۱۱ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۲۰

نگاهی به حاشیه های یک جلسه؛

اقتصاد مقاومتی با طعم موز وارداتی/ وقتی دسترنج باغدار لرستانی روی میز مدیران جایی ندارد

اقتصاد مقاومتی با طعم موز وارداتی/ وقتی دسترنج باغدار لرستانی روی میز مدیران جایی ندارد

خرم آباد - خبرگزاری مهر: جلسه فعالان بخش خصوصی و اتاق بازرگانی خرم آباد با موضوع اقتصاد مقاومتی به رغم تاکیداتی که در جلسه بر حمایت از تولید داخلی از زبان بسیاری از مسئولان مطرح شد با طعم موز وارداتی بود تا دسترنج باغداران لرستانی روی میز مدیران جایی نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست فعالان بخش خصوصی و اتاق بازرگانی خرم آباد با موضوع اقتصاد مقاومتی و جلسه بعد از آن یعنی شورای برنامه ریزی و توسعه استان لرستان بازهم با محوریت اقتصاد مقاومتی و با حضور معاونان زراعت و باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در حالی برگزار شد روی میز حاضران در جلسه موز وارداتی خودنمایی می کرد.

این در حالیست که همه افراد دور میز در سخنان خود بارها بر ضرورت حمایت از تولید داخلی و بومی استان تاکید کردند و خواستار نگاه تصمیم گیران برای حمایت از تولیدات لرستان در بخشهای مختلف شدند غافل از اینکه این حمایت باید از باور همین افراد دور میز شروع شود.

جلسه حمایت از تولیدات کشاورزی به صرف پذیرایی با موز وارداتی

نکته قابل تامل آنجاست که در جلسه دوم شورای برنامه ریزی و توسعه لرستان حاضران در جلسه مدیران جهاد کشاورزی لرستان و شهرستانهای استان و همچنین مهمانان شورای برنامه ریزی لرستان معاونان باغبانی و زراعت وزیر جهاد کشاورزی بودند تا کم توجهی به تولیدات باغی استان در جلسه ای که برای حمایت از این حوزه تشکیل شده بیشتر به چشم بیاید.

بعد از پایان جلسه به سراغ استاندار لرستان رفتیم تا در مورد خودنمایی میوه وارداتی روز میز جلسه اقتصاد مقاومتی بپرسیم که هوشنگ بازوند با تایید کم توجهی صورت گرفته مسئولیت پذیرایی این جلسه را متوجه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم آباد دانست و گفت که ما مهمان اتاق بازرگانی بودیم.

وی با تاکید بر اینکه یکی از اولویتهای جدی مدیریت ارشد استان توجه به تولیدات داخلی است از پیگیری برای ابلاغ بخشنامه ای به همه دستگاههای استان برای استفاده از تولیدات داخل استان خبر داد.

برای پیگیری اظهارات استاندار لرستان به سراغ رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم آباد رفتیم تا در مورد خرید میوه وارداتی برای نشست اقتصاد مقاومتی آن هم در فصل میوه های بومی لرستان مانند انجیر، انار و سیب سوال کنیم که البته حسین سلاح ورزی معتقد بود که این میوه های بومی لرستان در حال حاضر در بازار وجود ندارد.

این اظهارات رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم آباد در حالی مطرح شد که معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به کیفیت بالای انار تولیدی در لرستان که در بازار هم وجود دارد، گفت که در جلسه امروز برای پذیرایی می شد از این محصول و یا سیب تولیدی در استان استفاده کرد تا به نوعی حمایت از محصولات داخلی استان باشد.

وقتی انار، سیب، انگور و هلوی لرستان دیده نمی شود

این در حالیست که هم اکنون بسیاری از میوه های تولیدی لرستان علاوه بر اینکه در بازارهای میوه و تره بار استان عرضه می شود بخشی از این تولیدات راهی بازارهای استانهای دیگر و حتی خارج از کشور نیز می شود ولی دسترنج باغداران لرستانی هنوز جای خود را بر روی میز تصمیم گیران حمایت از این تولیدات باز نکرده است.

بهروز بهاروند مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در مورد میوه های تولیدی در استان که هم اکنون در بازار موجود است به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر میوه هایی مثل هلو، سیب، شلیل، انگور، انار و ... در بازار لرستان وجود دارد که همگی از تولیدات داخل استان است.

وی با بیان اینکه همه سیبی که هم اکنون در بازار استان وجود دارد مربوط به خود استان و تولیدات باغداران لرستانی است افزود: بیش از 50 هزار تن انواع سیب در لرستان تولید می شود.

بهاروند با بیان اینکه انگور،انار، هلو و شلیل موجود در بازار نیز دسترنج باغداران این استان است ادامه داد: این در حالیست که میوه تولیدی لرستان به بسیاری از مناطق کشور صادر می شود.

برای رسیدن به خودباوری از خودمان شروع کنیم

وی با بیان اینکه توجه خبرنگاران و رسانه ها به اهمیت استفاده از محصولات باغی تولیدی در استان توسط دستگاههای مختلف و مدیران جای تقدیر دارد یادآور شد: اگر می خواهیم به خودباوری برسیم باید از خودمان شروع کنیم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با بیان اینکه حمایت از تولید داخلی باید از خود مدیران و حتی از دفتر خود استاندار لرستان آغاز شود افزود: گام اول این است که خود ما برای استفاده از این محصولات پیشقدم شویم.

بهاروند با اشاره به وجود سه واحد تولید انواع گل در استان لرستان، تصریح کرد: گلهای تولیدی در لرستان به تهران صادر می شود در حالیکه کمتر می بینیم روی میز مدیران و در جلسات و برنامه ها از این گلهای تولیدی استفاده شود.

وی با بیان اینکه مدیران استان می توانند برای معرفی این ظرفیت هر چند روز یکبار چند شاخه از گلهای رز تازه تولیدی لرستان را روی میز کار خود استفاده کنند، این حرکت را علاوه بر تشویق تولید کننده زمینه ساز معرفی قابلیتهای استان در این حوزه دانست.

بهاروند با بیان اینکه ما اعتقاد داریم که محصولات تولیدی استان اعم از محصولات باغی، گل، و ... باید روی میز مسئولان استان باشد تصریح کرد: کیفیت گلهای تولیدی واحدهایی که تحت نظر این مدیریت در بروجرد تولید می شود در حد استانداردهای بین المللی است.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی باید از خود مسئولان شروع شود افزود: استقبال مدیران و تصمیم گیران استان از تولیدات داخلی می تواند به عنوان یک حرکت نمادین موجب تسری این باور در میان مردم و حتی مسئولان و افرادی شود که از خارج استان به لرستان مراجعه می کنند.

موضوعی که نباید کوچک شمرده شود

به هر روی استفاده از میوه تولیدی لرستان در این دو جلسه که مجموع حاضران آن به نزدیک به 120 نفر می رسید شاید از نظر متولیان امر موضوع کوچکی به نظر برسد، ولی اگر قبول داشته باشیم که حمایت از تولید داخلی ابتدا نیازمند تغییر دیدگاه و باور تصمیم گیران است و سپس این باور می تواند میان مردم ترویج داده شود آنگاه به اهمیت موضوع واقف خواهیم شود.

چندی قبل استاندار لرستان در مراسم معارفه معاون عمرانی خود از کم توجهی به برند سازی در تولید و عرضه محصولات بومی استان انتقاد کرده و گفته بود که باید به سمتی حرکت شود تا علاوه بر اینکه لرستانی ها از محصولات تولیدی خود استان استفاده کنند زمینه برای صادرات این محصولات با برند لرستان نیز فراهم شود.

این در حالیست که برخی از محصولات باغی استان لرستان از جمله انجیر سیاه این استان با کیفیتی ممتاز به عنوان زودرس ترین انجیر جهان در کنار جاده ترانزیتی جنوب ارزان فروش می شود در حالیکه حمایت از باغداران لرستانی همچنان در حد شعار باقی مانده است.

با این تفاسیر به نظر می رسد برای حمایت از این حوزه با توجه به اهمیت استفاده از تولیدات داخلی و صراحت سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر معظم و فرزانه انقلاب اسلامی گام نخست را باید خود تصمیم گیران و متولیان در این حوزه بردارند تا سخنان آنها بتواند تاثیرگذاری لازم را در میان مردم به عنوان جامعه هدف داشته باشد وگرنه "رطب خورده منع رطب چون کند؟!"

کد خبر 2382599

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha