۱۹ مهر ۱۳۹۳، ۱۴:۲۰

ابتلای یک نفر از هر 9 زن به سرطان سینه/ رابطه ویتامین D و سرطان سینه

ابتلای یک نفر از هر 9 زن به سرطان سینه/ رابطه ویتامین D و سرطان سینه

سرطان سینه یکی از سرطانهای شایع بین زنان است و از هر 9 زن در جهان یک نفر به این نوع سرطان مبتلا می شود. البته تشخیص زودهنگام این سرطان می تواند در بالای 70 درصد منجر به بهبودی کامل بیماری گردد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کلینیک پستان مرکز درمان ناباروری ابن سینا با تمرکز بر چهار محور پیشگیری، تشخیص، درمان اختصاصی و پیگیری توانسته با استفاده از آخرین روشهای رایج در مراکز درمانی معتبر جهان جهت تشخیص زود هنگام توده های پستانی خدمات خود را ارائه کند.

دکتر طیبه نیکو خرسند مسئول کلینیک پستان مرکز درمان ابن سینا، با اشاره به اینکه معاینه توسط خود فرد، معاینه توسط پزشک و تصویربرداری (ماموگرافی و سونو گرافی) راههای متداول تشخیص زود هنگام توده های پستانی چه خوش خیم و چه بدخیم است، گفت آموزش معاینه پستان توسط خود فرد از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا بانوان می توانند با معاینه ماهانه خود هر تغییر قابل لمس را احساس کنند ودر صورت وجود توده و یا تغییر شکلی به پزشک مراجعه نمایند. بدین جهت کلینیک پستان ابن سینا با آموزش رایگان مداوم ماهانه در محل مرکز درمان و همچنین ایجاد سمینارها در مراکز اداری به آموزش و ترویج معاینه ماهانه پستان پرداخته است.

وی با اشاره به اهمیت غربالگری سالیانه گفت: غربالگری سالیانه در کنار معاینه خود فرد باعث می گردد تا حدود بیش از 90 درصد تغییرات غیر نرمال در پستان مشاهده و مورد بررسی قرار گیرد. در حین غربالگری در این کلینیک نه تنها معاینه فیزیکی پستان توسط پزشک صورت می گیرد بلکه میزان ویتامین D که کمبود آن رابطه مستقیمی با ابتلا به سرطان پستان دارد مورد بررسی قرار می گیرد.

عضو تیم درمانی مرکز ابن سینا با بیان اینکه ماموگرافی در زنان بالای 40 سال و سونوگرافی سنین بالای 20 سال در غربالگری سالیانه باعث تشخیص دقیق تر توده های پستانی می گردد، خاطر نشان کرد: نمونه برداری و متعاقب آن نتیجه پاتولوژی تنها راه مطمئن جهت تشخیص توده های پستانی است که در کلینیک پستان ابن سینا با تشخیص پزشک جراح، توده های مشکوک نمونه برداری می گردند و در صورت بدخیم بودن به فوق تخصص خون و سرطان شناس (آنکولوژیست) ارجاع داده می شود که طبق جدیدترین روش درمانی(Personalized Breast cancer Therapy) با توجه به نتیجه پاتولوژی و همچنین سایر بیومارکرهای ژنتیکی مرتبط، داروهای هورمونی و یا شیمی درمانی تجویز می گردد. حسن این روش نسبت به روش مرسوم این است که مواد سمی کمتری که خود باعث مرگ سلولهای نرمال می گردد وارد بدن می شود، بیمار هزینه کمتری می پردازد و مهمتر آنکه احتمال بهبودی بالاتری دارد.

خرسند با اشاره به ارتقای سطح زندگی سالم گفت: رژیم غذایی مناسب برای مراجعه کنندگان جهت پیشگیری ازابتلا به بیماریهای پستان توصیه می گردد. همچنین افراد تحت مداوای شیمی درمانی که معمولا تحت تاثیر عوارض داروها با بی اشتهایی و تهوع مواجه هستند می توانند با متخصصین تغذیه این مرکز جهت آگاهی از رژیم غذایی مناسب مشاوره نمایند.

وی در پایان افزود: افراد مبتلا به سرطان پستان بعد از پایان دوره های درمانی بعنوان فرد بهبود یافته شناخته می گردند و نیاز به الگوی زندگی سالم چه از بعد تغذیه ای و چه از بعد روانی و اجتماعی دارند. بدین جهت در این کلینیک، تیم پزشکی خاصی علاوه بر پیشنهاد الگوی مناسب تغذیه ای و مشاوره با روانپزشکان و روانشناسان، یک برنامه چک آپ دوره ای برای اطمینان از عدم بازگشت بیماری و یا ابتلا به سرطانهای جدید را دنبال می نمایند همچنین بررسی وضعیت تراکم استخوانها، که یکی از عوارض شایع در مصرف برخی داروهای هورمونی بویژه در خانمهای بالای 50 سال است از موارد دیگری است که در این ارزیابی ها مورد نظر واقع می گردد.

کد خبر 2387111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha