۱۰ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۵۹

گزارش مهر؛

طرح‌های کشاورزی کرمانشاه چشم به راه اعتبار/ صندوق توسعه ملی به وعده‌ها عمل نکرده‌است

طرح‌های کشاورزی کرمانشاه چشم به راه اعتبار/ صندوق توسعه ملی به وعده‌ها عمل نکرده‌است

کرمانشاه - خبرگزاری مهر: رسیدگی طرح‌های کشاورزی استان کرمانشاه از سوی صندوق توسعه ملی و پذیرش بدون سقف آنها در این صندوق، وعده مسئولان دولت برای توسعه استان بود که علی‌رغم پیگیری‌های مستمر مسئولین استانی از سوی مدیران صندوق توسعه ملی عملیاتی نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مهمترین سفرهایی که در طول ساال گذشته برای استان کرمانشاه اتفاق افتاده است حضور معاون اول رئیس جمهور و هیئت همراهش در استان کرمانشاه بود که در آن بازدید از مناطق مرزی و برپایی جلسه شورای اداری گنجانده شده بود.

سفری که علاوه بر اعلام برخی از برنامه های کشوری توسط معاون اول رئیس جمهور مثل بسته خروج غیرتورمی از رکود، یکسری برنامه ها برای استان کرمانشاه نیز اعلام شد.

وعده صندوق توسعه ملی

صفدر حسینی مدیرعامل صندوق توسعه ملی یکی از اعضای همراه تیم معاون اول رئیس جمهور به کرمانشاه بود که می‌توان گفت کاربردی‌ترین پیشنهادات و وعده‌ها از سوی وی برای استان کرمانشاه داده شد.

در جلسه شورای اداری شامگاه دوشنبه که به ریاست معاون اول رئیس جمهور در سالن شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار شد، صفدر حسینی در حضور همه مدیران استان اعلام کرد که 10 میلیارد دلار از سرمایه صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی استان کرمانشاه اختصاص پیدا کرده است.

وی ادامه داد: این اقدام برای صندوق توسعه ملی بی نظیر است و دولت با اختصاص 60 در صد از منافع حاصل از این سرمایه به خود استان کار بزرگی را برای کرمانشاه انجام داده است.

حسینی همچنین اعلام کرد که این تصمیمات باید ظرف چهار سال انجام شود و نیازی نیست که در انتظار تأمین اعتبار باشیم.

نکته مهمی که مدیر عامل صندوق توسعه ملی آن را وعده داد قرار گرفتن استان کرمانشاه در جمع هفت استان اولویت دار و اولین استان برای دریافت تسهیلات ویژه بود.

این مقام مسئول رسما اعلام کرد که هر طرح کشاورزی با شرایط لازم به صندوق معرفی شود برای استان کرمانشاه سقفی نخواهد بود و آن را پذیرفته و تأمین اعتبار خواهیم کرد.

وعده ای که محقق نشد

نکته کلیدی سخنان مدیرعامل صندوق توسعه ملی پاسخ دادن به بررسی طرح ها ظرف مدت دو هفته از معرفی به صندوق توسعه ملی خواهد بود.

حال این سوال وجود دارد که استان کرمانشاه از آن روز به بعد و با این شرایط ویژه ای که از سوی دولت برای استان در نظر گرفته شده است آیا مسئولین استان طرح های کشاورزی ضروری و مهم را به صندوق توسعه ملی پیشنهاد کرده اند؟

اگر این پیشنهادات از طرف استان به صورت به‌هنگام انجام شده است، با توجه به گذشت زمان بیش از دوهفته (وعده ای که مدیرعامل صندوق توسعه ملی برای بررسی طرح ها وعده داده بود) می توان نتیجه گرفت که وعده تسریع در اجرایی شدن این طرح ها از سوی دولت کمی به فراموشی سپرده شده است.

خبرگزاری مهر با طرح این پرسش به صورت مکتوب از حوزه معاونت برنامه ریزی استاندار کرمانشاه جزئیات اقدامات انجام شده برای ارجاع طرح ها به صندوق توسعه ملی را جویا شد.

حوزه برنامه‌ریزی استانداری به وظیفه خود عمل کرده‌است

حوزه برنامه ریزی استانداری کرمانشاه در پاسخ به سوالات خبرگزاری مهر توصیحاتی را ارائه کرد که مروری بر آنها می تواند به بررسی موضوع کمک کند.

بر اساس این گزارش، حوزه برنامه ریزی استانداری کرمانشاه پس از اعلام پذیرش بدون سقف پروژه ها و طرح های کشاورزی استان کرمانشاه از سوی صندوق توسعه ملی اقدامات گسترده ای را در راستای ارسال طرح هایی با دارا بودن شرایط لازم به این صندوق برای تخصیص اعتبار را انجام داده است.

کارشناسان حوزه برنامه ریزی استاندار کرمانشاه اعلام کردند که 149 پرونده طرح های کشاورزی به ارزش 2 هزار و 438 میلیار ریال به بانکها معرفی شده که از این تعداد برای 74 پرونده به ارزش 167 میلیار ریال شناسه اعتباری صادر و به صندوق توسعه ملی ارسال شده است.

این گزارش می افزاید: تا کنون صندوق توسعه ملی در خصوص این پرونده ها اعلام نظری مبنی بر عودت یا تخصیص اعتبار انجام نداده است.

کارشناسان حوزه برنامه ریزی استانداری کرمانشاه می گویند که این تعداد ارسال پرونده مربوط به زمانی است که شهم استان کرمانشاه در بخش کشاورزی از صندوق توسعه ملی 267 میلیارد ریال بوده است ولی پس از اعلام پذیرش بدون سقف طرح های استان کرمانشاه از سوی صفدر حسینی در مردادماه سال جاری، 23 پرونده مربوط به طرح های کشاورزی با مبلغ 2 هزار و 450 میلیارد ریال به بانکها ارسال شده است که همچنان بلاتکلیفند.

خبرگزاری مهر، با توجه به رسالت خود در راستای پیگیری وعده های مسئولین مخصوصا مقامات کشوری در سفر به کرمانشاه این موضوع را پیگیری کرد که با گزارش حوزه برنامه ریزی استان کرمانشاه مشخص شد مسئولین استانی در راستای به نتیجه رسیدن تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی به وطیفه خود عمل کرده اند اما مسئولین مرکزی در راستای عمل به وعده های خود با کندی پیش می روند.

مردم استان کرمانشاه توقع دارند که پس از میزبانی از مدیران کشوری وعده های آنها در راستای پیشرفت و توسعه استان با توجه به زمانبندی اعلام شده محقق شود.

کد خبر 2382220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha