۱۱ مهر ۱۳۹۳، ۱۴:۴۳

کشاورز:

پیش بینی بحران آب در حوزه سفید رود/ شاخص خودکفایی کشاورزی در هیچ دولتی 90 درصد نبوده است

پیش بینی بحران آب در حوزه سفید رود/ شاخص خودکفایی کشاورزی در هیچ دولتی 90 درصد نبوده است

خرم آباد - خبرگزاری مهر: معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بررسی ها نشان می دهد که مشکل آب حوزه سفید رود بحرانی تر خواهد بود گفت: در این حوزه نیز پیش بینی می شود که فاجعه بزرگی در پیش است.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس کشاورز ظهر جمعه در جمع مدیران جهاد کشاورزی استان لرستان با بیان اینکه بخش کشاورزی چند چالش جدی را پیش رو دارد بیان داشت: برخی از این چالشها قابل رفع بوده و با برخی دیگر نیز باید کنار آمد.

وی با بیان اینکه نخستین چالش بخش کشاورزی کشور مسئله آب است اظهار داشت: در آذرماه سال 79 پیش بینی این روزها را کرده و در سال 91 نیز در زمینه مشکل زاینده رود هشدار داده بودم.

مشکل آب کشور خشکسالی نیست

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مشکل آب کشور خشکسالی نیست ادامه داد: در بسیاری از حوزه ها با کمبود بارندگی نسبت به نرمال مواجه نیستیم ولی مشکلات جدی وجود دارد.

کشاورز با بیان اینکه در حوزه زاینده رود سه سال است که بارندگیها نسبت به نرمال مثبت است ولی شاهد نگرانیهای جدی هستیم افزود: در حوزه کرخه نیز دریاچه سد کرخه به رغم طراحی برای 5.5 میلیارد مترمکعب آب سه سال است که تنها میزبان دو میلیارد مترمکعب آب است.

وی با بیان اینکه بررسی ها نشان می دهد که مشکل حوزه سفید رود نیز بحرانی تر خواهد بود ادامه داد: در این حوزه نیز پیش بینی می شود که فاجعه بزرگی در پیش است.

کشاورز با بیان اینکه وضعیت کنونی ارومیه، بختگان، گاوخونی و 600 دشت کشور نشان می دهد که چالش جدی در حوزه آب وجود دارد یادآور شد: طبق نظریات اگر حوزه ای 100 واحد آب دارد مجاز هستیم 20 درصد و حداکثر 40 درصد نسبت به برداشت آب اقدام کنیم ولی در کشور ما این رقم از 80 درصد گذشته است.

طبیعت در مورد موضوع آب با ما قهر کرده است

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه طبیعت در مورد موضوع آب با ما قهر کرده است افزود: تقاضای یکجانبه انسان برای برداشت آب این مشکلات را رقم زده است.

کشاورز با بیان اینکه در خیلی از حوزه هایی که فکر می کنیم مشکل آب ندارند بحران کمتر نیست تصریح کرد: جریان بسیار خفته و خطرناکی در حوزه آب کشور وجود دارد که اگر می خواهیم وضعیت درست شود باید سهم طبیعت را برگردانیم.

وی ادامه داد: بخش کشاورزی کشور با آب بسیار کمتر از الان می تواند بیشتر از وضعیت کنونی رشد داشته باشد و راه حل این است که از هر قطره آب تولید و درآمد بیشتری داشته باشیم.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی افزود: آمار بانک جهانی می گوید که به ازای هر مترمکعب آب در کشورمان 20 سنت ارزش دلاری تولید است در حالیکه این رقم در دنیا یک دلار است یعنی ما پنج برابر از میانگین جهانی کمتر هستیم.

کشاورز با تاکید بر ضرورت توجه به محصولات با نیاز آبی کمتر افزود: در این راستا باید استفاده از گونه های میان رس یا کوتاه رس ذرت را در دستور کار قرار داده، چغندر را در کشت پاییزه قرار دهیم و سبزی و صیفی جات را در محیط گلخانه ای و کنترل شده با به حداقل رساندن تبخیر آب کشت کنیم.

صاحبان فکر و اندیشه به مزرعه و صنعت کشاورزی نزدیک شوند

وی چالش دوم در بخش کشاورزی را سرمایه دانست و بیان داشت: در این حوزه در زمینه اعتبار، تکنولوژی و مدیریت خلاء وجود دارد.

کشاورز با بیان اینکه در کشور ما هزینه کشاورزی بالذات بالاست افزود: ما در بخش کشاورزی با میانگین بارش 240 میلی متر می خواهیم با دنیای 750 میلی متری مسابقه بدهیم و به همین دلیل هزینه ها برای احداث چاه، سد و اشتغال در این حوزه بالاست.

وی با بیان اینکه برای کاهش هزینه ها باید سرمایه، تکنولوژی و مدیریت وارد این بخش شود تصریح کرد: سیاست این وزارتخانه دسترسی آسان و روان به همه تکنولوژی های پیشرفته است و باید کمک کنیم صاحبان فکر و اندیشه با مزرعه و صنعت کشاورزی نزدیک شوند.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی سومین چالش حوزه کشاورزی را ناپایداری ها هم در تولید و هم در بازار دانست و بیان داشت: هر دو این حوزه در حال حاضر به ضرر کشاورز است به طوریکه اعتقاد داریم هنر کشاورز فقط تولید نیست بلکه باید تولید کشاورزان با نگرشی به بازار مصرف و تقاضا باشد.

کشاورز با بیان اینکه در فصل زراعی سال گذشته وضعیت بدی از نظر بازار داشتیم بیان داشت: کاهش قیمت هندوانه، گوجه، خیار، پیاز، انواع صیفی جات، برنج و ... در این زمینه مشکلاتی را به وجود آورد.

وی همچنین چالش جدی خاک کشاورزی در کشورمان را پایین بودن مواد آلی دانست و بیان داشت: ماده آلی نقش کلیدی در خاک دارد که برنامه ما برای رفع این مشکل اصلاح تناوب است.

شاخص وابستگی تامین انرژی در هیچ دولتی 90 و 95 نبوده است

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در برنامه چهارم توسعه دو میلیون و 400 هزار هکتار از اراضی گندم آبی شد در حالیکه نباید این کار انجام می شد افزود: این امر موجب شده که تعادل سیستم به هم بخورد و عملکرد کاهش پیدا کند.

کشاورز همچنین حجم واردات روغن و فرآورده های آن را چهار میلیارد دلار ذکر کرد و بیان داشت: کشورهای اروپایی برای رفع این مشکل به کاشت کلزا روی آورده اند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه حجم واردات ما در حوزه کشاورزی تا سال 84 زیر 10.5 میلیون تن و در بیشتر سالها زیر هشت میلیون تن بوده است تصریح کرد: این در حالیست که از سال 84 این رقم به 15.5 میلیون تن رسیده است.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه شاخص وابستگی تامین انرژی در هیچ مقطع و دولتی 90 و 95 نبوده است ادامه داد: هرکسی در این زمینه مصاحبه کرده یا بی توجه بوده و یا گزارش نادرست داده است.

کشاورز با بیان اینکه در اوج خودکفایی در سالهای 81 و 82 و 83 ضریب تامین انرژی 70 درصد بوده است ادامه داد: این عدد در سالهای اخیر به 55 درصد رسیده است که قول داده ایم در اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی این رقم را به 80 درصد برسانیم.

وی با بیان اینکه در هیچ کشوری میزان خودکفایی 100 درصد نیست افزود: عدد 80 درصد اگر تحقق یابد رقم اطمینان بخش و خوبی است.

کد خبر 2382742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha