگان ذبح و قطعه بندی نذورات شهروندان و را بر عهده گرفته است.

مجید موسوی رئیس کشتارگاه صنعتی گوشت مشهد نیز در ادامه این نشست ابراز کرد: علاوه بر ذبح و قطعه بندی دام نذری در روز عید قربان، شهروندانی که تمایلی به دریافت آلایش دام خود را نداشته باشند می توانند با در یافت مبلغ 55 هزار تومان از آن انصراف دهند.

ذبح و قطعه بندی رایگان دام در روز عید قربان

وی همچنین با اشاره به ذبح و قطعه بندی رایگان دام در روز عید قربان از پذیرش بالغ بر صد نیروی کمکی سلاخ در آن روز خبر داد و اظهار کرد: برای تصریح در وقت شهروندان و عدم ترافیک ارباب رجوع در محل کشتارگاه این اقدام انجام شده است.

موسوی ادامه داد: واحد فروش تلفنی کشتارگاه صنعتی گوشت مشهد نیز با دریافت سفارشات و تحویل آن در محل مورد نظرهم گام دیگری در جهت صرفه جویی در وقت وهزینه شهروندان برداشته است.

گفتنی است ذبح دام در منازل و معابر سطح شهر ممنوع و جرم محسوب می شود از این رو کشتارگاه صنعتی گوشت مشهد در روز عید قربان از ساعت 6 صبح الی 14 عصر در حال خدمت رسانی و ذبح نذورات همشهریان به صورت رایگان خواهد بود.

 

کد خبر 2380498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha