۱۰ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۵۳

میراث در هفت روز/

بررسی وضعیت سواد مدیران گردشگری/ هدیه تاریخی پوتین به روحانی

بررسی وضعیت سواد مدیران گردشگری/ هدیه تاریخی پوتین به روحانی

هدیه تاریخی پوتین به روحانی، بررسی سواد گردشگری مدیران در سازمان میراث فرهنگی، برگزاری روز جهانی گردشگری و معرفی برترین های این صنعت، از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، داستان پرونده ثبت جهانی شوش همچنان ادامه دارد ولی نگرانی فعالان میراث فرهنگی از نحوه ثبت این پرونده تمامی ندارد آن چنان که جمعی از پژوهشگران، باستان‌شناسان، فعالان اجتماعی و دوستداران میراث فرهنگی در بیانیه‌ای نگرانی خود را از وضعیت پرونده‌ جهانی «شوش» ابراز و بر توجه بیشتر بازرسان ایکوموس در زمان بررسی محوطه‌ جهانی شوش تاکید کردند.

  در این بیانه که به امضای بیش از 50 نفر از این افراد رسیده، آمده است: نامزدی «مجموعه‌ باستانی شوش» در فهرست میراث جهانی خبر خوشی است که بعد از سال‌ها مظلومیتِ این مجموعه‌ی میراثِ بشری، از چند ماه پیش به طور جدی در فضای رسانه‌ای کشور زمزمه می‌شود.

با وجود این و به رغم تقدیر و تحسینی که باید از تلاش‌های مسؤولان محترم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور انجام داد، نمی‌توان نسبت به نگرانی‌ها و نقدهای جدی کار‌شناسی که در این زمینه وجود دارد بی‌توجه بود.

به‌ویژه به سادگی نمی‌توان چشم بر ابهام‌هایی بست که اظهارات مسؤولان محترم درباره‌ مشخصاتِ عرصه و حریم این مجموعه‌ی میراث بشری به وجود آورده است.

بنابراین، با توجه به نزدیک بودن زمانِ حضور ارزیابانِ سازمان ایکوموس جهانی به نمایندگی از یونسکو که به منظور بررسیِ پرونده‌ی ثبت جهانی شوش در این شهر کهنسال و مقاوم حاضر خواهند شد، از ایشان تقاضا داریم به‌گونه‌ای تصمیم بگیرند که هم در خور شأن این میراث بشری باشد و هم اعتبار حرفه‌ای سازمان یونسکو را ضمانت کند.

هدیه پوتین به رئیس جمهور به کدام موزه می رود؟
 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در پایان دیدار با دکتر حسن  روحانی در نشست سران ساحلی دریای خزر که در آستاراخان روسیه برگزار شد دستور داد کارکنان کاخ کرملینِ آستاراخان (قلعه تاریخی تسیخ هاوس که در جنگ جهانی اول دژ و انبار مهمات بوده است) قابی را برای هدیه به رئیس جمهور ایران بیاورند.

درون قاب، سپر رزمی یکی از سربازان شاه عباس اول (قرن هفدهم) از جنس برنز و طلا، و مربوط به جنگی بوده که در آن دوره (۱۶۰۳ تا ۱۶۱۸ میلادی) میان ترکیه و ایران رخ داده است.

مهناز گرجی، رئیس موزه ملی ایران درباره دریافت این هدیه و انتقال آن به موزه در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: سال گذشته، شیردالی که رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی از نیویورک هدیه گرفته بود، به خواسته وی به موزه ملی ایران اهدا شد. ولی ریاست جمهوری موزه ای مخصوص به هدایای نهاد خود را دارد و تا جایی که می دانم این موزه در کاخ سعدآباد واقع شده و هر هدیه ای که مقامات دریافت کنند، به این موزه انتقال داده می شود.

ضیایی پرور مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی شد
 
رئیس سازمان میراث فرهنگی در یک اقدام ضرب الجل حمید ضیایی پرور را به عنوان مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی انتخاب کرد. ضیایی پرور استاد دانشگاه و کارشناس رسانه است و دكتراي علوم ارتباطات از دانشگاه آزاد اسلامي دارد. پیش از این امین عارف نیا مدیر روابط عمومی این سازمان بود. عارف نیا اعلام کرده است که از قبل درباره این جابه جایی هیچ خبری به او داده نشده بود.
 
برگزیدگان گردشگری ایران معرفی شدند
 
همزمان با روز جهانی گردشگری، مراسمی در سالن اجلاس سران برگزار شد که مملو از سخنرانی بود اما در پایان برگزیدگان صنعت گردشگری معرفی شدند در این بین کسی نتوانست در بخش لوگوی صنعت گردشگری رتبه ای به دست بیاورد. این درحالی است که پیش از این سید محمد بهشتی به عنوان مشاور عالی سازمان میراث فرهنگی مسئولیت طراحی و ثبت برند گردشگری را به عهده گرفته بود. 
 
بررسی وضعیت سواد مدیران گردشگری
 
"سواد گردشگری در ایران پایین است." این جمله نخستین رئیس سازمان میراث فرهنگی در دولت یازدهم بود که با نقد کارشناسان این حوزه روبرو شد. محمدعلی نجفی گفته بود: "باید آموزشها را بالا ببریم، سواد گردشگری از سطح بین‌المللی در کشور ما بسیار پایین‌تر است و حداقل‌های مهمان‌دوستی در یک مجموعه اقامتی وجود ندارد. ‬" این انتقادها در حالی مطرح شد که طی 10 سال گذشته، مدیریت گردشگری کشور به دست افرادی سپرده شده که آمادگی لازم را برای تعقیب اهداف بخش گردشگری در سند چشم‌انداز بیست ساله ایران نداشته‌اند.

ملاحظه سوابق علمی و اجرایی معاونان گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از سال 1383 که دو سازمان "میراث فرهنگی" و "ایرانگردی و جهانگردی" با یکدیگر ادغام شدند، نشان می‌دهد که این عده فاقد دانش و تجربه در حوزه تحت تصدی خود بوده‌اند. اگر چه معمولا این وضعیت به خصوصیات دولتهای نهم و دهم نسبت داده می‌شود اما در دوره دولت اصلاحات نیز، معاون گردشگری سازمان،  سابقه‌‌ای در حوزه گردشگری نداشت و در دولت فعلی نیز معاون گردشگری با تحصیلاتی غیرمرتبط  و از حوزه‌ای نه چندان مرتبط به این معاونت آمده است.

در طول 10 سال گذشته، همواره بر سر موضوعاتی از قبیل چگونگی بهره‌برداری از آثار و اماکن تاریخی در حوزه گردشگری، چالش‌ها و تنش‌هایی میان مدیران دو بخش میراث فرهنگی و گردشگری پدیدار شده است؛ به گونه‌ای که گاه برخی کارشناسان و مدیران میراث فرهنگی، ادغام گردشگری در سازمان میراث فرهنگی را از اساس نادرست ارزیابی کرده‌اند. اکنون با مقایسه سوابق هریک از این دو گروه، روشن می‌شود که برخلاف ظواهر امر، این تضاد میان بخش میراث فرهنگی و بخش گردشگری نیست، بلکه تضادی است میان متخصصان حوزه میراث فرهنگی با عده‌ای از مدیران الحاق شده به صنعت گردشگری کشور که نه در حوزه میراث فرهنگی و نه در حوزه گردشگری هیچگونه تخصصی ندارند.

تهیه پیشنهادهای بودجه‌ای سازمان در طرح 5+1
 
رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از تهیه پیشنهادهای بودجه‌ای سازمان با عنوان طرح 5+1 خبر داد و گفت: با تشریح وضعیت بودجه سازمان در معاونت برنامه و بودجه به این نتیجه رسیدیم پیشنهادهای بودجه‌ای سازمان را در طرحی با عنوان 5+1 آماده کنیم.

مسعود سلطانی فر در همایش تجلیل از 200 سرمایه‌گذار گردشگری در خصوص گزارش مجمع جهانی اقتصاد از وضعیت گردشگری 140 کشور دنیا افزود: براساس شاخص‌های رقابت‌پذیری شامل چارچوب‌های قانونی و سیاست‌ها، زیرساخت و فضای کسب و کار، منابع انسانی، فرهنگی و محیطی رتبه ایران در بین 140 کشور 98 بوده که در مقایسه با سال 2012، 14 تا 16 پله بیشتر شده است.

به گفته وی ایران در این شاخص جزو رده‌های آخر بود و در شاخص زیرساخت و کسب و کار رتبه 96 و در شاخص منابع انسانی، فرهنگی و محیطی رتبه 74 را داشت.

سلطانی‌فر ادامه داد: رتبه ایران در هزینه سفر برای گردشگر خارجی بین 140 کشور اول به دلیل  نرخ برابری ریال و دلار اول بوده است.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه 80 درصد بودجه امسال کشور جاری و فقط 20 درصد بودجه عمرانی است، گفت: امیدواریم تا در مذاکرات 1+5 براساس منافع ملی و حقوق هسته ای به چارچوب مشخص برسیم تا بتوانیم پایه های تحریم را فرو بریزیم ومشکلات اقتصادی را رفع کنیم.

سلطانی فر افزود: زمانی می گفتند که تحریم ها کاغذپاره است اما در عمل مشاهده کردند که کاغذ پاره نیست و اقتصاد مملکت را فلج کرده است. دولت یازدهم در برهه کنونی با همه توان و چنگ و دندان تلاش می کند تا بتواند فقط امور جاری مملکت را بچرخاند.

کد خبر 2382239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha