۱۲ مهر ۱۳۹۳، ۱۴:۴۴

روايت متبسم و عقيلی از «تو»/ برج میلاد میزبان موسیقی ایرانی شد

روايت متبسم و عقيلی از «تو»/ برج میلاد میزبان موسیقی ایرانی شد

كنسرت «تو» به آهنگسازی حميد متبسم و خوانندگی سالار عقيلی جمعه 11 مهرماه در مركز همايشهای برج ميلاد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در اين كنسرت كه به تهيه كنندگي افشين معصومي مدير موسسه فرهنگي هنري «نغمه حصار» شامگاه 11 مهرماه در 2 سانس برگزار شد، گروه «مضراب» متشكل از حمید متبسم و سمیرا گلباز سه تار، پویان بیگلر و پدیده احرارنژاد تار، آوا ایوبی و جلال امیرپورسعید بم تار، نوشین پاسدار و بهناز بهنام‌نیا بربت، افشین بابایی و سینا خشک بیجاری تنبک و سازهای کوبه‌ای به صحنه آمدند و پروژه «تو» از ساخته هاي حميد متبسم را اجرا كردند.

این مجموعه به گفته حميد متبسم اندیشه ای است بر روی شعر 4 شاعر کهن و فارسی زبان که از نظر فُرم شعری و وزن شعری با هم تفاوت بسیار دارند، شاملو و نیما در کنار سعدی و مولانا که پیوند 2 شاعر نو با 2 شاعر کهن است. البته آنچه گروه مضراب در کنسرت 11 مهرماه اجرا كرد شامل 4 قطعه باکلام از 4 شاعر پارسی‌گوی است. سعدی و مولوی از قدما و نیما و شاملو از نوسرایان معاصر كه حضور یک «تو» حلقه اتصال کلام در همه این 4 قطعه بود.

حميد متبسم آهنگساز اين اثر  در حاشيه اجرا در خصوص شيوه آهنگسازي مجموعه «تو» گفت: من به دنبال پیوندی میان شعر این شاعران بودم. در طول تاریخ در شعر همه شاعران یک «تو»یی هست که همه از آن حرف می زنند. ضمن اینکه از ابتدا تا پایان کار تم اصلی همین «تو» است که هم به شکل ملودی و هم به شکل کلام در جای جای این مجموعه به آن اشاره می شود و نشانه های مشابهی از ابتدا تا پایان این مجموعه را به هم وصل می کند.

وی درباره گروه و خواننده این مجموعه افزود: این مجموعه برای سازهای مضرابی و خواننده ای با صدای تنور و باریتون نوشته شده است. ویژگی های صدایی سالار عقیلی برای خواندن این اثر مناسب است و از خواننده هایی است که در این منطقه صوتی خوب می خواند. این در حالی است که  همکاری من و عقیلی توام با احترام است و ادامه دارد. البته به این معنی نیست که حتما خواننده کارهای بعدی من ایشان است؛ باید دید چه پیش می آید.

متبسم درباره شیوه آهنگسازی «تو» گفت: آهنگسازی این اثر به همان شیوه ای است که من تاکنون انجام داده ام. در این اثر تار، بم تار، سه تار و بربت حضور دارند که فضایی خاص و زنگی ویژه را ایجاد می کنند. سنتور هم جزو سازهای مضرابی است اما من از آن استفاده نکرده ام چرا که معتقدم سنتور زنگ ترکیب بندی سازی ما را تحت تاثیر قرار می دهد و به هم می زند. پروژه «تو» سومین تجربه من در این زمینه است که برای بافت سازهای مضرابی نوشته شده است. پیش از این پروژه «زمزمه ها» و پروژه دیگری بر روی شعر زمستان اخوان ثالث را داشتم.

این آهنگساز بیان کرد: از ابتدا تا پایان قطعه ها پیوند عاطفی و ساختاری از پیش تعیین شده دارند. مانند ساختار موسیقی ایرانی نیست که سازها یا آواز بتوانند در جاهایی، آنگونه که دوست دارند و آزادانه بخوانند.

کد خبر 2383263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha