۱۵ مهر ۱۳۹۳، ۱۳:۰۹

مومنی در جمع میهمانان باران غدیر؛

معرفی علی(ع) و مطالبه سیره او وظیفه همه روشنفکران است

معرفی علی(ع) و مطالبه سیره او وظیفه همه روشنفکران است

رئیس حوزه هنری در جمع میهمانان همایش باران غدیر گفت: حکومت امام علی(ع) حکومتی است که در آن اخلاق محوریت دارد و رسیدن به هدف با هر قیمتی میسر نمی‌شود و به همین خاطر می‌توان او را شخصیتی جهانی با اندیشه جهانی برشمرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری و معارفه میهمانان همایش بین‌المللی باران غدیر صبح امروز در مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام محمدرضا زائری دبیر علمی این همایش در سخنانی اظهار داشت: حادثه غدیر از این منظر برای ما اهمیت بسزایی دارد که پیامبر اکرم(ص) اصرار داشتند این رویداد نسل به نسل منتقل شود و این اصرار به نقل سینه به سینه آن در تاریخ اسلام تکرار نشده است. از سوی دیگر رسول اکرم(ص) اصرار بر این نکته نیز داشته‌اند که از قالب هنر و ادبیات برای ماندگاری این واقعه استفاده شود و برای همین منظور بود که در روز غدیر به حسان بن ثابت دستور می‌دهند که شعری درباره این روز بگوید.

وی افزود: به طور معمول و به روایت تاریخ معمولا پادشاهان فاتح خواستند که به اطرافیان خود بگویند درباره این رویداد شعر بسرایند. غدیر از این منظر فتح الفتوح پیامبر اکرم بوده است. در طول تاریخ نیز بسیاری از شعرا بار امانت رساندن پیغام غدیر را بر دوش کشیدند اما پس از علامه امینی و کتاب الغدیر  دیگر نشانی از این موضوع به چشم نیامد و همایش باران غدیر به همین خاطر سعی دارد تا به واکاوی آنچه در منقبت ولایت و حضرت علی(ع) پس از تالیف الغدیر گفته و سروده شده است بپردازد.

زائری با اشاره به اینکه بسیاری از ادیبان و شاعران کشورهای غیر مسلمان در روایت از غدیر از ما جلوتر هستند گفت: جناب جرج شکور از جمله ادیبانی است که همواره به ما می‌گفت شما از واژه غدیر استفاده نکنید و بگویید روز وصایت. در عبارت غدیر هیچ موضعی وجود ندارد در حالی که در واژه وصایت موضوع گیری وجود دارد که لازم است بیان شود.

در ادامه این مراسم محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری نیز در سخنانی اظهار داشت: ذکر و یاد کردن از نام امام علی(ع) بنا بر احادیث روایت شده عبادت است و هر کجا که نام وی باشد رحمت الهی نازل می‌شود. غدیر برای ما عید امامت و ولایت است و در یک معنای وسیعتر باید به آن عید همه بشریت گفت.

مومنی افزود: در قرآن کریم به دو شکل از امامت یاد شده است. یکی امامت انبیاء و اشخاصی که انسان‌ها را به سوی خیر و نور و خدا هدایت می‌کند و به امر خدا مردم را هدایت و آنها را به منزل مقصود می‌رساند و نوع دیگر هم امامتی است که مردم را به سوی شیطان و آتش می‌فرستد. حضرت امام علی(ع) در این میان نمونه اعلای امامتی است که مردم را به سوی نور و سعادت هدایت می‌کند. هر کسی اگر بخواهد به سعادت برسد باید امام علی(ع) را اسوه خود قرار دهد. او قله است و دسترسی به این قله نیز دشوار اما به هر شکل شاخصی است که راه را برای ما مشخص می‌کند.

رئیس حوزه هنری تصریح کرد: امام علی(ع) از شاگردان پیامبر اعظم(ص) است و خود را یکی از بندگان وی برشمرده است. آن حضرت امام علی(ع) صفات ممتازی دارد که هر کس او را شناخته مجذوب او شده است و به همین خاطر می‌توان او را شخصیتی جهانی با اندیشه جهانی برشمرد. با این وجود و در میان همه صفات او عدالت بیشتر از سایر صفات برجسته است؛ هم در وجه فردی‌اش و هم در وجه اجتماعی‌ آن و البته خود حضرت بیان می‌کند که قدم اول در عدالت داشتن این است که از هوا و هوس دوری کنیم.

مومنی همچنین گفت: حکومت امام علی(ع) حکومتی است که در آن اخلاق محوریت دارد و رسیدن به هدف با هر قیمتی میسر نمی‌شود. بعد از رسول اکرم(ص) هیچ کس مانند علی (ع) چنین سیره شفافی در زندگی نداشته است و اگر امروز درباره این سیره هیچ چیز جز نهج البلاغه در دسترس ما نبود باز هم این کتاب برای پی بردن به این موضوع برای ما کفایت می‌کرد. حضرت معتقد است میان ارزش‌ها و روش‌ها منافاتی نداریم در حالی که امروزه می‌بینیم در غرب برای رسیدن به یک هدف روش‌های چندگانه انتخاب می‌شود و گاه ارزش فدای روش می‌شود. امروزه دنیا از داشتن ارزش‌هایی مانند حقوق بشر رنج می‌برد در حالی که امام علی(ع) هیچگاه برای رسیدن به اهدافش از شیوه غیراخلاقی بهره نمی‌برد.

رئیس حوزه هنری در پایان گفت: امروز همه روشنفکران وظیفه دارند تا با معرفی علی به عنوان نمونه اعلی و والا به مطالبه‌گری سیره او از دیگران بپردازند. دنیای امروز ما بیش از هر زمان دیگری از جهل و نفاق رنج می‌برد و این دو مساله موضوعاتی هستند که امام بیش از هر چیز با آنها مبارزه کرده است.

کد خبر 2384796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha