۱۲ مهر ۱۳۹۳، ۱۴:۴۶

معاون رئیس جمهور خبر داد:

بازنگری برنامه 10 ساله فضایی کشور/ ماهواره "شریف ست" آماده پرتاب است

بازنگری برنامه 10 ساله فضایی کشور/ ماهواره "شریف ست" آماده پرتاب است

معاون اجرایی رئیس جمهور از بازنگری برنامه 10 ساله فضایی کشور با هدف نگاه کاربردی به موضوع فضا و تسریع در امر توسعه متوازن کشور با استفاده از این فناوری خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد شریعتمداری امروز در مراسم افتتاح پانزدهمین هفته جهانی فضا با اشاره به پتانسیل های موجود در عرصه فناوری فضایی و دانش فنی ایرانی در این زمینه تصریح کرد: تمایل نظام و دولت تدبیر و امید به ادامه تلاش های علمی در این عرصه است.

وی با بیان اینکه مسیر درستی در حوزه توسعه دانش فضا انتخاب شده است، افزود: دولت باید بیش از آنچه امروز به آن توجه می شود در زمینه حمایت از فناوری های فضایی در کشور گام بردارد.

شریعمتداری با اشاره به وجود نیروهای انسانی متخصص در حوزه فضا در کشور افزود: تمامی اهداف صلح‌آمیز فضایی امروز در تیررس متخصصان علم و فناوری فضایی کشورمان قرار دارد و برای تقویت این عرصه نیازمند هزینه‌کرد بیشتری هستیم.

معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به تاکیدات رئیس جمهور نسبت به دیدگاه های دانش فضایی گفت: بازنگری در برنامه 10 ساله صنعت فضایی در دستور کار قرار گرفته است بر این اساس هم اکنون کمیسیون راهبردی شورای عالی فضایی در حال تدوین این برنامه است که به محض نهایی شدن به تصویب شورای عالی فضایی خواهد رسید.

وی ویرایش جدید برنامه را با اولویت مسائل پایه ای فناوری فضایی برشمرد و گفت: مهمترین موضوع در این برنامه جدید نگاه کاربردی تر به موضوع فضا و استفاده از علم و فناوری فضایی در تسریع امر توسعه متوازن کشور است.

شریعمتداری خاطر نشان کرد: این به این معنی نیست که موضوعات مورد تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی، تغییر و یا حذف شود بلکه تمامی برنامه ها مورد تایید است و ممکن است زمان بندی در اجرا متفاوت از گذشته باشد.

معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به استفاده کاربردی از فضا به انجام پروژه‌هایی مانند سامانه مانیتورینگ ماهواره ایران ست و سامانه دریافت تصاویر و داده ها در مراکز فضایی البرز اشاره کرد و گفت: سامانه پایش محصولات کشاورزی با هدف اندازه گیری سطح زیرکشت این محصولات با استفاده از تصاویر ماهواره ای، میزان آب مصرفی در محصولات استراتژیک و رصد وضعیت تالاب ها و رودخانه ها از پروژه هایی هستند که طی سال های گذشته به موفقیت های خوبی در این زمینه رسیده ایم.

معاون اجرایی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در زمینه استفاده صلح آمیز از فضا نیز تفاهم هایی با کشورهای غرب و شرق داشته ایم، گفت: ایران در عرصه بین المللی به دنبال صلح پایدار است.

وی خاطر نشان کرد: دو سند مهم در حوزه فضا در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده که کلیات برنامه راه این فناوری را مشخص کرده است، اما با بازنگری در برنامه 10 ساله فضایی کشور، در حال انتخاب اولویت های برنامه های میان مدت هستیم.

شریعتمداری در مورد پرتاب ماهواره شریف ست نیز گفت: این ماهواره آماده پرتاب است و برای نهایی شدن آن جلساتی را با سازمان فضایی و دانشگاه شریف داشته ایم و امیدواریم امسال این ماهواره به فضا پرتاب شود.

کد خبر 2383252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha