۹ مهر ۱۳۹۳، ۹:۲۲

همزمان با روز نیایش/

دعای عرفه در 100 مسجد خراسان شمالی قرائت می شود

دعای عرفه در 100 مسجد خراسان شمالی قرائت می شود

بجنورد - خبرگزاری مهر: معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: همزمان با نهم ذی الحجه و روز عرفه مراسم قرائت دعای عرفه در 100 مسجد محوری این استان برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام بابامحمد ایزانلو صبح چهارشنبه در جلسه هماهنگی برگزاری برنامه های دهه امامت و ولایت، اظهار کرد: شنبه دوازدهم مهر ماه مصادف با نهم ذی الحجه و روز عرفه، دعای عرفه در بیش از  100 مسجد شهرستان های مختلف خراسان شمالی برپا خواهد شد.

وی با یادآوری این که نهم ذی الحجه به عنوان روز نیایش نیز نامگذاری شده است، اضافه کرد: در این روز مراسم قرائت دعای عرفه از ساعت با حضور و سخنرانی روحانیان استانی و مدعو و نیز مداحی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) برگزار می شود.

حجت الاسلام ایزانلو افزود: در این روز مراسم ویژه دعای عرفه در بجنورد در محل مصلای امام خمینی(ره) این شهر با سخنرانی حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی، قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد و مداحی یکی از مداحان برجسته کشوری برگزار خواهد شد.

وی اظهار داشت: همچنین مراسم روز عرفه در شهرستان شیروان در محل مصلای نماز جمعه، در اسفراین در حرم مطهر امامزاده جعفر(ع)، جاجرم در مسجد صاحب الزمان(عج)، مانه و سملقان در محل گلزار شهدای گمنام و در شهرستان فاروج نیز در محل مسجد جامع مرکز این شهرستان برگزار می شود.

حجت الاسلام ایزانلو گفت: روز بعد از عرفه عید قربان خواهد بود که در این راستا نیز نماز عید قربان با امامت ائمه جمعه و جماعات در شهرها و مناطق مختلف استان برپا می شود.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی برگزاری نماز عید سعید قربان در مصلا مراکز شهرستان ها، اعزام روحانیون به نقاط محروم استان به منظور تبین مسئله ولایت، برپایی جشن های مردمی و ... را از جمله برنامه های پیش بینی شده برای این ایام ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نهم ذی الحجة؛ روز عرفه و از ایام مهم برای مسلمانان و از جمله شیعیان محسوب می شود؛ در چنین روزی امام حسین(ع) حرکت خود را به سوی کربلا پس از مراسم حج آغاز کرد و به همین دلیل نیز قرائت دعای امام حسین(ع) در روز عرفه از مهم ترین اعمال این روز است که پس از نماز ظهر و عصر خوانده می شود.

در این روز حجاج از شهر مکه به صحرای عرفات آمده و در آنجا به راز و نیاز و دعا پرداخته و پس از نماز ظهر و عصر این دعا را در کنار کوه جبل الرحمة می‌خوانند، سپس حجاج به‌ سمت سرزمین مشعرالحرام حرکت می‌کنند تا در روز عید قربان در سرزمین منا باشند.

افزون بر دعای امام حسین(ع)؛ در این روز برای غیرحجاج نیز دعاها، نمازها و اعمال مختلفی از جمله غسل ذکر شده است، با پایان روز عرفه؛ عید قربان و دهه امامت و ولایت آغاز می شود.

دهه امامت و ولایت هر سال از دهم ذی الحجه و روز عید قربان آغاز شده و تا یک روز پس از هجدهم ذی الحجه، عید سعید غدیر خم ادامه دارد.

این دهه امسال از یکشنبه سیزدهم مهر ماه آغاز شده و تا بیست و دوم این ماه ادامه خواهد داشت.

کد خبر 2381455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha