۱۶ مهر ۱۳۹۳، ۹:۴۸

ارتقا تدوین پرونده های میراث ناملموس ملی به سطح بین المللی

ارتقا تدوین پرونده های میراث ناملموس ملی به سطح بین المللی

رئیس مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غرب و مرکزی همزمان با برگزاری اجلاس جهانی میراث ناملموس در ایران گفت: ایران باید بتواند کیفیت تدوین پرونده های میراث ناملموس ملی را به حدی ارتقا دهد که برای ثبت آنها در سطح بین المللی تنها به ترجمه پرونده مورد نظر نیاز باشد.

یدالله پرمون به خبرنگار مهر گفت: برخی از افراد تصور می کنند مرکز میراث ناملموس به عنوان یک مرکز پژوهشی راه اندازی شده که باید همایش بگذارد و اساتید دانشگاه را برای حضور در این مکان دعوت کند. ولی نوع کار ما این طور نیست. کار ما توسط دفتری در یونسکو تعریف می شود که نامش دفتر برنامه ریزی کاربردی است. این مرکز اعلام می کند که ما اهداف بلند مدت و میان مدت داریم و براساس آن اهداف باید کار کنیم . از سوی یونسکو ارزیابی عملکرد می شویم و اگر از شرح وظایف مان تخطی کنیم باید جوابگو باشیم اگر مرکزی آموزشی است حتما باید فعالیت آموزشی انجام دهد و اگر از آن تخطی کند، خلاف کرده است.

وی گفت: فعالیت های این مرکز محدود به ایران  نیست مسئولیتی برای ثبت میراث ناملموس ایران ندارد اما خیلی از افراد فکر می کنند اگر ایران در ثبت میراث ناملموس موفق نشد، این مرکز مقصر است. همچنین من متولی ثبت میراث ناملموس در ایران نیستم ولی در جریان همه ثبت های میراثی بوده ام. حتی درباره پرونده هایی که به سرانجام نرسیده‌اند نظراتم را اعلام کرده ام ولی به آن توجهی نشده بود، مانند ثبت طب سنتی ایرانی.

پرمون بیان کرد: فرم های ثبتی میراث ناملموس در سازمان یونسکو هر سال تغییر می کند و لازم است تا کارشناسان این حوزه با تغییرات اعمال شده آشنا شوند. به سازمان میراث فرهنگی پیشنهاد دادم که باید پرونده های میراث ناملموس به گونه ای تدوین شود که اگر خواستیم هر یک از آنها را در فهرست میراث جهانی ثبت کنیم فقط لازم باشد که به انگلیسی ترجمه شود همچنین می توان افرادی را تربیت کرد که بتوانند در تدوین پرونده های میراث ناملموس سازمان میراث فرهنگی را یاری دهند.

اجلاس میراث ناملموس جهانی ایران از روز 17 مهر ماه در اصفهان برگزار می شود.

 

 

کد خبر 2384462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha