۱۶ مهر ۱۳۹۳، ۱۸:۳۹

در روز اول نمایشگاه صورت گرفت؛

آغاز مذاکرات فشرده در نمایشگاه فرانکفورت برای مبادله رایت کتاب های ایرانی

آغاز مذاکرات فشرده در نمایشگاه فرانکفورت برای مبادله رایت کتاب های ایرانی

اولین روز از نمایشگاه کتاب فرانکفورت در حالی به کار خود پایان می دهد که مسئولان آژانس های ادبی ایران و نمایندگان ناشران کشورمان در این نمایشگاه، مذاکرات فشرده ای را برای عقد قراردادهای مبادله رایت آثار آنها آغاز کرده اند.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به نمایشگاه کتاب فرانکفورت، روز اول دوره شصت و ششم این رویداد بزرگ بین المللی عرصه تجارت کتاب در حالی به پایان می رسد که غرفه ایران که در سالن 5.0 نمایشگاه قرار دارد، از جنب و جوش نسبتاً قابل قبولی برخوردار است.

از ساعات ابتدایی روز نخست قرارهای ملاقاتی که از سوی آژانس های ادبی ایرانی برای مذاکره جهت معرفی آثار منتخب ناشران ایرانی به ناشران کشورهای دیگر تنظیم شده بود، برگزار شده است. علیرضا ربانی مدیر آژانس ادبی غرال در این باره به خبرنگار مهر گفت: تاکنون 21 قرار ملاقات تنظیم شده برای روز نخست، انجام شده است.

وی البته با بیان اینکه مذاکره برای مبادله رایت کتاب اصولاً کاری فرآیندی و نسبتاً دشوار است، ابراز امیدواری کرد این قرار ملاقات ها بتواند به عقد قرارداد مبادله رایت هم منجر شود.

مدیر آزانس ادبی غزال گفت: در روز نخست با ناشران مختلفی از کشورهای ترکیه، کانادا، هند، اسکاتلند، بلژیک، فنلاند (مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت)، ارمنستان، اسپانیا و کشور میزبان این نمایشگاه یعنی آلمان، مذاکرات متعددی برای اخذ توافق جهت عقد قرارداد ترجمه و انتشار کتاب های ناشران ایرانی انجام شده است.

ربانی با بیان اینکه عمده این قرار ملاقات‌ها حول و حوش آثار ادبیات داستانی ایران بوده است، گفت: معمولاً ناشران خارجی ایران را با ادبیات آن می شناسند و به دنبال کشف استعدادهای ادبیات معاصر ایران و معرفی آنها در کشور یا کشورهای متبوع خود هستند.

در همین حال اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز حدود 60 قرار ملاقات را برای معرفی کتاب های ناشران عضو این اتحادیه تنظیم کرده است. محمود آموزگار دبیر این اتحادیه سرگرم پیگیری این قرارها در محل غرفه ایران در این نمایشگاه است.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت به عنوان بزرگترین نمایشگاه حرفه‌ای کتاب و رسانه در جهان، هر سال در ماه اکتبر (مهرماه) برگزار می‌شود. این رویداد فرهنگی فرصتی برای آشنایی با تازه‌های نشر، دسترسی به اخبار جدید، کسب تجربه، توسعه و کشف نوآوری‌ها، برنامه‌ریزی، گفتگو، آموختن درباره فناوری‌ها، آشنایی با ایده‌های نو، برقراری ارتباط با مشتریان جدید و یافتن الگوها و شیوه‌های جدید کاری در حوزه نشر و رسانه قلمداد می‌شود.

این نمایشگاه هر ساله به طور میانگین با حضور بیش از 100 کشور و 7300 شرکت‌کننده، میزبان حدود 280 هزار بازدیدکننده خواهد بود. در این نمایشگاه بیش از 3400 همایش و رویداد مختلف برپا می‌شود و حدود 9 هزار روزنامه‌نگار به پوشش خبرهای آن می‌پردازند.

دوره شصت و ششم نمایشگاه مذکور هم رسماً با برگزاری آئین افتتاحیه در روز 7 اکتبر (15 مهر) آغاز به کار کرده و تا 12 اکتبر (20 مهر) دایر است.

کد خبر 2385872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha